Gaming18.02.2014

Een muzikale first-person free to play shooter? Harmonix gaat het proberen met Chroma


Pindakaas en chocola; frietjes en mayonaise; cola en chips; allemaal dingen die ik bij elkaar vind horen. Als dan iemand tegen me zegt dat het enorm lekker is om banaan te combineren met zure haring kijk ik raar op. Dat gevoel kreeg ik een beetje toen ik vandaag zag dat Harmonix (zij van Guitar Hero, Rock Band, Dance Central en allerlei andere ritmegames) Chroma, een first-person shooter op muziek aan het maken is. Het zijn niet bepaald genres die lekker bij elkaar passen, al zou je kunnen zeggen dat games als Rez en Child of Eden vergelijkbaar zijn. Maar dan blijkt dat we het over een multiplayer first-person shooter hebben en dan komt er bij de banaan en zure haring nog sambal bij. Maar als iemand het zou kunnen laten werken, dan is het Harmonix wel. Dus dan probeer je het maar.

een-muzikale-first-person-free-to-play-s.jpg
een-muzikale-first-person-free-to-play-s.jpg

Het idee achter Chroma is dat je schiet op de beat van de muziek. Het spreekt vanzelf dat je beter kunt presteren als je op de maat weet te schieten, maar het zou nog wel eens moeilijk kunnen worden om tegelijkertijd rond te rennen en alles op maat te doen, aangezien dat voor veel shooterspelers nogal tegenstrijdig is met hun instinct: schieten als je iets ziet bewegen. Daarnaast zijn er verschillende klassen in de game, waarbij sommige meer bezig zijn met het soort ritme-actie dat je gewend bent van Harmonix: het volgen van de prompts die je op je scherm ziet langskomen. Volgens de ontwikkelaar is er voor elk type speler wel een klasse waar ze iets mee kunnen, van de shooterspelers tot de ritmefanaten.

Screen Shot 2014-02-17 at 21.28.17

Vreemder is dat ze de impressie wekken dat het schieten op de tegenpartij niet het belangrijkste is in de game. Elk wapen heeft zijn eigen geluid en blijkbaar is het ook nog zo dat je harmonieën kunt creëren met je teamgenoten om verder te komen. Alles wat je doet maakt zijn eigen geluid: van het zoeken van dekking tot het gebruiken van de springplanken die op het slagveld liggen en die je -mits goed getimed- kunt gebruiken om direct van A naar B te gaan. Naarmate het gevecht vordert verandert de muziek, en daarmee ook de arena. Dat betekent dus dat je op een gegeven moment weet dat bij de drop in een dubstep-nummer een scherpschutterpositie ontstaat als je op de juiste plek staat en zal een gevecht dus ook voorspelbaar gaan om dat soort positionering naarmate een nummer vordert. En geloof me: ik vind ook dat het allemaal waanzinnig klinkt. Geen idee of dit gaat werken, een vraag die Harmonix zichzelf ook stelt aangezien de ‘alpha’ die binnenkort te spelen is voor een selecte groep geenszins in de buurt komt van een duidelijk afgebakende game.

Het techno-vriendelijke stijltje doet een hoop om dit een soort van first-person Rez te doen lijken waarbij je muziek kunt gebruiken om jezelf meer raak te laten schieten, maar het zou ook zomaar kunnen dat je straks als spelers bij elkaar in een team kunt zitten om je ‘stijl’ muziek te laten overwinnen, waarbij het belangrijker is om in concert te bewegen en te schieten dan om de vijand te raken. Je kunt namelijk een soort van instrumentarium kiezen dat je ‘sound’ bepaalt. De gameplay is niet alleen maar op schieten gebaseerd, maar draait ook om het bezetten en behouden van controlepunten. Doordat een bezet punt qua geluid de karakteristieken aanneemt van de partij die er staat kun je dus horen of je team het punt onder controle heeft of niet. Het klinkt allemaal vreselijk ingewikkeld en het is enorm jammer dat Harmonix nog geen gameplay-beelden heeft laten zien zodat mensen een idee krijgen. Ben je benieuwd? Dan kun je je opgeven voor de Alpha, die binnenkort van start gaat voor PC-eigenaren. En als dat lukt, vertel me dan even hoe het is?

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.