Online26.04.2009

De Augmented Reality Hype Cycle, we zijn er nog lang niet


de-augmented-reality-hype-cycle-we-zijn-.jpg
de-augmented-reality-hype-cycle-we-zijn-.jpg

Augmented Reality (AR) is dit jaar uit de kast. In de media krijgt het steeds meer aandacht. Ik ben de afgelopen maand al vier reclame bureaus tegengekomen die er mee bezig zijn. En op twitter wordt het elk uur zeker vijf maal genoemd.

De Augmented Reality Hype Cycle is gemaakt om met SPRXmobile een beeld te krijgen van de verschillende technieken en trends.

De Augmented Reality Hype Cycle is geïnspireerd op het Robert Rice artikel “Is it too early for Augmented Reality?” en bouwt op de AR Levels die hij beschrijft in “Augmented Vision and the Decade of Ubiquity “. Gebaseerd op de Garner Hype Cycle, een handige methode om nieuwe ontwikkelingen in kaart te brengen.

Belangrijkste observaties:

  • Barcode scanners en plaatjes/logo herkenning op mobiel gekoppeld aan slimme webservices voor lijsten, prijs vergelijkingen en reviews staan op doorbereken
  • Augmented Reality gebaseerd op geprinte zwart wit plaatjes die je voor de webcam houdt, wekt hoge verwachtingen die het niet zal nakomen. Het is een gimmick die geen toegevoegde waarde heeft op de lange termijn.
  • Augmented Reality op mobiel zonder plaatjes (zoals de ING Wegwijzer) hebben veel potentie door de eenvoud van gebruik.

Er is nog een lange weg te gaan met Augmented Reality. Nu is de hype groot, de hoge verwachtingen zal het op de korte termijn niet waarmaken.

Op het SPRXblog meer uitleg en veel links naar voorbeelden. 

Verder lezen over Augmented Reality

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

De nieuwe, high end mixed reality-headset Apple Vision Pro komt er bijna aan. In februari verschijnt het apparaat, dat nu in productie is gegaan. Dat stelt Ming-Chi Kuo, een expert op het gebied van tech.

Gadgets26.12.2023

Apple Vision Pro komt eraan: alles wat je moet weten

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

Van 29 november tot en met 3 december kun je de Shared Shop op de Utrechtsestraat 50 in Amsterdam bezoeken. Deze shop speelt in op de groeiende vraag naar een blended winkelervaring: tegelijk zowel virtueel als fysiek sh...

Marketing30.11.2023

Een ‘blended’ winkelervaring voor de feestdagen: virtueel en fysiek shoppen

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Snapchat is niet alleen een geliefd social medium vanwege zijn verdwijnende berichten en Bitmoji: het is extreem goed in het maken van augmented reality-filters. Of eigenlijk Lenses, want Snapchat noemt een filter een le...

Social Media09.11.2023

​Snap Lens Fest: nieuwe mogelijkheden voor filtermakers

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

De Stones denken nog altijd niet aan stoppen. De mannen zijn al in, of tegen, de 80 maar brachten enkele weken geleden voor het eerst in achttien jaar nog een nieuw album uit, Hackney Diamonds. Niet meer met de vaste dru...

Entertainment08.11.2023

Haal de Rolling Stones in je huiskamer met Snapchat

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

Snap's AR Studio en het Musée du Louvre onthullen "Egypt Augmented", een reeks innovatieve en educatieve augmented reality-ervaringen met technologie van Snap op de afdeling Egyptische Oudheden en in de Cour Carré van...

Mobile19.10.2023

Snapchat geeft nieuwe kijk op de Egyptische oudheden van het Louvre

dankzij augmented reality
Meta slankt de AR-bril voor consumenten flink af

Als je je nog geen zorgen maakte om de toekomst van het metaverse, dan zou je daar nu wel eens mee kunnen beginnen. Hoewel we veel hoop hadden voor het metaverse, lijken de grote voorvaderen van deze nieuwe virtuele were...

Gadgets20.07.2023

Meta slankt de AR-bril voor consumenten flink af

Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour

Coldplay maakt sinds de start van hun ‘Music of the Spheres World Tour’ in maart van dit jaar gebruik van een speciale, mobiele app. Ook in Nederland wordt de app ingezet voor hun vier concerten op 15, 16, 18 en 19 j...

Mobile12.07.2023

Coldplay zet nieuwe mobiele app in tijdens wereldtour

Waarom je Apple Vision Pro niet zomaar kunt kopen

Apple gaat in zijn winkels speciale gedeeltes inrichten voor de Apple Vision Pro. Het idee is dat je niet alleen kunt proberen wat het apparaat kan, maar je ook kunt aanmeten welke hoofdband het beste bij je past.

Gadgets07.07.2023

Waarom je Apple Vision Pro niet zomaar kunt kopen