Avatar in IMAX 3D. Een must see!

Avatar in IMAX 3D. Een must see!

Afgelopen periode hebben we in aanloop van de premiere van Avatar regelmatig verslag gedaan hier op Dutchcowboys.

17 December j.l. was de film voor het eerst in Nederland te zien. Adobe Systems Benelux had voor een aantal relaties een premiere evenement georganiseerd waarbij Klaasjan Tukker (Business Development Manager) vertelde over de samenwerking die de filmmakers en Adobe hebben opgezet om deze film en de promotiecampagne tot stand te brengen.

Hoewel het 'echte' 3D en compositing werk door Adobe's concurrenten Autodesk en The Foundry is gedaan met systemen en programma's als Flame, Maya en Nuke werden vooral het bekende Photoshop, After Effects, Premiere Pro gebruikt om de verschillenden teams voeden met beelden en elementen die de context van een bepaalde scène konden tonen.

Acrobat Connect Pro werd vooral gebruikt als real-time communicatie tool tussen de het montage team en de opname crew. Een interessante samenwerking dus, omdat er op de set gekeken kon worden of de opgenomen beelden paste qua verhaal en techniek.

En om deze posting nou niet het stempel 'advertorial' te laten krijgen genoeg over de techniek achter de schermen.

Met een openingsweekend van $232.2 miljoen waarvan $73 miljoen voor Noord-Amerika en Canada is de film zeker niet de meest verdienende film in het eerste weekend, maar het lijkt er alle schijn van te hebben dat het filmbudget van ongeveer $300 miljoen redelijk snel gehaald zal gaan worden. Al mag de $150 miljoen kostende promotie campagne niet onderschat worden.

Ik heb zelf een 'handicap' dat ik heel snel in films zie wat echt is en wat dmv computer technieken gemaakt is, mede omdat dit een deel van mijn werk is. Maar binnen 10 minuten IMAX 3D te hebben gezien was ik dit volledig kwijt.

De interactie tussen CGI en Life action is zo verfijnt dat het, opzich slappe verhaal eigenlijk teniet wordt gedaan. Bijna alles wat je ziet klopt. De bewegingen van de computer karakters, het licht, de omgevingen, camerabewegingen en de IMAX 3D dimensie maken deze film uniek. En zoals er door Techcrunch van de week terecht geschreven werd "Avatar Is Like The iPhone Of Movies"

Als je het mij vraagt is Avatar in IMAX 3D een must see!
Tags: 3d, avatar, film

Reacties (38)

    • Bram

    Toevallig net kaartjes besteld voor de IMAX 3d versie. Ben benieuwd

    Ma 21 dec 2009, 19:10 [reply]

    • Rob

    Ben al 3x geweest...1e x in IMAX 3D..BLOWN away! 2e x in normale bios, ook 3D, nog steeds fantastisch, maar IMAX is echt GE-WEl-DIG!!!!
    Avatar was voor mij meer een beleving dan een film en heeft de lat in films enorm veel hoger gelegd!
    Overigens zag ik in IMAX een preview van Alice in Wonderland 3D, die lijkt me ook de moeite waard!

    Ma 21 dec 2009, 19:21 [reply]

    • Rob

    Oh, en over het gezeur wat iedereen heeft over het "slappe verhaal": hier een quote van CNET die wel interessant is:
    "I had a great English Professor that once told my class that if you were to take all the the literary works from Homer's Odessey to Shakespeare's Play to all of the great literary works of our era and distilled them all down, one will find that there are really only five types of stories to tell. What makes each great story stand out, however, is how each author is able to weave their imagination in retelling their version of those same five stories. To compare and judge a story saying it's the same as that of another story is to close your mind and your imagination to the really purpose of storytelling which is to entertain (to feel the wonder and emotions as children do). That's why we have great films like Avatar, Dances with Wolves and all the others."

    In other words: stop met zeuren over een slap verhaal omdat iedereen erover loopt te zeuren...Avatar ruled!

