Augmented Reality (AR) is dit jaar uit de kast. In de media krijgt het steeds meer aandacht. Ik ben de afgelopen maand al vier reclame bureaus tegengekomen die er mee bezig zijn. En op twitter wordt het elk uur zeker vijf maal genoemd.
De Augmented Reality Hype Cycle is gemaakt om met SPRXmobile een beeld te krijgen van de verschillende technieken en trends.
De Augmented Reality Hype Cycle is geïnspireerd op het Robert Rice artikel “Is it too early for Augmented Reality?” en bouwt op de AR Levels die hij beschrijft in “Augmented Vision and the Decade of Ubiquity “. Gebaseerd op de Garner Hype Cycle, een handige methode om nieuwe ontwikkelingen in kaart te brengen.
Belangrijkste observaties:
- Barcode scanners en plaatjes/logo herkenning op mobiel gekoppeld aan slimme webservices voor lijsten, prijs vergelijkingen en reviews staan op doorbereken
- Augmented Reality gebaseerd op geprinte zwart wit plaatjes die je voor de webcam houdt, wekt hoge verwachtingen die het niet zal nakomen. Het is een gimmick die geen toegevoegde waarde heeft op de lange termijn.
- Augmented Reality op mobiel zonder plaatjes (zoals de ING Wegwijzer) hebben veel potentie door de eenvoud van gebruik.
Er is nog een lange weg te gaan met Augmented Reality. Nu is de hype groot, de hoge verwachtingen zal het op de korte termijn niet waarmaken.
Verder lezen over Augmented Reality
Gadgets26.12.2023
Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten
Marketing30.11.2023
Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen
Social Media09.11.2023
Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers
Entertainment08.11.2023
Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat
Mobile19.10.2023
Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre
dankzij augmented realityGadgets20.07.2023
Meta slankt de AR-bril voor consumenten flink af
Mobile12.07.2023
Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour
Gadgets07.07.2023