Opschieten, We moeten de trein halen!

Vorig artikel Volgend artikel

Games zijn vaak een manier om te ontsnappen aan de werkelijkheid. Een werkelijkheid waarin iedereen 40 uur of meer per week werkt, naast zijn werk moet sporten en hobbyen daarna nog socializen en uiteindelijk ook nog tijd vinden om te ontspannen. Ja, dan is een game zo op zijn tijd wel welkom. Eindelijk even weg van die drukke wereld waarin alles zo snel moet gaan, gewoon even rustig... toch?

Opschieten, We moeten de trein halen!

Inderdaad even rustig, dat dacht ik ook, totdat ik me -wederom- realiseerde dat games eigenlijk een vreemde vorm van rust zijn. Het gaat er daar namelijk nog sneller aan toe dan in het echte leven. Noem eens een paar games, GTA, Bioshock Infinite, Skyrim, Dishonored en Call of Duty. Verschillende games, dat zeker. In vrijwel elke discussie waarin zo'n lijstje zou worden gebruikt zou de bekende appels-met-peren-vergelijken opmerking te voorschijn komen. Hier acht ik de vergelijking echter terecht. Ik heb het niet over genre, actie of verhaal, nee ik doel hier op snelheid. Maar Dishonored is toch een stealth game!? Hoe kun je dat dan met een shooter vergelijken? Nou, let maar eens op.

Snelheid, in games zou het op zijn makkelijkst gezegd het beste als doden per seconde kunnen worden gedefinieerd. Dat noem ik hier dan even relatieve snelheid, om het nog een beetje duidelijk te houden. Daarnaast hebben we dan de snelheid waarmee de speler zich voortbeweegt, absolute snelheid. Op relatieve snelheid zijn de games uit het bovenstaande lijstje niet te vergelijken, maar op absolute snelheid des te meer. Er zijn in elke game namelijk twee tot drie snelheden te onderscheiden. Als eerste hebben we rennen, de standaard snelheid waarbij de speler geen extra knop hoeft in te drukken. Daarnaast is er sprinten, nog sneller vooruit. En een heel aantal games hebben dan nog een wandeltempo.

Rennen doen we dus standaard, sprinten zouden we nog liever doen, als het niet aan een of andere vorm van conditie was gebonden. Sneller, je gaat toch uren doen over die reis van A naar B? Ja, waarom zou je rustig aan doen, je moet draken doden, terroristen neerschieten en auto's stelen. Rust is iets wat niet voorkomt in games, alleen daarom zou het al geforceerd moeten worden. Waarom zou je moeten kunnen rennen of sprinten in de opening van Bioshock Infinite? Waarom doet Skyrim je niet aanbevelen om eens rustig naar de omgeving te kijken?

Het antwoord op die laatste twee vragen zijn dan ook eigenlijk al in de inleiding genoemd. Ons echte leven heeft een dusdanig hoge snelheid waardoor games ook snel moeten gaan wil het enige interesse oproepen. Uiteraard heeft het ook te maken met welke game je speelt. Een Call of Duty speel je nu eenmaal niet voor het uitzicht, een Skyrim of een Bioshock des te meer, zou ik zeggen. Maar weet je wat ik nu pas echt jammer vind, een game die het anders doet, een game die hier een andere kijk op probeert te geven, werd door vele games afgebrand, want het zou geen game meer zijn. Een veelvoorkomend woord in kritiek is dan ook 'lopen'. Het zal ook maar niet snel genoeg gaan, stel je eens voor!

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies