Online22.10.2008

Seatme.nl gaat live


seatme-nl-gaat-live.jpg
seatme-nl-gaat-live.jpg

In de spiegeltent van Ron Blaauws Palazzo was gistermiddag de lancering van www.SeatMe.nl, een nieuwe website voor online restaurant reserveringen. In de uitnodiging stond “SeatMe is de grootste verandering in de restaurant sector van de afgelopen 50 jaar!” Kon me geen grote veranderingen voor de geest halen dus dat moest waar te maken zijn.

Het is een initiatief van restaurantwebsite Diningcity gezamelijk met investeerders als Marque Joosten (Funda, Zomoto), Cees Boer (oprichter van Boer & Croon Strategy Consultants), Peak Capital (ICT Seed investor fund) en Angel Investors.

Wat doen ze anders?

Ze hebben een restaurant reserveringssysteem gemaakt wat bij iedere ingevoerde reservering de tafelindeling en stoelbezetting in een restaurant optimaal berekend om zodoende altijd het maximale aantal gasten te kunnen plaatsen. Er wordt door de restaurateur met een medewerker van SeatMe een tafelplan gemaakt met alle mogelijkheden en het programma plaatst volgens dit tafelplan de gasten zo optimaal mogelijk.

Restaurateurs moeten ook hun oude reserveringsboek weggooien en alle reserveringen voortaan invoeren in het reserveringssysteem. Zo kijkt SeatMe rechtstreeks wat beschikbaar is aan tafels en “seats” per aangesloten restaurant

Voordelen voor bezoekers

Je kunt nu 24 uur per dag een restaurant reserveren en meteen een bevestiging per e-mail of sms ontvangen. Een mobiele versie en iphone applicatie lanceren ze binnenkort.  En bij iedere online reservering spaar je punten waarmee je dinercheques kunt verdienen.

Voordelen voor restaurateurs

Een betere bezetting door 24 uur boekbaar te zijn en tafels beter in te delen. Bovendien een betere service naar gasten toe door meteen een bevestiging te sturen of klantinformatie gebruiken bij vervolgbezoeken. Ook de eigen website kan een restaurant online boekbaar maken via het systeem van SeatMe. SeatMe claimt 15 tot 40 % omzetstijging te kunnen realiseren voor restaurants.

Wat is hun verdienmodel?

Ze rekenen 20 euro per maand vaste bijdrage.  Verder rekenen een commissie van 2 euro per gast die komt eten via SeatMe. Het integreren van het SeatMe reserveringssysteem in de eigen restaurant website kost de restaurateur een commissie van 1,25 euro per gast die komt eten.  Ze hebben KLM en American Express al als affiliates die via hun eigen websites online restaurantstoelen zullen gaan verkopen.

Ik denk dat na hotelreserveringen, vluchten, attracties ook de restaurantbranche ondertussen wel toe is realtime online reserveren. Het systeem van SeatMe gaat verder dan de bestaande online restaurant reserveringssystemen omdat het ook gebruikt moet worden in het restaurant zelf als “reserveringsboek” en helpt bij de maximale stoelbezetting. Dat is gunstig voor de beschikbaarheid.

En beschikbaarheid van veel restaurantstoelen om te verkopen dat gaat heel belangrijk worden voor SeatMe. Vooral ook omdat ze nogal wat aanpassingen vragen van een traditionele branche als de restaurants. Verder is het natuurlijk een absolute must dat hun systeem feilloos werkt.

Na wat testen valt me op dat de drie stappen van het reserveringsproces van SeatMe duidelijk en eenvoudig werken. Verder kun je nu nog maar zoeken op 4 regio’s terwijl op plaatsnaam makkelijker zou zijn.