    Ma 21 dec 2009, 19:26 [reply]

    • iPhone Cowboy

    Ik ga ook niet voor een goed verhaal of wat daar dan ook de definitie van is. Ik ga om me te vermaken. Dus ik WIL niet eens nadenken over een doordacht plot. Ik wil gewoon een overweldige belevenis. Dus ik ga wel naar de IMAX 3D versie. Volgende week lekker met de kids denk ik. Wordt super.

    Ma 21 dec 2009, 20:00 [reply]

    • Tom

    Wat een reacties hier.. Als een verhaal binnen een film al niet meer van belang is, weet ik het ook niet meer. Tientallen films worden jaarlijks door geen hond bekeken door een gebrek aan promotie terwijl ze het wel waard zijn. Deze film wordt al heel het jaar gehyped en doet buiten de special effects eigenlijks niks bijzonders. Een afgezaagd verhaal vol Hollywood clichés. Petje af voor de programmeurs, maar zeker niet voor de regisseur.

    Ma 21 dec 2009, 21:00 [reply]

  • Aardig artikel in the Washington Post : Avatar Is Like The iPhone Of Movies : http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/12/19/AR2...

    Ma 21 dec 2009, 21:02 [reply]

  • @Bram veel plezier
    @Rob @iPhonecowboy vergeleken bij de het beeld is het verhaal erg soft ;)
    @Tom Regisseur heeft dit alles wel mogelijk gemaakt :)
    @Henk, dat is hetzelfde stuk als waarnaar ik al link in artikel!

    Ma 21 dec 2009, 21:10 [reply]

    • iPhone gebruiker

    Ook jullie zullen toe moeten geven dat het verhaal op zichzelf niet heel bijzonder is. (erg Amerikaans ook) Maar dat is in dit geval ook niet het belangrijkste. Avatar is visueel overrompelend. Nooit eerder vertoond en een revolutie op het gebied van filmmaken.

    Ma 21 dec 2009, 21:25 [reply]

    • Jay

    @Rob "how each author is able to weave their imagination in retelling their version of those same five stories".

    In een octaaf zitten ook maar 13 hele en halve noten, toch is elk muziekstuk anders. Dat betekent niet dat een muziekstuk niet slecht kan zijn. Het punt is dat Camerons versie, zijn mix van die vijf verhalen, gewoon niet zo geslaagd is. Er zitten veel gaten en onwaarschijnlijkheden in, om niet te zeggen fouten. En dat doet afbreuk aan het totaal, ook al is Avatar visueel overdonderend en adembenemend.

    Ma 21 dec 2009, 22:16 [reply]

    • Lisa

    @Tom
    'Hollywood cliche's'...
    Ik heb liever met Hollywood cliche's te maken dan met de Europese film cliche's.
    Verder heb je denk ik een verkeerd beeld over film. Film is entertainment! Er worden rond de 20.000 films per jaar gemaakt.
    Dat een film als Avatar eruit springt om z'n looks, de edit, de cameravoering, de CGI (allemaal dingen die niet aan een wannabe culturist besteed zijn) heb je het heel knap gedaan.
    Maar om dat te beseffen moet je met een andere instelling in de wereld staan. Zuren en zeiken is zo Hollands als maar kan. Ondertussen is er nog nooit een goede film in Nederland gemaakt.
    Als Soldaat van Oranje in die kwaliteit uit de VS was gekomen had iedereen het een ruk film gevonden.
    Ik ben blij dat de film door Amerikanen was gemaakt want een Europeaan kan zoiets gewoon niet. Daar zit film niet in het bloed. Ook niet bij de kijkers.
    Oogkleppen af en zelf leren nadenken Tom.

    Di 22 dec 2009, 02:10 [reply]

    • joost

    @Lisa: jij vindt Simon geen goede film?

    Di 22 dec 2009, 04:31 [reply]

    • Spritz

    @Lisa: Zwartboek is ook geen goede film?

    Di 22 dec 2009, 07:16 [reply]

  • One word....

    WOW!!!!!

    Ben in Emmen naar de 3d versie geweest en heb 3 uur lang in een geweldige rollercoaster gezeten. Ik heb genoten :) En dat is wat telt!!!!

    ... Alleen jammer dat na twee uur de spanningsboog van de pubers achter ons aan z'n eind was.

    Di 22 dec 2009, 09:41 [reply]

  • Ik ben nog niet gegaan, maar na alles wat hier lees ga ik er binnenkort toch zeker naartoe! Ik wil dan ook zeker wel in 3D de film kijken, dus dat wordt Deventer of Zutphen voor mij.

    Di 22 dec 2009, 10:26 [reply]

    • Eylard Wurpel | wingmate
    • [website]

    @Lisa: Kom niet aan Soldaat van Oranje!

    Denk niet dat dit (DC) het juiste platform is om een discussie over films te beginnen. Bovendien zal de discussie lang zijn... ;o)

    Di 22 dec 2009, 11:38 [reply]

  • @Eylard een discussie over films was zeker niet de aanleiding dit topic te schrijven (maar dat begreep je hopelijk wel) soms krijgt een blogpost ineens een andere lading door de reacties.

    Di 22 dec 2009, 12:04 [reply]

    • Eylard Wurpel - wingmate
    • [website]

    @Jöran: Begrijp ik helemaal en mee eens!

    Di 22 dec 2009, 12:07 [reply]

  • @Jöran, is het ook niet logisch dat bij deze film dat de techniek de bovenliggende laag is. Verhaallijnen spreken je aan of niet, Avatar is toch het verhaal van 3D!

    Di 22 dec 2009, 14:34 [reply]

  • @henk absoluut! Avatar is het verhaal van 3D en 3D. Zowel animatie als stereoscopic.

    Di 22 dec 2009, 14:59 [reply]

    • Lisa

    @Joost,
    Inderdaad,
    Simon is inderdaad geen goede film.
    Het heeft zelf niets met film te maken. Simon is een slecht geschreven klucht die opgenomen is.
    Nederland kan geen films maken. Dat begint met het feit dat een volk dat van oudsher protestants calvinistisch is het niet in de genen heeft om creatief en fantasierijk met het medium om te gaan.
    Je ziet het ook aan de reacties van Nederlanders als ze een fantasy film hebben gezien. Volgens Nederlanders kan fantasie niet en moet een film dus enkel real life drama zijn.
    Daarom scoren al die reality programma's zo goed in NL...

    Di 22 dec 2009, 18:40 [reply]

    • Lisa

    Eylard Wurpel | wingmate
    Leg mij eens uit waarom Soldaat van oranje een goede film is?
    Buiten het feit dat je dit MOET vinden in Nederland.

    Di 22 dec 2009, 20:28 [reply]

    • Eylard Wurpel | wingmate
    • [website]

    @Lisa: zoals gezegd denk ik niet dat dit het juiste platform is, maar...

    SvO was na Keetje Tippel en Turks Fruit wat mij betreft een zeer ingetogen film voor PV en ik vind dat hij de verhaallijn zeer goed heeft neergezet.

    De cinematografie is gewoon mooi en de muziek van Rogier van Otterloo kent iedereen.

    De manier waarop de film laat zien hoe een aantal studenten - ieder op hun eigen manier - door de oorlog gaan, wat de impact is op hun leven, de meeste het uiteindelijk niet halen en hoe de overlevenden - wel en niet - getekend zijn door de oorlog, vind ik een meesterwerkje.

    Het is uiteraard gebaseerd op een interessant en goed boek van Erik Hazelhoff Roelfzema, maar de uiteindelijke verfilming daarvan is wat mij betreft goed gelukt.

    Afijn, zoals je zegt is film entertainment en mensen hebben verschillende smaken. Maar het feit dat SvO heeft meegeholpen aan de internationale doorbraak van verschillende NLse acteurs en een Golden Globe nominatie, zegt toch iets.

    Als NL geen films kan maken maar de US wel, zou dat moeten betekenen dat Academy Awards niet aan NLse films worden gegeven. Zij weten daar namelijk wel hoe het moet, maar dan zullen alle NLse Oscar nominaties en winnaars jou enorm frustreren. Denk aan Antonia, Karakter, De Aanslag, etc.

