​Interview met Peter Muhlmann, CEO en Founder van Trustpilot

​Interview met Peter Muhlmann, CEO en Founder van Trustpilot

Vorig artikel Volgend artikel

Wat doe je momenteel?

Ik ben eigenaar en CEO van Trustpilot. We werken momenteel aan de grootste beoordeling community waar consumenten hun ervaringen met bedrijven kunnen delen. Tegelijk kunnen bedrijven, gebaseerd op waardevolle feedback, een luisterend oor bieden, leren van hun fouten en daar waar nodig verbeteringen aanbrengen.

Mond-tot-mond reclame is altijd de belangrijkste manier geweest om de reputatie van een bedrijf te laten groeien. Wij hebben mond-tot-mond reclame getransformeerd naar het digitale tijdperk. Door een grenzeloos groot online deelplatform te creëren waar iedereen zijn verhaal open en transparant kwijt kan, en bedrijven niet alleen betrokken kunnen raken maar ook de conversatie aan kunnen gaan.

Vandaag de dag zijn er wereldwijd meer dan 170.000 bedrijven op Trustpilot beoordeeld. Wereldwijd krijgen mensen maandelijks twee miljard impressies van Trustpilot beoordelingen te zien, dit is zowel online als offline.

Wat was de inspiratie achter je bedrijf?

Eigenlijk was mijn moeder de grootste inspiratiebron. Toen ik Trustpilot in 2007 in Aarhus, Denemarken startte, was een online aankoop nog niet zo gewoon als we hedendaags gewend zijn. Veel mensen zoals mijn moeder wisten niet welke bedrijven of diensten ze online konden vertrouwen, en met welke ze nu daadwerkelijk zaken konden doen. Ik was in die periode al bezig op kleine schaal een internet onderneming te starten. Ik herinner me nog het gesprek met mijn moeder, waar het grote gat van vertrouwen tussen klanten en online bedrijven ter sprake kwam: ‘Er is hier nu een enorme behoefte en universele vraag naar’.

Uiteraard was dit een gelukkige vondst. Het advies wat ik jonge ondernemers zou geven is dat je je goed moet realiseren dat je allereerste inspiratie pas de eerste stap in het grote avontuur is. Succes behalen is mogelijk door jezelf en je ideeën continu te ontwikkelen en opnieuw uit te vinden, in reactie op nieuwe inspiraties en de snel veranderende wereld om ons heen.

Hoe omschrijf je jouw manier van zakendoen?

In één woord: vertrouwen. Het zit in ons DNA en belichaamt alles wat we doen bij Trustpilot.

Vandaag de dag is wantrouwen de normaalste zaak van de wereld, de publieke opinie is nog nooit zo sceptisch tegenover bedrijven geweest. Door alleen marketing en reclame in te zetten voor het werken aan vertrouwen is tegenwoordig één van de grootste uitdagingen en kansen voor ieder bedrijf.

Ondertussen blijft het consumentenvertrouwen in een bedrijf ongekend dalen, evenals ieder ander instituut in de samenleving. Daartegenover blijft het vertrouwen in ongefilterde beoordelingen van mensen extreem hoog. Oftewel, wanneer we onze mening op een open en transparante manier delen, zijn mensen geneigd te luisteren.

Daarom staan wij bedrijven nooit toe om de meest constructieve geleverde kritiek aan te passen of zelfs te verwijderen. Het verwaarloost het vertrouwen en het werkt averechts.

Voor wie heb je bewondering?

Elon Musk is als leidinggevende zakenman een enorme inspiratie. Zijn ambitie is als geen ander en sinds zijn succes bij PayPal heeft hij zich gericht op één van de grootste uitdagingen van de mens, het bestrijden van klimaatverandering en de mogelijkheid om interplanetair te reizen. Hoe kun je niet geïnspireerd raken door een man die een kolonie op Mars wilt starten om het risico op het uitsterven van de mens te voorkomen?

Wat zou je anders hebben gedaan, als je terugkijkt op je carrière?

Eigenlijk zou ik heel veel dingen anders doen. Ik zou mij bijvoorbeeld veel meer richten op de mensen die ik zou aannemen dan aan het begin van Trustpilot. We hebben fenomenale mensen bij Trustpilot, veel werknemers zijn er al vanaf de start bij. Maar ik heb ook fouten gemaakt. Veel bedrijven spenderen 2 procent van hun tijd in het aannemen van mensen, de resterende 98 procent van hun tijd zijn ze bezig met het oplossen van problemen. Ik heb geleerd dat iedere nieuwe werknemer een nieuwe kans biedt om als bedrijf sneller en succesvoller te groeien. Dus nu ligt mijn scherpte om dit vanaf de start direct op te pakken.

Welk advies zou je geven aan een startende ondernemer?

Richt je vooral op wie je aan je team toevoegt. De mensen die je in het vroege stadium verwelkomt moeten openstaan om samen met jou “een continent over te steken”. Je moet je daarom niet alleen richten op mensen die je team op professioneel gebied willen versterken, maar ook op sociaal gebied. Bedenk verder goed dat je onder druk ook vriendelijk moet blijven, en laat altijd eerlijke feedback achter.

[Afbeelding © Brian Jackson - Adobe Stock]
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies