Column: Bulletstorm: Controversy Creates Cash

Vorig artikel Volgend artikel

Iedereen weet al langer dat gamen een makkelijk doelwit is. Met enige regelmaat wordt onze hobby in verband gebracht met moordpartijen, geweld en sindskort ook met verkrachting. In Amerika zouden games de oorzaak zijn van het toenemen van verkrachtingszaken. “The increase in rapes can be attributed in large part to the playing out of sexual scenes in video game.” Was getekend Carol Lieberman, een psycholoog en boekenschrijver.

Column: Bulletstorm: Controversy Creates Cash

De manier waarop de waarschuwing werd gedaan, laat weinig aan de verbeelding over. Fox News meld op zijn website het volgende:

Parents had better beware: There's a Bulletstorm on the horizon.

In the new video game Bulletstorm due February 22, players are rewarded for shooting enemies in the private parts (such as the buttocks). There’s an excess of profanity, of course, including frequent use of F-words. And Bulletstorm is particularly gruesome, with body parts that explode all over the screen.

But that's not the worst part.

The in-game awards system, called Skill Shots, ties the ugly, graphic violence into explicit sex acts: "topless" means cutting a player in half, while a "gang bang" means killing multiple enemies. And with kids as young as 9 playing such games, the experts FoxNews.com spoke with were nearly universally worried that video game violence may be reaching a fever pitch.

Na deze slecht geïnformeerde tirade kreeg mevrouw Lieberman tijd om haar mening te spuwen over het verband tussen gewelddadige games en een toename in verkrachtingen. Voor het getrainde oog is dit soort berichtgeving niets anders dan stierenpoep, maar hoe kijkt iemand hier tegen aan die niet bekend is met het fenomeen gamen?

Een klein onderzoek in mijn werk- en leefomgeving wees het volgende uit. De vier mensen (twee mannen, twee vrouwen, niet gamers, boven de 30 waarvan een in het bezit van kind) die ik bovenstaand liet lezen waren allemaal verontwaardigd. Niet vanwege het onrecht dat de game-industrie door FOX werd toebedeeld, maar boos ‘dat dit soort games verkocht mag worden’. Ook al hebben ze wellicht nooit een aflevering van het gekleurde Fox gezien, de zender staat (ook hier) bekend als belangrijke nieuwsbron. ‘En als het op het nieuws komt dan zal het wel waar zijn.’ Ik schrok van de reacties en speelde nog een keer de demo van Bulletstorm. Zou ik de game anders ervaren na de berichtgeving van Fox? Zou die psycholoog een gelijk hebben? Of erger zou Fox een punt hebben en Bulletstorm echt verderfelijk zijn? Het antwoord was mij natuurlijk al van te voren bekend.

Bulletstorm neemt zichzelf allesbehalve serieus met uitvergrote personages en een verhaal dat op het achterkant van een bierviltje lijkt geschreven. Het unieke haakje is de over de top-actie inclusief rondspetterend bloed en ledematen. Met het nieuws van Fox in mijn achterhoofd kwamen inderdaad de bizarre namen bij de skill shots op mijn netvlies. Toen ik eerder de demo speelde was dit compleet aan mij voorbij gegaan. Gaat dit te ver? Het meest laffe antwoord dat je op deze vraag kan geven is ja en nee. En toch doe ik dat. Nee, dit gaat niet te ver omdat alles in Bulletstorm al over de grens van goede smaak is. Maar zeg nu zelf, speel je dit soort shooters om de goede smaak, of om het vermaak dat je eruit haalt? Aan de andere kant zeg ja, omdat ik vindt dat het spel deze onderbroekenlol niet nodig heeft. Zeker als je weet dat de PEGI-rating van Bulletstorm 18+ is en ben je dan dat niveau niet ontstegen? Ook niet onbelangrijk is het feit dat dit koren op de molen is van de fatsoensridders. Waar we ook in Nederland een overvloed van hebben.

Hoe het ook mogen zijn, Electronic Arts heeft de dubieuze eer om de eerste gamecontroverse van 2011 op zijn naam te hebben. De vraag is of ze dit erg vinden. Een Engelstalig wijsheid stelt immers: controversy creates cash. Ik kan in ieder geval niet wachten tot de 25ste februari als ik de complete Bulletstorm kan spelen. En met mij duizenden andere gamers.

Jeroen van Trierum is 11 jaar werkzaam als journalist in de game-industrie waarvan de laatste zes jaar als gameredacteur bij het vakblad Entertainment Business

Jeroen van Trierum

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies