Coffee corner17.05.2016

Wist je dat het Tony’s ChocoLONELY is?


Lezen is eigenlijk het allereerste dat we leren op de basisschool nadat we uitgespeeld zijn aan de zandtafel en twee jaar lang poppetjes van de maand hebben getekend. Het is ook best overzichtelijk, je hoeft maar 26 letters te leren en hebt het onder de knie. Maar toch gaan we al best wel een tijdje met z’n allen de mist in op gebied van lezen en dan gaat het om het volgende.

Ik denk dat – ruwe schatting, geen representatief onderzoek gedaan – minimaal de helft van de mensen in Nederland de naam van dat populaire fair trade chocolademerk niet goed weet uit te spreken omdat er niet goed gelezen wordt. Of eigenlijk moet ik het anders zeggen: ik ken niemand die het goed uitspreekt dus misschien komt driekwart beter in de buurt. Het is namelijk Tony’s ChocoLONELY en niet Tony’s ChocoLONY. Laat dat even op je inwerken…

Mensen die ik dit vertel vragen om bewijs. En als je dan een foto van een reep chocolade laat zien, dan wordt er zelfs nog gevraagd of dit niet een limited edition verpakking is, en op alle ‘normale’ repen gewoon Tony’s ChocoLONY staat. Maar niets is minder waar. Het staat op alle repen. Alle smaken en ook op die kleine reepjes die veel te klein zijn.

Chocolony, Chocoloney of Chocolonely?
Chocolony, Chocoloney of Chocolonely?

Ze staan er allemaal, die letters, maar toch lezen we iets anders. Wat ik me ook altijd heb afgevraagd is waar deze verspreking eigenlijk vandaan komt. De echte merknaam rijmt namelijk net zo lekker als dat wat we er massaal van hebben gemaakt. En de letters op de verpakking zijn ook best wel groot. Google snapt het gelukkig wel, want die zegt meteen “bedoelde u Tony’s Chocolonely” wanneer je het toch verkeerd in de zoekbalk intikt. Dus G. weet het, het staat ook gewoon óp de repen en toch doen we alsof er iets anders staat. Ik dacht ik meld het even, wellicht kunnen we het vanaf nu met zijn allen goed gaan doen.

En nee, deze blogpost is niet gesponsord door Tony ChocoLONELY, maar onze redactie zit in Roosendaal en daar mag best een doosje bezorgd worden. Liefst met popcorn en discodip.

Marloes de Hooge

Marloes is oprichter en editor in chief van Travelvalley. Ze schreef ook de boeken Bucketlist Reizen, Bucketlist Stedentrips en Waanzinnige Roadtrips. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. E-mail: marloes@travelvalley.nl

Verder lezen over Merken

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Het is weer bijna 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men Apri...

Nieuws01.04.2024

1 april 2024: dit zijn de leukste inhakers en grappen

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

House of Treats is het eerste bureau dat marktonderzoek onder early adopters inzet als marketingtool en biedt merken toegang tot een zorgvuldig gecureerde global community van early adopters. Het bureau is in 2018 opgeri...

Marketing14.03.2024

Bij House of Treats staat de samenwerking met de doelgroep centraal

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

Chinese automerken, en dan met name merken die invetten op een volledig elektrische vloot, maken een opmars in Europa. ZEEKR is het volgende merk die de Europese markt gaat betreden. Dit wereldwijde merk voor elektrisch...

Marketing14.12.2023

ZEEKR opent een flagshipstore in Amsterdam

aan Kalverstraat/Rokin
​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Misschien heb je ze zelf, zijn ze ooit cadeau gedaan of kennen ze alleen van anderen. Muchachomalo, het is een bekend merk voor boxers, maar weet je ook waar het voor staat? Dit is wat je moet weten over dit oer-Nederlan...

Lifestyle16.10.2023

​Je ziet ze vaak boven een broek uit: dit is Muchachomalo

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Al sinds 2015 is Bol punt com het strekste retailmerk van Nederland. Dat is althans volgens de 40 factoren waarop in totaal 100 retailmerken door 15.000 respondenten beoordeeld worden. Die 40 factoren bestaan uit merkkra...

Marketing28.04.2023

Bol blijft sterkste retailmerk, Hema keldert en Jumbo verliest ook

Feestende bouwvakkers in Qatar deden Jumbo geen goed
1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

Vandaag is het weer 1 april, de dag om leuke grappen en grollen uit te halen. Wist je dat de oudst bekende 1 april grap voor het eerst werd vermeld in een Franse bron in het jaar 1508. In Engelstalige landen viert men A...

Online01.04.2023

1 april 2023: een overzicht van de leukste inhakers en grappen

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

Schoenen maken de man. Toch? Kijk naar beneden en ik kan je vertellen wat voor exemplaar er voor je staat. Want jouw schoenen vertellen veel meer over jou dan je denkt. En ik snap echt dat je gewone sneakers, zwarte sch...

Lifestyle03.02.2023

​Waarom je sowieso één paar Mascolori’s in je kast moet hebben

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander

Vanaf 1 januari 2023 gaat LifeHunters een aantal nieuwe activatiecampagnes voor Maaslander ontwikkelen. De samenwerking komt voort uit een ‘proefperiode’ in 2022, waarin LifeHunters een aantal campagneconcepten heeft...

DC Business19.12.2022

​Lifehunters van start als activatiebureau Maaslander