Media08.12.2008

Over games en molshopen; The Crowds bouwt een wijk


Projecten hebben tijd nodig. Nog niet zolang geleden kondigden we (The Crowds) in onze startup-maand bij Dutch Cowboys aan dat we bezig waren met crowdsourcing ideeen voor een wijk in de gemeente Smallingerland te realiseren. Het project Wij Bouwen Een Wijk is inmiddels twee maanden gaande. Even een update dus. Er komt veel creativiteit los! Kijk naar het filmpje dat we er over maakten en lees verder voor het persbericht dat vandaag verschijnt.

Games en molshopen inspireren tot nieuwe wijk Opeinde
Succesvolle burgerparticipatie in Smallingerland

Het experiment van de gemeente Smallingerland om met burgerparticipatie een nieuwe wijk te realiseren, levert plannen op die varieren van een lokale variant op het spel Kolonisten van Catan tot molshopen als inspiratie voor passend wonen in een natuurlijke omgeving. In twee maanden tijd kwamen een kleine honderd ideeën binnen op gebieden als inrichting ( ‘een wijk met woningen die met de zon meedraaien), naamgeving (‘we noemen de wijk De Graverij naar het beroep van de originele bewoners’),  energie (‘kunnen we stro niet gebruiken om te isoleren?’), verkeer (‘we hebben buurtauto’s nodig’) en onderwijs (‘we moeten zoeken naar een community based systeem).

Het 17 hectare grote stuk grond in het dorp Opeinde, moet als het aan de gemeente Smallingeland ligt ‘de wijk van overmorgen’ worden.  Op de site WijBouwenEenWijk.nl worden plannen ingediend, bediscussieerd en uitgewerkt. In de eerste fase kunnen ongestructureerd voorstellen en ingevingen in een online ideeënbus worden gestopt. In een later stadium worden de ideeën in zogenoemde plangroepen uitgewerkt tot meer concrete plannen die de basis voor het stedenbouwkundig ontwerp voor de nieuwe woonwijk kunnen vormen. Met WijBouwenEenWijk wil de gemeente Smallingerland een wijk realiseren en onderzoeken hoe moderne online communicatie en kennisdelings-middelen een rol kunnen spelen bij burgerparticipatie.

Twee ideeën die een grote kans maken om de eindstreep van het project te halen zijn ‘Kolonisten van Opeinde’ en ‘Molshoopwoningen’. In Kolonisten van Opeinde laat student bouwkunde ‘m_stoel’ zich inspireren door het populaire bordspel Kolonisten van Catan, vandaar dat zijn wijk er als een verzameling nederzettingen uitziet en het – net als het spel – een dynamisch geheel is dat in fases tot stand kan komen.

De reacties op dit idee zijn enthousiast. “Mooi hoor!! goed uitgewerkt en past volgens mij goed bij Opeinde”, zegt ‘Meb’. Geniaal concept!”, voegt William toe. En ‘Robbie’ schrijft: “Erg goed bedacht. Ik denk dat het clusteren van woningen goed past bij Opeinde. Op deze manier houdt je namelijk ook veel ruimte over voor andere vormen van inrichting van de ruimte, denk aan natuur, water, spelen en sport.”

Het idee achter molshoopwoningen is de realisatie van een wijk waarbij huizen en landschap in elkaar overgaan.
“Je zou de bebouwing zorgvuldig moeten inpassen in het landschap”, schrijft initiatiefnemer ‘Rik’.” Ik denk dan: hoe lager des te beter en hoe “natuurlijker” (lees onopvallender qua kleur en vorm) des te beter. Vandaar mijn idee: de molshoopwoning. Op het maaiveld bevinden zich alle leefruimten (woonkamer, keuken etc.). Onder de grond zijn alle overige ruimtes gesitueerd: slaapkamers, badkamer, berging, garage etc. De verdieping op de begane grond heeft één, glazen, voorpui. De rest van de wanden bestaat uit een halfronde aarden wal. Die is begroeid met hetzelfde gras als dat van de omgeving. Plaats een aantal van dit soort halfronde woningen bij elkaar en je krijgt een nederzetting als in het begin van onze jaartelling met alle comfort van nu.”

Ook dit idee krijgt de handen opeen.  “Een origineel en onderscheidend plan, maar ik ben benieuwd hoe je het precies voor je ziet. Bij een hoosbui moet de boel natuurlijk niet vol kunnen lopen”, zegt ‘Berkelman’. “De tekening ziet er erg creatief uit,” voegt ‘Andrea’ toe. En Robert Cruiming: “Een tip van de ‘architect’: ruimtes die daglicht vereisen zijn: woonkamer, slaapkamer, keuken en hobbykamer. De rest heeft geen daglicht nodig (gang, trap, toilet, badkamer, berging en garage). En je daglicht reikt tot ong. 7,5 meter diep in je woning.”

Meer ideeen en deskundigheid zijn welkom op http://www.wijbouweneenwijk.nl

Wij Bouwen Een Wijk is een initiatief van de gemeente Smallingerland, concept en realisatie The Crowds.

Verder lezen over B2B

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

De Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022 is samengesteld uit de data van de Spotler en Tripolis. Zij brengen de volgende bekende e‑mail marketingsoftware op de markt: Spotler, Measuremail, Spike, Tripolis Dialo...

E-mail31.03.2022

Nederlandse E‑mail Marketing Benchmark 2022: cijfers en learnings uit Nederland

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

Mkb-bedrijven in de zakelijke dienstverlening hebben een uitstekend kwartaal achter de rug. Maar liefst 44 procent realiseerde een sterke omzetstijging ten opzichte van het tweede kwartaal. Tegelijkertijd verkeren veel b...

