Zweedse nieuws-app SQUID wil jongeren interesseren in het nieuws

Zweedse nieuws-app SQUID wil jongeren interesseren in het nieuws

Vorig artikel Volgend artikel

Jongeren consumeren minder nieuws dan de generaties voor hun dat doen. Cijfers van het SCP laten zien dat slechts 57 procent van tieners elke dag nieuwsmedia raadpleegt, terwijl het gemiddelde over leeftijdsgroepen op 79 procent staat.

De interesse van jongeren moet dus gewekt worden. SQUID, een Zweedse app die net een vernieuwde Nederlandse versie heeft gekregen, wil dat oplossen door jongeren op hun wenken te bedienen en ze het nieuws te geven waar ze interesse in hebben. De app doet het goed, want hij is inmiddels al in zeven Europese landen uitgerold.

Je eigen hoofdredacteur

Zo kunnen ze bijvoorbeeld kiezen voor nieuws uit de categorie voetbal, politiek, beauty, belangrijk nieuws of entertainment. Elk onderwerp kan op elk moment aan- of uitgevinkt worden, afhankelijk van wat de hoofdredacteur vandaag wil zien.

De app verzamelt uit een groot aantal Nederlandse nieuwsbronnen het laatste nieuws, dat vervolgens in het nieuwsoverzicht verschijnt. Het leuke is dat het hoofdredacteurschap serieus wordt genomen, want de app laat je als gebruiker ook notities maken, stickers toevoegen en stukken highlighten voordat je ze deelt met vrienden of familie.

squid-notitie
Een artikel met boodschap, zo door te sturen naar je vrienden.

Stap voor stap

Interesse in het nieuws is iets dat langzaam gekweekt wordt, zo weet ook Johan Othelius, oprichter en CEO van SQUID: “Met de ontwikkeling van deze nieuws-app hoop ik jongeren weer te interesseren in het volgen van het nieuws. Vergelijkbaar met hoe ik die interesse heb ontwikkeld door als kind te beginnen bij de strips in de krant, daarna het sportkatern te ontdekken en vervolgens de krant van voor naar achter door te lezen. Alleen dan aangepast aan deze tijd.”

De afgelopen maanden zijn er achter de schermen diverse verbeteringen doorgevoerd in de app waardoor Nederlandse gebruikers zich gratis kunnen abonneren op nieuwsonderwerpen, uiteenlopend van politiek tot sport en alles daar tussenin. De feedback van de bèta-test die in diezelfde periode heeft gelopen is ook meegenomen, dus de app is qua database en algoritme helemaal klaar om een groot publiek precies te voorzien van het nieuws dat zij willen zien.

SQUID is gratis te downloaden via de App Store en de Google Play Store.

Meer content

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies