Behouden van klanten een kunst?

Vorig artikel Volgend artikel
Behouden van klanten een kunst?

Voorheen waren bedrijven vooral bezig met het werven van nieuwe klanten. In deze barre tijden, varen bedrijven een andere koers. In plaats van het zoeken naar nieuwe klanten realiseren veel bedrijven zich het belang van hun huidige klant. Trouwe klanten zijn natuurlijk de beste merkambassadeurs.

Volgens Everaldo van Doorn, creatief directeur doornvogel brand intimacy, hebben bedrijven met een meer innovatieve kijk op klantbehoud een grote voorsprong. Leer je klant kennen en wees ze een stapje voor om ze tevreden te houden

Een voorbeeld van een zorgverzekeraar: omdat zij weten wie hun klanten zijn, zullen ze een man van 80 geen informatie toesturen over zwangerschappen of kleine kinderen. Dat klinkt heel logisch, maar in de praktijk gaat het nog wel eens mis... zit je met 2 gebroken benen thuis, krijg je een aanbod voor een hardloopcursus aangeboden. Dit is allemaal te voorkomen door je wat meer te verdiepen in de klant.

Het klinkt misschien heel simpel, maar vaak wordt er te makkelijk gedacht over nieuws rondsturen. Het ontvangen van oninteressante informatie wekt irritatie onder klanten.

Eigenlijk kun je het wel vergelijken met het onderhouden van je vriendin. Hoe beter je haar kent hoe makkelijker je aan haar behoeften kunt voldoen... Je geeft haar toch geen rozen als je weet dat ze van chocola houdt?

Leroy Aznam

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies