Citymarketing: Amsterdam scoort wederom het beste

Citymarketing: Amsterdam scoort wederom het beste

Vorig artikel Volgend artikel

Amsterdam is de stad die de meeste media aandacht naar zich toe wist te trekken in het eerste kwartaal van 2016. Over de hoofdstad verschijnen niet alleen de meeste berichten, die berichten vertegenwoordigen ook de hoogste PR-waarde. Rotterdam en Utrecht volgen op gepaste afstand. Van alle grote Nederlandse steden zijn we het meest positief over Maastricht.

Dit blijkt uit een analyse van Clipit, waarin de 24 grootste steden in Nederland zijn onderzocht op aantal berichten, sentiment en PR-waarde van hun aanwezigheid in alle media.

Stad en aantal berichten

1. Amsterdam: 840.708
2. Rotterdam: 420.884
3. Utrecht: 382.136
4. Den Haag: 302.716
5. Groningen: 287.790
Citymarketing-steden

Amsterdam

Amsterdam is wederom de meest besproken stad van ons land. Van 7 januari tot 7 maart verschenen er 840.708 berichten over de hoofdstad.

Veel besproken onderwerpen zijn onder meer de huishoudbeurs, de herdenking van de februaristaking. Een belangrijk topic binnen de berichtgeving over Amsterdam is criminaliteit. Met name in Amsterdam-Noord is het raak met onder meer moord, explosies en autoachtervolgingen. Het nieuws over Amsterdam is goed voor 248 miljoen euro aan PR-waarde.

Buzz over Rotterdam en Utrecht

Amsterdam staat nog steeds stevig aan kop, maar heeft wel te maken met dalende buzz. Ook Rotterdam en Utrecht, de nummers twee en drie in aantal berichten, staan minder in de belangstelling dan vorig jaar. Het aantal berichten over Rotterdam daalt met 35% naar 420.884, ook Utrecht (met een daling van 30% naar 382.136 berichten) moet het doen met minder aandacht. Rotterdam zakt hiermee naar een PR-waarde van 127 miljoen, Utrecht komt uit op 121 miljoen.

Maastricht meest geliefd

Van alle onderzochte steden is het sentiment het meest positief voor Maastricht. Ook vorig jaar kwam Maastricht als meest geliefde stad uit de bus. Carnaval, Flikken Maastricht en de universiteit worden vaak positief in verband gebracht met de stad. Universiteitssteden doen het opvallend goed; ook Utrecht, Eindhoven en Groningen halen de top vijf van steden met het meest positieve sentiment.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies