Media01.06.2008

Bullshit en Buzzword Bingo 2.0


bullshit-en-buzzword-bingo-2-0.jpg
bullshit-en-buzzword-bingo-2-0.jpg

Even in mijn eigen archief gedoken, blijkt het alweer ruim zes jaar geleden dat ik over de Bullshit Bingo schreef. Die begon zo: Gebruikt uw chef, baas, directeur, lid of voorzitter van de raad van bestuur regelmatig een van de volgende woorden of zinsneden: ‘synergie’, ‘extra inspanning’, ‘win-win situatie’, ‘focussen’, ‘reciprociteit’, ‘grote lijnen volgen’, ‘een stukje verantwoording’, ‘een stukje kwaliteit’, ‘benchmark’, ‘plan van aanpak’, ‘gaten in schieten’, ‘kennismanagement’, ‘project handen en voeten geven’, ‘even evalueren’ of ‘aan het eind van de dag’?

Voor de rest klikt u maar even hier, want omdat Dutch Cowboys toen nog niet bestond, is-ie daar nooit geland.

Ik moest weer aan dat stukkie denken (mijn teloor gegane column ‘Interface’, die ik ruim tien jaar in en op BN/DeStem geschreven heb, toen me in een RSS feed een post op TechDirt opviel met de pakkende kop: Web 2.0 Buzzword Bingo.

Mike Masnick komt met een mooi voorbeeld van een persbericht vol met volslagen nonsens, en ik citeer hem in commissie:

Company A, a universal profile service for the social web that engages communities and enables content discovery, today announced its acquisition of Company B, a provider of semantic intelligence solutions.

The integration of Company B’s proprietary semantic intelligence-based discovery engine will bring richer, context-based profile and reputation management capabilities to the Company A service. To be useful across different types of social media, profiles and reputation have to be localized and linked to the context of the conversation.

In this way, thought leaders emerge within and across communities based on their specific expertise and contributions.

Of ze het serieus bedoeld hebben, vraagt Masnick zich af en stelt vervolgens zijn lezers de vraag of iemand ook maar een flauw benul heeft waar het over gaat, wat die twee bedrijven uitspoken, en waar de overname goed voor geweest is.

“Ik kan er eigenlijk alleen maar om lachen”, cocnludeert hij, en nu moet ik verder met mijn nieuwste ‘proprietary universal social widget-enabler intelligence-context-based profiler management integrator”. ‘Want dat is kennelijk wat de markt van me vraagt’. 🙂

Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com