    Dus, lieve Lisa, om te zeggen dat Nederland geen films kan maken is helaas een slappe en ongefundeerde generalisering, net zoals:
    1. alle Duitsers zijn stom, of
    2. vrouwen weten niks van films

    Hmmm, dit laatste zet me wel aan het denken...

    Wo 23 dec 2009, 09:08 [reply]

    • Wytze

    Ha ha! 1-0 wat mij betreft!

    Ik ga binnenkort ook maar naar Avatar. Ik ben een fantasy (boeken) fan dus zal mij wel kostelijk vermaken. Ik weet niet of de verhaallijn van een stel hobbits die achter een ring aan rennen nou zo intelligent is. Maar het neemt niet weg dat ik mij vele malen, uren en uren vermaakt heb aan het boek en de wonderlijke verfilming van het geheel.

    Ga vanavond overigens naar 'Komt een vrouw bij de dokter'. Dat is overigens ook vast weer zo'n slechte nederlandse film ;-) .

    Ik wil hem na het boek toch gewoon zien......!!
    Soms doet de emotie bij een film ook wat. Zo hebben mijn vrouw en ik 'Alles is liefde' gezien tijdens de weeen van de geboorte van onze tweede zoon. Een baggerfilm die op het moment toch erg leuk was en een speciale lading heeft gekregen........

    Wo 23 dec 2009, 10:36 [reply]

    • Lizzz

    slap verhaal??!! its based on the truth! (indianen weggejaagd/ oorlog in irak voor olie) als je een beetje intelligent zou zijn dan had je dat wel begrepen. verhaal en effecten 1 woord FANTASTISCH. ik raad iedereen aan om het in de bioscoop te kijken en niet online.

    Wo 23 dec 2009, 18:35 [reply]

    • Lisa

    Edward
    misschien moet ik beter uitleggen wat ik bedoel.
    Soldaat van Oranje is een goed verhaal. Alleen zou dit verhaal 10 keer beter zijn uitgevoerd door de Amerikaanse film industrie. Dit heeft met de opbouw van een film te maken, de uitvoering en de acteurs.
    Als een film met de kwaliteit van Soldaat van Oranje uit Amerika zou komen zou niemand dit pikken. Probeer je eens in te denken hoe men zou reageren op een Amerikaanse film die gegrade zou zijn zoals Soldaat van Oranje. Of die qua acteren zo slecht is dat je de werkelijke naam van de acteur de hele film niet kan vergeten. Je kan je niet verliezen in de film.
    En ja, er worden buitenlandse oscars gewonnen. Omdat dat nou eenmaal een categorie is.
    Nederland heeft nog nooit een film gemaakt waar je de karakters kan geloven.
    Ook is de opbouw en structuur van een Nederlandse film niet aan wetmatigheden onderheven die door jarenlange ervaring in de film industrie zeker bestaan. Misschien allemaal te technisch voor iemand die zelf niet in de film wereld zit.
    Het is ook logisch dat NL geen goede kwaliteits films kan maken omdat NL gewoon geen film industrie heeft. In NL moet een film ook altijd een boodschap hebben en dat is wat de film kapot maakt.

    Wo 23 dec 2009, 18:49 [reply]

    • Eylard Wurpel | wingmate
    • [website]

    @Lisa: Ik neem aan dat jouw reactie aan mij (d.w.z. Eylard) is gericht, aangezien het over Soldaat van Oranje gaat. Goeie start...

    Je punt "Misschien allemaal te technisch voor iemand die zelf niet in de film wereld zit." doet mij helaas realiseren dat een discussie met jou geen zin heeft. Dit kan ik nooit winnen, gezien je brede en diepgaande kennis!

    Je zegt dat NL geen goeie kwaliteitsfilm kan maken, dus dat zal ik dan bij meteen deze accepteren. Uiteraard ook dankzij je goeie onderbouwing.

    In ieder geval heel hartelijk dank voor je reactie en veel succes in de NLse filmindustrie!

