Een wereld vol marketingpraat - Deel 2: topontwikkelaars op elke hoek

Vorig artikel Volgend artikel
Een wereld vol marketingpraat - Deel 2: topontwikkelaars op elke hoek

Woensdag schreef ik een open sollicitatiebrief waarin een sterke vorm van arrogantie naar voren kwam. En dat had een reden. De laatste tijd scroll ik vaak door websites van ontwikkelaars, vaak grote, soms de wat kleinere, daarbij viel het me op hoe ze zichzelf de hemel in prijzen. Elke ontwikkelaar bestaat uit industry veterans, elite team, industry leading, critically acclaimed; noem het maar op. Iets wat vreemd, arrogant, en slecht voor de industrie is.

Even grof rekenen: Stel je hebt 10 ontwikkelaars die uit een eliteteam bestaan. Zo'n team bestaat dan uit grofweg 200 man. Dat zijn dan al 2000 elite ontwikkelaars. Oké, maar deze ontwikkelaars hebben constant vacatures openstaan, wat dus suggereert dat veel van die top mensen ook weer weggaan. Het mooiste voorbeeld daarvan blijft Infinity Ward, vrijwel het hele originele team is weg, toch word het bedrijf nog steeds geroemd, iets wat eigenlijk best vreemd is, want eigenlijk zou de hele reputatie weer opnieuw opgebouwd moeten worden.

Het lijkt wel alsof top ontwikkelaars uit de lucht vallen, zoveel zijn het er. Elk bedrijf is ook industry leading wat een direct gevolg is van het geven van cijfers voor games. Iedereen die een metacritic van boven de 80 voor zijn game heeft is dan gelijk succesvol, aldus hemzelf. Het gevolg is dan ook dat al deze ooit zo betekenisvolle begrippen nu niets meer waard zijn. Het opvallendste blijft hoe studio's die ik tot de echte top reken vrij bescheiden zijn. Bioware, Rockstar, 2K, daar lees je zoiets vrijwel niet.

Als laatste wil ik nog even naar de persoonlijke uitspraken van top ontwikkelaars kijken, want die zijn minstens zo interessant. Bij Ubisoft loopt er een die denkt dat "Gamers klaar zijn voor DRM" maar volgens mij moet dan eerst de definitie veranderen, want op dit moment staat DRM voor het inperken van de mogelijkheden voor de betalende gebruiker! Leuk is ook dat diezelfde persoon ook zei dat hij zijn team (Ubisoft Montreal) graag vergelijkt met een indie studio. Gevolg was dat de mensen van Vlambeer (en iedereen daar om heen) spraken over hoe zij "AAA-games maken". Het mag duidelijk zijn, er is geen touw aan vast te knopen, die marketingpraat!

Marnix Suilen

Schrijft al jaren over games, van de kleine indie-games tot de grote najaarstitels. Liefhebber van Dota 2, twijfelt nog over Destiny.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies