Media31.01.2010

De Vara wil verder innoveren


de-vara-wil-verder-innoveren.jpg
de-vara-wil-verder-innoveren.jpg

De Vara heeft de ambitie om hun innovaties op crossmediaal gebied in 2010 volop voort te zetten. Dat moest afgelopen donderdag blijken tijdens het Nieuw Media-evenement ‘De digitale omroep’, gehouden in het Ketelhuis in Amsterdam.

Daar presenteerde de omroep haar plannen voor de lancering van een ‘social video player‘, die is gekoppeld aan verschillende social media zoals Hyves, Facebook, Twitter en sites als IMDB.com. Verder komt de Vara met een nieuwe site voor Giel Beelen en een applicatie voor de mobiele telefoon, waarmee je als fan Giel overal live kunt volgen. Ook de succesvolle prijswinnende Kinderen voor Kinderen Karaoke wordt verrijkt met Augmented Reality, waardoor je met behulp van een webcam in een speciale video-omgeving te zien bent. Beelden van het event zijn hier terug te zien.

De koers die de Vara nu volgt is 2 jaar geleden ingezet vanuit de visie dat de formats van de toekomst niet langer televisie-, radio- of internetformats zijn, maar ‘mediaformats’ waarin alle media op een zinvolle manier gecombineerd worden. De resultaten van deze nieuwe innovatieve koers zijn goed. Zo is het bereik van de Vara binnen twee jaar verviervoudigd en is de Vara binnen het digitale domein veruit de grootste ledengebonden omroep geworden.

Edwin Valent, hoofd Nieuwe Media, legde uit hoe de nieuwe mediaformats binnen de omroep  geïmplementeerd worden: “Onze manier van werken bewijst dat je ongekende successen kan neerzetten. Kijk bijvoorbeeld naar DWDD, dit format is binnen twee jaar online verdertigvoudigd! We zullen in 2010 dan ook deze manier van werken verder optimaliseren. Verder zullen we dit jaar ook vol inzetten op innovatie.
 
Einde ouderwetse tv-kijken nog niet in zicht

In het laatste deel debatteerden Jacqueline Smit van Microsoft, Dan Ligtvoet van MTV, Roeland Stekelenburg van de NOS, Huub Wijfjes van de Rijksuniversiteit Groningen, Edwin Valent van de VARA en Vincent Everts, digitaal visionair, onder leiding van dagvoorzitter Menno Bentveld met elkaar over stellingen als ‘On demand programma’s terugkijken wordt overschat’ en over de rol van adverteerders op nieuwe media.
 
Tijdens de discussie bleek dat de partijen toch niet altijd zover uit elkaar lagen als verwacht en was er zelfs al enige toenadering voor de toekomst tussen de publieke omroepen en de technologie, vertegenwoordigd door Jacqueline Smit (Microsoft). Zij voorspelde “hele grote kansen wanneer de NPO zou gaan samenwerken met Microsoft en Apple – zij de content, wij de distributie“. Edwin Valent sloot zich hierbij aan en zag eerder mogelijkheden dan bedreigingen. “De rol van ‘Hilversum’ zal in de komende jaren veranderen; de uitdaging is om kansen te zien en daarop in te spelen“.
 
Roeland Stekelenburg van de NOS over de stelling dat ‘het ouderwetse televisiekijken aan het uitsterven is’: “De gedeelde ervaring van samen naar een live-event kijken zal nooit verdwijnen; maar op welk device je dat doet is totaal niet interessant. Televisie, mobiel, internet: Maakt niet uit“. Huub Wijfjes (RUG) sloot zich volmondig aan bij deze stelling, al was het maar vanuit sociaal historische bevindingen.

Adverteerders bleken toch minder ouderwets dan ingeschat. Dan Ligtvoet vond dat adverteerders juist de vinger aan de pols houden en inspringen op de mogelijkheden van crossmediaal adverteren. Ook Vincent Evers kwam met een aantal toonaangevende voorbeelden over dit onderwerp. Toch plaatsten de publieke omroep-vertegenwoordigers een kritische noot door te stellen dat mooie nieuwe mogelijkheden, zoals adverteren rondom de online live uitzendingen van de Olympische Spelen, weinig door mediabureaus zijn opgepakt. “Misschien is het tempo van digitale media soms zo groot dat adverteerders en mediabureaus het niet bij kunnen houden. Toch is 1 ding zeker: de rol van de digitale omroep zal alleen maar groeien“.

 

Verder lezen over Crossmedia

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

Even een paar dagen helemaal ondergedompeld worden in de wondere wereld van Disney. Het is voor velen een bijzondere beleving. Herinneringen ophalen aan vroeger (als kind?), of nieuwe herinneringen maken (met kinderen?)....

Entertainment06.04.2024

​Dit is wat Disney World zo bijzonder maakt!

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Je ziet het wel eens op het NOS Journaal: heel willekeurige beelden van mensen die op straat lopen, of handen die tikken op een toetsenbord. Het zijn stockbeelden: beelden die vaker worden gebruikt en wat algemener zijn....

Marketing13.10.2023

​5 x waarom stockmedia voor je eigen website heel handig zijn

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Wat slimmeriken die eerst bij Instagram werkten hebben eerder dit jaar de app Artifact gelanceerd: een mix tussen de krant/de media en social media. Het is in Nederland nog niet een app waar iedereen het over heeft, maar...

Media14.09.2023

Artifact: alles wat je moet weten over deze handige nieuwsapp

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

Het branded content en partnerships-team van Havas+Lemz lanceert Havas Play. Dit gloednieuwe label dat wereldwijd gelanceerd wordt, bouwt betekenisvolle relaties tussen merken en mensen op het snijvlak van entertainment,...

Media22.03.2023

Havas+Lemz breidt uit met Havas Play

"Voor elk merk het juiste speelveld"
Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

Heb je een geweldig product gemaakt waar je volledig in gelooft, maar weet je niet goed hoe je het over de bühne kunt krijgen? Televisie, radio, social media, reclame op internetpagina’s, adverteren in (lokale) krante...

DC Business19.01.2023

Zo kies je het juiste kanaal om je boodschap over te brengen

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Het ontwerpbesluit voor het verbod op ongerichte online casino reclames voor hoog-risico kansspelen is gedeeld met de Raad van State. Deze is nauwkeurig doorgenomen door de adviesgever en inmiddels is er een reactie naar...

Online10.01.2023

​Raad van State geeft advies over reclameverbod voor online gokken

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

Google heeft een grote vinger in de pap als het gaat om het gevonden worden van berichtgeving vanuit de media. Het bepaalt met zijn algoritme welke media er bovenaan komen te staan en heeft daardoor grote invloed op de c...

Online13.09.2022

Uitgevers uit onder andere Nederland eisen 25 miljard van Google

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Een van de grootste uitdagingen van MarCom professionals is om voortdurend met goede content te komen dat aanslaat bij het gewenste publiek. Van blogs tot nieuwsbrief teksten en marketing pagina's - ze moeten de juiste m...

Marketing16.06.2022

​8 manieren om media monitoring toe te passen in je marketingstrategie

Media monitoring inzetten voor optimaal inzicht over je merk