    Trouwens, wilde nog iets zeggen... maar wat... O ja! Misschien leuk om te vertellen dat ik in Londen 2 1/2 jaar bij PolyGram Filmed Entertainment heb gewerkt. Je weet wel, Michael Kuhn en Stewart Till met films als Usual Suspects, Trainspotting, Four Weddings and a Funeral, etc. Oh, die hadden ook een productiemaatschappij Working Title van Tim Bevan en Eric Fellner, die werkten met de Coen Brothers (Fargo, The Big Lebowski, etc.). Misschien ken je die films wel?

    Quid pro quo (@Lisa: welke film? is een makkie): oftewel ben nu wel benieuwd wat jij precies doet?

    Wo 23 dec 2009, 20:18 [reply]

    • Lisa

    Eylard
    ik zit niet in de Nederlandse film industrie. ben Amerikaanse van oorsprong waar ik nu dus ook weer werk. Ik heb 4 jaar in Nederland en Duitsland gewerkt.
    Terug in LA werk ik weer in film.
    PolyGram Filmed Entertainment in UK is een uitvoerende productie maatschappij die nooit projecten kan beginnen zoals je misschien weet.
    Al die titels die je opnoemt zijn behalve trainspotting Amerikaanse producties.
    Of ga je me vertellen dat die films gemaakt zijn zonder agencies? William Morris, CAA etc. En dan vergeet je nog de exec. producers in de VS. Of wat dacht je van de studio's?
    Een film maken is niet zoals men in NL denkt even wat produceren. Er zitten veel meer schakels tussen. Check maar even bij je oude baas. Die zal zich rot schrikken dat jij durft te roepen dat PolyGram Filmed Entertainment die films wil claimen.
    Je had toch iets beter moeten opletten toen je bij PolyGram Filmed Entertainment werkte. Maar als je daadwerkelijk daar in een exec. functie had gezeten zou je dit wel weten.

    Do 24 dec 2009, 19:03 [reply]

    • Arumey

    Een, avatar is een must see, ben juist geweest en toen het sneeuwde in de film was heel de zaal gelijk in sneeuw!!! Iedereen in de zaal was verbaasd! Echt je MOET die film zeker zien in 3D. Die belachelijke rood-groen brilletjes trekken op niets, de brillen in de bioscoop waren gelijk gewone brillen maar echt ZO ZOT!

    En over dat europeanen geen film kunnen maken is bullsh*t, alle goeie europeanen die kunnen acteren gaan naar amerika en dat is de reden waarom europa niet zo veel goeie films heeft.

    =>overview: Avatar 3D laat je vergeten dat je in de bioscoop bent, in het begin nog niet zoveel maar hoe verder het verhaal loopt wordt je bijna zelf die persoon.
    Niet normaal, nog bij geen enkele film me zo echt IN de film gevoeld.
    Geloof me dit is een revolutie van de films, binnenkort komen er shrek, alice in wonderland en nog veel meer uit in 3D. Maar tzal nog een tijdje duren tegen men dit kan evenaren.
    P.S.: tijdens de film moet je eens je bril af doen, is grappig alles is wazig ;)

    Za 26 dec 2009, 00:22 [reply]

    • Eylard Wurpel | wingmate
    • [website]

    @Lisa: Leuk dat je in LA werkt, het blijft een speciale plek. Moet ook m'n complimenten geven over de kwaliteit van je Nederlands, terwijl je maar zo kort in NL hebt gewoond...

    Ben het absoluut niet met je eens dat alle PFE producties Amerikaans zouden zijn. Leg mij maar eens uit waarom Four Weddings een US productie zou zijn? Producers, schrijver, director, locatie, etc. zijn Engels EN de productie was gecashflowed door PFE.

    Michael Kuhn zou er absoluut geen probleem mee hebben dat ik dit zeg, sterker nog, zou het met mij eens zijn. Er zijn uiteraard verschillende gradaties waarin je een productie kunt financieren (in-house, cash flow, multi-territory acquisities, etc.), waardoor bijv. Channel Four (TV) er ook bij was betrokken. Maar hoor graag wat er Amerikaans is aan FWAF. Geef anders hier even aan waar ik moet kijken: www.imdb.com/title/tt0109831/. Ik zag bij Company toevallig ook PolyGram Filmed Entertainment staan, maar dat zal dan een foutje zijn...

