Gaming15.07.2013

Opschieten, We moeten de trein halen!


Games zijn vaak een manier om te ontsnappen aan de werkelijkheid. Een werkelijkheid waarin iedereen 40 uur of meer per week werkt, naast zijn werk moet sporten en hobbyen daarna nog socializen en uiteindelijk ook nog tijd vinden om te ontspannen. Ja, dan is een game zo op zijn tijd wel welkom. Eindelijk even weg van die drukke wereld waarin alles zo snel moet gaan, gewoon even rustig… toch?

opschieten-we-moeten-de-trein-halen.jpg
opschieten-we-moeten-de-trein-halen.jpg

Inderdaad even rustig, dat dacht ik ook, totdat ik me -wederom- realiseerde dat games eigenlijk een vreemde vorm van rust zijn. Het gaat er daar namelijk nog sneller aan toe dan in het echte leven. Noem eens een paar games, GTA, Bioshock Infinite, Skyrim, Dishonored en Call of Duty. Verschillende games, dat zeker. In vrijwel elke discussie waarin zo’n lijstje zou worden gebruikt zou de bekende appels-met-peren-vergelijken opmerking te voorschijn komen. Hier acht ik de vergelijking echter terecht. Ik heb het niet over genre, actie of verhaal, nee ik doel hier op snelheid. Maar Dishonored is toch een stealth game!? Hoe kun je dat dan met een shooter vergelijken? Nou, let maar eens op.

Snelheid, in games zou het op zijn makkelijkst gezegd het beste als doden per seconde kunnen worden gedefinieerd. Dat noem ik hier dan even relatieve snelheid, om het nog een beetje duidelijk te houden. Daarnaast hebben we dan de snelheid waarmee de speler zich voortbeweegt, absolute snelheid. Op relatieve snelheid zijn de games uit het bovenstaande lijstje niet te vergelijken, maar op absolute snelheid des te meer. Er zijn in elke game namelijk twee tot drie snelheden te onderscheiden. Als eerste hebben we rennen, de standaard snelheid waarbij de speler geen extra knop hoeft in te drukken. Daarnaast is er sprinten, nog sneller vooruit. En een heel aantal games hebben dan nog een wandeltempo.

Rennen doen we dus standaard, sprinten zouden we nog liever doen, als het niet aan een of andere vorm van conditie was gebonden. Sneller, je gaat toch uren doen over die reis van A naar B? Ja, waarom zou je rustig aan doen, je moet draken doden, terroristen neerschieten en auto’s stelen. Rust is iets wat niet voorkomt in games, alleen daarom zou het al geforceerd moeten worden. Waarom zou je moeten kunnen rennen of sprinten in de opening van Bioshock Infinite? Waarom doet Skyrim je niet aanbevelen om eens rustig naar de omgeving te kijken?

Het antwoord op die laatste twee vragen zijn dan ook eigenlijk al in de inleiding genoemd. Ons echte leven heeft een dusdanig hoge snelheid waardoor games ook snel moeten gaan wil het enige interesse oproepen. Uiteraard heeft het ook te maken met welke game je speelt. Een Call of Duty speel je nu eenmaal niet voor het uitzicht, een Skyrim of een Bioshock des te meer, zou ik zeggen. Maar weet je wat ik nu pas echt jammer vind, een game die het anders doet, een game die hier een andere kijk op probeert te geven, werd door vele games afgebrand, want het zou geen game meer zijn. Een veelvoorkomend woord in kritiek is dan ook ‘lopen’. Het zal ook maar niet snel genoeg gaan, stel je eens voor!

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Verder lezen over Games

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

De AI-hype brak pas echt uit met modellen als ChatGPT. Kunstmatige intelligentie is echter geen nieuwe rage op de markt! In 1996 gebruikte de schaakcomputer “DeepBlue” bijvoorbeeld zijn veldstukken om de koning van toenmalig wereldkampioen Garry Kasparov schaakmat te zetten.

Gaming17.04.2024

AI is gearriveerd in gaming – hoe wordt de technologie gebruikt?

Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt

De trailer van Grand Theft Auto 6 is al een tijdje uit. Er is nu een imitatie van de trailer die zo spot-on is, dat je hem moet zien.

Gaming15.04.2024

Zo ziet de trailer van Grand Theft Auto 6 eruit in het echt

Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

Netflix komt met een extra uitgebreide versie van Dead Cells. Alsof de game niet al genoeg tijd opslokte. Maar met plezier hoor.

Gaming11.04.2024

Netflix Games Review: Dead Cells is lekker hardcore

​Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty

Is een van je grootste frustraties over Call of Duty dat je in drukke games wordt geplaatst, terwijl je het liever wat rustiger en overzichtelijker hebt? Daar zijn oplossingen voor. We lichten er eentje uit: een VPN gebr...

Gaming28.03.2024

​Zo omzeil je drukke servers in Call of Duty

Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party

Fall Guys is een geweldige game, Sonic is een geweldige gamereeks: het is dus niet zo heel gek dat de makers van het aankomende spel Sonic Toys Party zich hevig hebben laten inspireren door Fall Guys. Het wordt een mobie...

Gaming26.03.2024

Sonic krijgt zijn eigen Fall Guys-achtige game: Sonic Toys Party

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film

Ze is een vergeten actrice die er een nogal heftige levensstijl op nahoudt: Marissa Marcel (gespeeld door Manon Gage) en jij moet natuurlijk volledig in het leven van deze gevallen ster duiken, want er is wat mysterie om...

Gaming20.03.2024

Netflix Games-review: Immortality speelt weg als een film

De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting

De introductievideo van de Steam Deck OLED gaf het al een beetje weg: het nieuwe apparaat werd aangelicht door... zijn eigen broers en zussen. De videomakers van Valve hadden een soort bol gemaakt van Steam Decks en die...

Gaming20.03.2024

De Steam Deck-introductie was gefilmd met.. Steam Deck-belichting

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming

LinkedIn introduceert binnenkort games op het platform. Het zakelijke social medium wil graag dat collega’s met elkaar de strijd aangaan om zo de banden aan te halen en een leuk gespreksonderwerp te hebben. Het zou nie...

Social Media18.03.2024

LinkedIn werkt aan nieuwe tak van sport: gaming