Zie hoe het geniale ontwerp van Mario Bros. 3 je ongemerkt leerde spelen

Vorig artikel Volgend artikel

Het is veel spelers een doorn in het oog: de eeuwige tutorials aan het begin van games, die je allerlei dingen menen te moeten vertellen en dat vaak ook nog op een tempo doen waar je van in slaap valt. "vroeger hadden we dat allemaal niet", hoor je de old school gamers dan zeggen, "wij moesten alles zelf uitvinden, zonder extra levens, savepoints of FAQs en wind tegen. Heen én terug." Gedeeltelijk waar, maar er zat in de echt goede games van vroeger meer hulp verborgen dan je misschien gedacht had.

Zie hoe het geniale ontwerp van Mario Bros. 3 je ongemerkt leerde spelen

Gamedesigner Radek Koncewicz van indieontwikkelaar Incubator Games heeft als voorbeeld daarvan goed gekeken naar één van de meest gelauwerde platformgames die er zijn: Super Mario Bros. 3. Hij laat op zijn blog stap voor stap zien welke 'lessen' je geleerd krijgt als speler, zonder dat je het in de gaten hebt en dus zonder dat het belerend is. Het grote verschil met veel games uit die tijd is dat je niet wist dat je de lessen nodig had, maar ze wel kreeg als je er behoefte aan had.

Beter nog, je werd er niet mee lastiggevallen als je al wist hoe het moest, dan was de game 'gewoon' makkelijker in eerste instantie en rende je zo door wereld 1-1 heen. Maar door de hele game heen wordt er heel veel duidelijk gemaakt dat je op een later moment nodig hebt, zodat je nooit opeens voor een uitdaging wordt geplaatst die je met een instrument moet oplossen dat je nog niet hebt ontdekt of kent. Het is een dikke pluim waard voor het team waar Shigeru Miyamoto Super Mario Bros. 3 mee gemaakt heeft, want hoe ongemerkt het ook gaat, de lessen komen wel aan!

Screen shot 2011-01-05 at 23.55.03

Het is al leuk om je te realiseren op welke momenten je op school zat als je puur terugkijkt als speler van Super Mario Bros. 3, maar heb je enige ambitie in de gameswereld, dan is de post verplichte kost. Datzelfde geldt trouwens voor een eerder (maar net zo inzichtelijk) verhaal over de methode die al in de eerste Mario Bros. werd gebruikt, te vinden in issue 7 van The Gamer's Quarter (goed blad trouwens). Was alle uitleg maar zo organisch, dan zouden er een stuk minder gefrustreerde en dus een stuk meer blijvende gamers zijn.

Bron: Kotaku

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies