Picnic08: Nike & Commercial Collaborations

Vorig artikel Volgend artikel
Picnic08: Nike & Commercial Collaborations

Wat is de rol van het individu, de groep en de organisatie in een wereld waar continue samenwerkings mogelijkheden bestaan? Michael Tchao is general manager van Nike Techlab / Nike Plus en sprak tijdens Picnic 2008 over hoe Nike dit thema benaderd.

Nike is een merk dat graag emotie wil opwekken en informatie wil omvormen tot inspiratie. De mensen bij het Techlab van Nike zijn constant bezig met visies te vormen op de toekomst van sportmateriaal, integratie van nieuwe technologie en de koppeling van de fysieke (sport)wereld met de digitale.

Nike heeft een sterke geschiedenis in hardlooptechnologie. In 1987 introduceert Nike als een van eerste in de markt een ‘lifemonitor’. Een systeem ter grootte van een VHS cassette dat om de middel gedragen diende te worden. Het systeem hield de afstand en snelheid van de hardloper bij middels sonar. Dit product was echter qua maatvoering te groot, en daardoor onpraktisch, om de consument te kunnen overtuigen.
In 1999 kwam Nike met de eerste enkel pod+horloge. Deze pod was qua maatvoering wederom zo groot dat de toenmalige CEO van Nike het “the tumor” noemde. De verkoopcijfers laten zich niet raden, als de CEO van het bedrijf het al de bijnaam “the tumor” geeft.
Met de komst van de Apple ipod ontstonden er nieuwe kansen voor Nike.
Zo’n 50% van de ipod gebruikers gebruiken hun ipod tijdens het sporten. Zo’n 75% van de hardlopers gebruiken een ipod voor het hardlopen, en vele hebben hun eigen powersong om hun tempo een extra versnelling te geven.

Hardlopen is een relatief solistische sport, maar hardlopers maken graag deel uit van een grotere groep. Met uitzondering van de bijna pro hardloper, heeft de gemiddelde hardloper een extra stimulans nodig om te gaan hardlopen. Hardlopers zijn over het algemeen gek op data. Men wil graag weten hoe ver, hoe lang en hoe snel men gelopen heeft. De software die tot dusver ontwikkeld werd, leek sterk op een combinatie van Windows NT & Microsoft Excel met een bijna wetenschappelijk karakter.
Aangezien Nike een sterk emotioneel merk is, wilde men de user experience graag sterk verbeteren ook om de stimulans voor de (ongemotiveerde) hardloper te verbeteren.
Op basis van deze punten werd het Nike Plus concept ontwikkeld.


Nike Plus bestaat uit een kleine pod die in de zool van Nike+ schoenen geplaatst dient te worden en een online community. De pod registreert de data en verzendt deze naar je ipod. Deze kan vervolgens gesynchroniseerd worden met je persoonlijke profiel op de Nike Plus website.

Nike gelooft sterk in de community werking van deze website. De kracht van Nike Plus is de aggregatie van community data waardoor uiteenlopende statistieken gegeneerd kunnen worden. Daarbij kan de gebruiker een virtuele niet simultane competitie starten met vrienden, of met connecties binnen hun virtuele Nike Plus netwerk. Hardlopen tegen je vrienden 1000 km verderop? De virtuele competitie maakt het mogelijk. Elke deelnemer kan hardlopen in zijn eigen tijd en plaats, en synchroniseert zijn data vervolgens met Nike Plus. Het opzetten van een dergelijke competitie heeft een sterk motiverend karakter voor de hardloper, waarmee Nike een van haar doelstellingen heeft behaald. Nike speelt slim in op de communitywerking van haar website, zo kunnen gevormde groepen custom Nike tshirts laten produceren. Ook is Nike gestart met exclusieve (virtuele) wedstrijden uit te schrijven waar inschrijfgeld voor betaald dient te worden Een deel van deze inkomsten gaan naar goede doelen en deelnemers ontvangen unieke Nike goodies.

Nike Plus heeft als streven de grootste online hardloop community te worden.

foto

Tristan Teunissen

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies