Finalisten PICNIC Green Challenge bekend

Vorig artikel Volgend artikel
1190586976greenchallenge

De prejury van de PICNIC Green Challenge heeft de vijf finalisten geselekteerd. De vijf genomineerden zijn gekozen uit 439 ingezonden, uitgewerkte ideeën die bijdragen aan het terugdringen van klimaatveranderingen. Van de finalisten komen er vier uit Nederland en één uit het Verenigd Koninkrijk.

De genomineerden presenteren hun idee aan de hoofdjury tijdens PICNIC’07 op vrijdag 28 september van 19.00 tot 21.00 uur op het terrein van de Westergasfabriek. Op zaterdag 29 september wordt om 12.00 uur de winnaar bekend gemaakt door juryvoorzitter Sir Richard Branson. Hij zal de prijs van 500.000 euro, beschikbaar gesteld door de Nationale Postcode Loterij, overhandigen aan de winnaar.

Bij de beoordeling heeft de pre-jury de inzendingen ingedeeld in verschillende categorieën : Awareness & action, Lifestyle, Fun/kids, Design, Building/Construction en Transport/mobility. Hiermee is het grote aantal inzendingen overzichtelijk gemaakt waardoor een betere vergelijking mogelijk was.

“Het was een moeilijke klus om uiteindelijk vijf finalisten aan te wijzen”, zegt Femke Rotteveel, Coördinator Toewijzingen Nationale Postcode Loterij en voorzitter van de pre-jury. “Het niveau van de inzendingen is hoog. Bij de selectie hebben we uitgebreid gekeken naar de bijdrage die inzendingen leveren aan duurzaamheid en daarnaast naar de haalbaarheid. Het moet namelijk niet alleen een mooi plan op papier zijn. PICNIC Green Challenge wil dat de winnaar zijn product of de dienst binnen twee jaar op de markt brengt.”

De 439 inzendingen zijn afkomstig uit vijftig landen. Van de inzendingen is 41,6% afkomstig uit Nederland. Onder de inzenders bevinden zich 83 vrouwen en 253 mannen. De gemiddelde leeftijd is 39 jaar, waarbij de jongste inzender 18 jaar is en de oudste inzender 71 jaar.

The prejury bestaat uit: de voorzitter Femke Rotteveel (Coördinator Toewijzingen Nationale Postcode Loterij), Emily Farnworth (Leadership Group Manager The Climate Group), Bruno Giussani (schrijver, ondernemer), Joris Krüse (Executive Creative Director Media Republic), Jeffrey Prins (Programmamanager Duurzame Ontwikkelingen Stichting DOEN) and Marleen Stikker (Medeoprichter PICNIC, Directeur Waag Society).

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies