Gaming14.02.2014

Steam Tags zijn voorlopig een nietszeggende toevoeging, maar vol potentieel


Zoals Valve wel vaker doet met nieuwe features voor Steam stond deze week opeens Tags in de spotlight. Simpel gezegd houdt Tags (nu nog in beta) in dat gebruikers games van tags kunnen voorzien om zo het doorzoeken van die enorme catalogus makkelijker te maken. Alle games hebben hun genre(s) al meegekregen als tag en krijgen er dankzij de community steeds meer om zo een evenwichtig beeld te geven van wat een game is. Uiteindelijk moet Steam met behulp van tags je suggesties gaan geven die beter aansluiten bij je interesses. Helaas is er nog flink wat werk aan de winkel wil Valve dit ideaal bereiken.

steam-tags-zijn-voorlopig-een-nietszegge.jpg
steam-tags-zijn-voorlopig-een-nietszegge.jpg

Allereerst vereist dit idee een serieuze community die in staat is games van (voor zover mogelijk) objectieve tags te voorzien. Dat Call of Duty Ghosts te vinden is onder de tag “9 year old online daycare” is natuurlijk leuk bedoeld -en is waarschijnlijk ook nog eens redelijk waarheidsgetrouw- maar daar schiet dit systeem niets mee op. Net zoals dat Fez getagged is onder “Choke on it” of Hotline Miami te vinden is onder “DoYouLikeHurtingOtherPeople”. De enige echt accurate tags lijken op dit moment enkel van Valve zelf af te komen, maar die zijn niets meer dan het genre waarin de developer zijn game heeft geplaatst.

Dit probleem komt vooral voort uit het (nu nog) simpele systeem achter tags. Hoe meer mensen een spel dezelfde tag geven, hoe nauwkeuriger de tag wordt. Aan de bovenstaande voorbeelden kun je al zien dat dit principe niet werkt. Dit heeft echter ook tot gevolg dat bij games waar de meningen sterk over verdeeld kunnen raken er twee compleet tegenstrijdige tags naast elkaar komen te staan. Dit maakt het indexeren van zo’n game alleen maar lastiger. Neem een game als Gone Home en de eeuwig durende maar-het-is-geen-game-discussie. Tags als “adventure”, “indie”, “Not a game” en “Walking simulator” zijn nu niet bepaald eenduidig.

Valve had dit echter al kunnen zien aankomen als ze de ontwikkelingen binnen Steam Reviews goed in de gaten had gehouden. Goed, ik moet toegeven dat het beter werkt dan dat ik had verwacht, maar het is nog verre van perfect.

Gelukkig doet Valve ook iets goeds met Tags. Zoals ik al zei is de catalogus enorm en neemt deze elke dag in omvang toe. Valve realiseert zich dit maar al te goed en ik hoop dat zij zich ook beseffen dat Tags geen oplossing is, maar een weg naar een mogelijke oplossing toe. Een (helaas vaak klein) deel van de Steam-community blijkt helaas niet in staat dit serieus te handhaven. Een logische volgende stap zou dus zijn om dit deel buiten te sluiten – en dan heb ik het niet over het bannen of blokkeren van accounts.

Denk aan een soort Twitter voor games. Je selecteert een aantal mensen waarvan je weet dat ze oprecht geïnteresseerd zijn in games en die je vertrouwt op het moment dat zij zeggen dat een spel goed is. Zij raden games aan jou aan, jij raadt games weer aan je volgers aan. Op het moment dat iemand niet meer jouw smaak games aanraadt stop je gewoon met hem te volgen, daarom moet zo’n soort systeem wel gescheiden van de vriendenlijst blijven.

Op het moment dat dit blijkt te werken kan ik me goed voorstellen dat dit een groot deel van de frontpage wordt. Alleen blokjes met recente releases en aanbiedingen blijven, de rest wordt opgevuld met dat wat mensen aanraden. Als Valve Tags weet om te zetten in een systeem waarin de statische winkel wordt vervangen door gepersonaliseerde content krijgt elke game zijn eigen plek bij de personen die het meest in dat type game zijn geïnteresseerd en zal een game niet meer in de vergetelheid raken door een gebrek aan aandacht.

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.