Game over (II)

Vorig artikel Volgend artikel
Game over (II)

Eerder deze week schreef ik de irritatie van mij weg over berichtgeving die het einde van de console en fysieke games aankondigen. De columnruimte was te kort om mijn tien centen met jullie te delen. Daarom een deeltje twee. Wat kunnen wij gamers verwachten? Zes voorspellingen gezien vanuit mijn glazen bol.

Toekomst I

Binnen vijf jaar is het schap voor consolegames danig uitgedund. In digitale en ‘echte’ winkels zien we alleen nog triple-a-games. Met andere woorden: games die daadwerkelijk verkopen en niet alleen ‘critical aclaim’ krijgen. De zogeheten mindere goden worden door uitgevers in delen uitgebracht via PlayStation Network, Xbox LIVE EA Origin en Stream. Je speelt een level, vindt dit tof en koopt daarna nog een level.

Toekomst II

Nieuwe consoles staan direct in verbinding met de Spotify voor games. Daar kunnen gebruikers voor een maandelijks bedrag constant ‘balletje balletje spelletjes’ als Plants Versus Zombies en Angry Birds spelen. Dit natuurlijk crossplatform (beginnen op de console, verder op de iPad) en met social media functionaliteiten (mijn angry bird is beter dan jouw angry bird). Voor ‘echte’ games kan de gebruiker terecht op de bestaande downloadportals en in de fysieke winkel. De consument beslist zelf waar hij koopt.

Toekomst III

Een innovatief bedrijf komt met een console waar je Nintendo, Sony- en Microsoft-games op kan spelen. Wel zo makkelijk en drempelverlagend. Natuurlijk bestaat hierbij ook de mogelijkheid tot streamen, maar een kastje (console) zal je echt nodig blijven hebben.

Toekomst IV

Betalen voor games, dat is zo 2012. Uitgevers geven uitgeklede versies van games uit die best speelbaar zijn, maar niet heel bijzonder. Dat extra wapen, dat jasje en die snelle auto zijn te koop via microtransities. Om een groot publiek te bereiken worden de schijven of memory sticks (die in iedere pc, setop box of console pas) wekelijks weggegeven via de Telegraaf.

Toekomst V

All of the above. Met uitzondering van het najaar. Consumenten willen die periode cadeaus geven en uitgevers spelen daar handig op in door in de maanden augustus-november de markt te overspoelen met fysieke nieuwe en eerder uitgebrachte games.

Toekomst VI

Apple gaat zich serieus concentreren op gaming. Punt.

Jeroen van Trierum

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies