Media23.01.2009

Our Bright Future


our-bright-future.jpg
our-bright-future.jpg

“Lead on lead on, clear the path so our bright future may come to pass” Zong zangeres Tracy Chapman eind vorig jaar nog in een overvol Paradiso. Maar hoe bright is de toekomst van Nederland?

Over negentien jaar hoopt Nederland de Olympische Spelen te organiseren. Stel dat het daadwerkelijk gaat gebeuren dan zou het precies honderd jaar geleden zijn dat de Spelen in Nederland gehouden werden. Als het al mogelijk is om zover vooruit te plannen, hoe stellen wij ons dan onze samenleving over twee decennia voor? Kunnen we nog grote uitgaven doen? Hoe zal het met de huizenmarkt gaan? Welke positie heeft Nederland in de Europese Unie?

In lijn met deze gedachtegang heeft Ernst & Young zijn 125-jarige jubileum in Nederland aangegrepen om een boek uit te brengen: Regels voor de toekomst – kansen voor een duurzaam ondernemend Nederland. Prominente denkers als Gerrit Zalm, Wim Kok, Laurens Jan Brinkhorst en Fons Trompenaars geven hun visie op de centrale probleemstelling: hoe kunnen kleine landen als Nederland en België op lange termijn concurrerend blijven in een globaliserende wereld? Lijkt me best een relevante vraag voor ons kleine kikkerlandje.

De drie kernconclusies van het boek: verdere integratie in Europa; wet- en regelgeving bij voorkeur principle-based in plaats van rule-based en sterker en breder toezicht op onze maatschappij (voor een korte samenvatting kun je hier terecht.).

Misschien wordt het eens tijd dat bedrijven en overheden niet meer gaan klagen over de kredietcrisis en hun mainfocus van in-het-nu denken te veranderen in een hoe-gaan-we-voor-een-zonnige-toekomst gedachte.

Volgens Wim Kok is de grootste verandering dat veel dingen sneller gaan, en lukt het duidelijk niet iedereen in Nederland om het nieuwe tempo te volgen en op de situatie in te spelen. Ze kunnen een voorbeeld nemen aan Ernst & Young die de moeite nam om hierover een boek uit te brengen. Eindelijk iets positiefs en met het oog op een Olympisch toernooi in Amsterdam hebben we allemaal iets om naar uit te kijken. Want kredietcrisis-moe zijn we allemaal al een beetje… toch?

Jeroen de Hooge

Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys. Voornamelijk als digital content creator. En dan voor alle titels van The Blogidea Factory. Liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online.