Nieuws26.10.2021

​Mkb-bedrijven in zakelijke dienstverlening zien omzet in Q3 flink stijgen

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Maar liefst negen op de tien Nederlandse sales- en marketingverantwoordelijken verwachten in 2021 de meeste nieuwe klanten te werven via LinkedIn. Dit blijkt uit onderzoek van prospex onder 111 Nederlandse commercieel ma...

DC Business19.05.2021

LinkedIn meest waardevolle saleskanaal voor 2021

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Verkoop je zakelijke producten en wil je deze in een B2B webshop aanbieden of heb je al een shop en zoek je naar manieren om hier meer resultaat mee te boeken? In dit artikel bespreken we de do’s en don’ts van een su...

Online21.12.2020

Do’s en don’ts van een B2B webshop

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

Op 1 september presenteerden Spotler en Beeckestijn Business School het B2B Marketing Trendrapport 2020. Alle trends, learnings en best practises in de B2B-marketing vind je terug in dit jaarlijkse onderzoek. En omdat he...

E-mail02.09.2020

Onderzoek: vertrouwen en verbondenheid belangrijk voor customer journey in 2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

Hoe behalen B2B-marketeers in Nederland hun doelen? Voor welke uitdagingen staan ze? Het B2B Marketing Trendrapport 2020 geeft inzicht in de uitdagingen, speerpunten en belangrijkste activiteiten van B2B-marketeers in Ne...

E-mail01.09.2020

​B2B Marketing Trendrapport 2020: Verbinding zoeken met online klant

advertorial
Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

Afspraken worden afgezegd en mensen werken massaal thuis, vooral binnen business to business organisaties. Hoe ga je om met je leadopvolging wanneer je de deur niet uit kunt? En hoe zorg je ervoor dat je sales niet volle...

Online18.03.2020

Virtuele assistent helpt thuiswerkers met het genereren en opvolgen van leads

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey

Voor de inrichting van de buyer’s journey heeft de B2B-marketeer al een behoorlijke online mindset. Je hoeft het alleen maar op te sommen: marketing automation, SEA-campagnes, koppelingen met CRM- en ESP-systemen, post...

E-mail21.06.2019

​B2B Marketing in 2019: Persoonlijk klantcontact het belangrijkste in Customer Journey

Verder lezen over Crowdsourcing

Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen

Project CSX is de naam die het Chinese bedrijf ZTE heeft gegeven aan haar nieuwste project: het crowdsourcen van een nieuw mobiel product. Veel bedrijven zouden het niet aandurven om min of meer ¯\_(ツ)_/¯ als antwoor...

Mobile15.09.2016

Chinees techbedrijf laat gebruikers zelf nieuwe gadgets ontwerpen

Chinese maker ZTE gebruikt crowdsourcing voor innovatie
​Tip voor de overheid: gebruik de crowd

Internettechnologie is bij uitstek een middel om mensen met elkaar te verbinden en bij elkaar te brengen voor een gemeenschappelijk doel. Oftewel: om de crowd in stelling te brengen. Ook de overheid zou van the crowd kun...

Online29.04.2015

​Tip voor de overheid: gebruik de crowd

Crowdsuing: Het volk vs de banken

Banken onderzoeken hoe ze geld kunnen verdienen aan betaalgegevens van klanten. Informatie die potentieel goud waard is voor adverteerders. Heb je een hoog inkomen of geef je veel uit aan dure tickets en reizen, dan

Online30.10.2014

Crowdsuing: Het volk vs de banken

Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’

Steeds meer mensen hebben de behoefte om diervriendelijk en duurzaam geproduceerd vlees te kopen. Maar hoe weet je zeker dat je vlees echt helemaal in orde is? Via de website koopeenkoe.nl koop je samen met andere consum...

Online13.01.2014

Crowdsourced vlees van de koe: ‘Crowd butching’

Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65

Af en toe kom je op sites waar je mond weer van open valt. Fiverr.com is er zo een. Ik weet niet eens meer hoe ik er kwam, maar als je eenmaal op de site zit - voorspel ik je - wordt het erg lastig niet iets uit te probe...

Marketing23.12.2013

Fiverr: 100 Nederlandse Facebook-likes voor minder dan 3 euro 65

Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight

Transavia heeft in samenwerking met Radio 538 een eerste fanflight georganiseerd. Deze reis is volledig samengesteld, crowdsourced dus, door Facebook-fans van Transavia en luisteraars van 538. Ze konden dus zelf hun best...

Social Media18.10.2013

Transavia bedankt Facebook fans met eerste crowdsourced fanflight

‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart

In 2012 won ING al de ‘Social Media Monitor 5’ en bleef hiermee verassend bedrijven als KLM en Vodafone op het gebied van Social Media inzet voor. Nu lanceert ING een Social Media campagne op het gebied van jongeren...

Social Media10.07.2013

‘The golden ticket’ voor studenten: ING #Jumpstart

OpenStreetMap gebruikt crowdsourcing in interactieve graphics

In de laatste 8 jaar is de groei van OpenStreetMap snel gegaan. De open-source kaartensite heeft meer dan 1 miljoen bijdragen die bij elkaar 21 miljoen mijl aan gedetailleerde wegen weergeven over de gehele wereld. Het i...

Online12.06.2013

OpenStreetMap gebruikt crowdsourcing in interactieve graphics