    Jouw claim dat het allemaal Amerikaanse producties zijn, is dus blijkbaar gebaseerd op het feit dat er agencies bij zijn betrokken? Natuurlijk zijn die er bij betrokken, want geen enkel serieus talent (acteurs, schrijvers, directors, etc.) kan zonder dit noodzakelijk kwaad. Het enig discutabel voordeel van agents is dat ze de "macht" van de studios naar de acteurs hebben laten shiften. Voor de rest zorgen ze voor hele lange en vermoeiende contracten.

    Ma 28 dec 2009, 11:56 [reply]

  • Fascinerend om te zien dat een blogpost over Avatar kan leiden tot een discussie over hoe slecht of goed NL films zijn... smullen @lisa en @Eylard :)

    Ma 28 dec 2009, 12:03 [reply]

    • Martijn Janssen

    Als Nederlanders geen goeie films konden maken dan zouden Paul Verhoeven en Jan de Bont nooit aan de bak gekomen zijn in Hollywood. Toch maakten zij kaskraker na kaskraker (met een enkele uitglijder ertussen). Er zijn een hoop Amerikaanse regisseurs die jaloers zijn op deze twee Hollanders.

    Overigens worden in de VS veel meer films in de bioscoop uitgebracht dan hier omdat ze er veel meer schermen hebben.

    Alleen de topfilms komen hier in de bioscoop uit en het gros gaat hier direct naar DVD (en daar zitten soms ook juweeltjes). Hierdoor lijkt het alsof in de VS alleen goeie films gemaakt worden, ook al zijn veel films die wel de bios halen niet bijster goed en bestaan die bijna alleen uit special effects.

    Een duidelijk voorbeeld daarvan is Terminator 4 die nauwelijks een verhaal had en geen interessante karakters, het was een en al ontploffingen en vuurgevechten zonder doel, vergelijk die met de ook door James Cameron gemaakte eerste twee delen waarin special effects een bijrol speelden voor een uiterst spannende actiethriller.

    Ma 28 dec 2009, 15:33 [reply]

    • Eylard Wurpel - wingmate
    • [website]

    @Jöran: graag gedaan en zei toch dat het een lange discussie kon worden... ;o)

    @Martijn: Helemaal mee eens! Het punt is dat je NL en USA gewoon niet kunt vergelijken.

    Als je bijv. alleen al kijkt naar het # geproduceerde films, # bioscopen en zelfs # bioscoopbezoeken per bewoner is de USA velen malen groter.

    En stel je maakt een goeie Nederlandstalige film. Welke landen kun je vervolgens nog heen qua (theatrical) distributie? Belgie en... misschien Duitsland dankzij die schöne nasynchronisatie en een paar art house bioscopen in Londen? Hierdoor moet je als NLse filmproducent met zeer lage budgetten werken en is er dus minder mogelijk.

    Of voor een grote US release van een internationale film Engelse ondertiteling gebruiken? Kan helaas ook gewoon niet.

    Het beste voorbeeld was een screening van Filmpje! van Paul de Leeuw in Londen. Filmpje! was in NL een enorm financieel succes en Stewart Till en Graeme Mason van PFE International wilden kijken of ze er iets internationaal mee konden doen.

    Ze vroegen of ik mee wilde, aangezien het een NLse film was. Ze hebben het echt nog geen 3 minuten uitgehouden...

    Filmpje! was een duidelijk voorbeeld van lokaal (en slecht) product.

    Ma 28 dec 2009, 16:29 [reply]

  • Ik wil via www.3dzonnebril.nl een set 3d-brillen gaan kopen, maar weet iemand of deze ook te gebruiken zijn voor de nieuwe film Avatar?

    Di 29 dec 2009, 10:11 [reply]

    • Lisa

    Eylard Wurpel
    Misschien is Engeland ook wel het enige Europese land dat wel goede films kan maken.
    Ze maken in ieder geval goede series en de laatste jaren een aantal erg goede horror films uit Engeland gekomen.
    Maar de Nederlandsche film komt nooit op dit niveau. Dat heeft er ook mee te maken dat in NL film een overheids ding is. Geld komt niet van particulieren of bedrijven.
    En over agencies valt te twisten. Het gaat vooral om de naam van de agent die je vertegenwoordigd en zijn agency natuurlijk.
    Noodzakelijk kwaad dat goed werkt. Er komen duizenden films per jaar uit hier. LA bestaat door de film.
    Nederland moet eens volwassen wordne op film gebied en de subsidie stoppen. Dat filtert de middelmaat eruit en zal er niet meer makkelijk flut films worden gemaakt van belastinggeld.
    Dank voor compliment voor mijn Nederlands.

    Wo 30 dec 2009, 01:00 [reply]

    • mary

    hoi,

    ik vroeg me af tot wanneer avatar te zien is in cinestar(enschede)? weet iemand dat toevallig.

    Ma 11 jan 2010, 21:03 [reply]

    • Andries

    Wat een onzin. Ik vind de meeste NL films idd slecht, maar da's meer omdat ze altijd een beetje half tussen een boodschap en vermaak in zitten. Dat laatste is vooral om toch maar mensen naar de bios te trekken en is des te meer reden om die subsidies idd te stoppen.

    Verder ben ik ook geen fan van NL films, maar ben verschrikkelijk blij dat er meer animo komt voor niet-amerikaanse films. Niet dat ik daar weer zo op tegen ben (ik kwam hier googlend op Avatar :) ), maar niet-gangbare verhaallijnen, een beetje verrassing en misschien af en toe een wat onvoorspelbaar einde worden door mij wel op prijs gesteld. Dat zorgt er soms wel eens voor dat je je 'niet in een film kan verliezen' maar dat is misschien omdat ze wat meer op de werkelijkheid en minder op een soort gepolijste sprookjes lijken. Das weisse band vorige week gezien en was zeer onder de indruk van het film- en acteerwerk. En niet zo makkelijk.


    Wo 13 jan 2010, 17:58 [reply]

    • Jean-Pierre van Maasakker
    • [website]

    Omdat wij Avatar zo geweldig vonden hebben we intern als proef project een stukje van de trailer geconverteerd naar multiview 3D, die op onze xyZ 3D Displays dus bekeken kan worden in echt 3D, maar zónder 3D brilletje...

    Vr 15 jan 2010, 08:58 [reply]

    • Eylard Wurpel - wingmate
    • [website]

    @Lisa: beste wensen nog voor 2010 :-)

    Overall ben je (en blijf je) wat mij betreft veel te generaliserend. Je kunt over een filmindustrie in een land niet zeggen dat die goed is (US) en in een ander slecht is (NL). Erg zwart/wit, want naast de UK maakt FR bijv. ook goeie films en DE ook maar minder vaak (Das Weisse Band, Der Untergang, Lola rennt, etc.)

    Zoals gezegd zijn het allemaal onvergelijkbare markten en dat blijf je qua budgetten en dus distributie mogelijkheden zien.

    Ik moet wel zeggen dat ik van de meeste NLse films geen fan ben, aangezien ze vaak plat en onnodig "in your face" zijn. Er is bijna geen NLse film zonder onnodige full frontal nudity en dat hoeft vaak echt niet voor de verhaallijn of om als een goeie film te worden gezien.

    Aangezien NL een kleine markt is, denk ik dat subsidies helaas een noodzakelijk kwaad zijn. Ik geloof sterk in marktmechanisme, maar dat zou - wat mij betreft - in NL niet goed zijn.

    Er zouden dan meer algemene meuk worden gemaakt, zeg maar van die standaard makkelijke (Amerikaanse?) wegkijkfilms.

    Je ziet dit ook op de commerciele TV zenders. Mijn grote voorbeeld is Silvio Berlusconi: hij heeft het niveau op de Italiaanse TV extreem naar beneden gehaald. Alles draait om halfnaakte vrouwen en dat Silvio daar zijn bejaarde geile vingertjes bij aflikt is ondertussen algemeen bekend.

    Lisa, ben erg benieuwd om te horen wat je in LA precies doet: talent agency, productie, distributie,... ? Geeft ook meer inzicht in jouw standpunten

    Vr 15 jan 2010, 10:44 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2011 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap