Bol.com en andere willen geen teleurgestelde klanten

Bol.com en andere willen geen teleurgestelde klanten

Vorig artikel Volgend artikel

‘Duizenden nepartikelen verkocht via bol.com’ kopt het AD vanmorgen. Bol.com, Google Shopping, Amazon en andere webwinkels die producten van derden verkopen willen geen namaakproducten verkopen. Het belang van uniforme, foutloze artikeldata neemt in razend tempo toe.

Een mooi voorbeeld van het gebruik van artikeldata en het belang van datakwaliteit wordt eerder dit jaar gegeven door Harm van Tongeren, vice-president supply chain van Unilever in Nederland en bestuurslid GS1 Nederland. “Als de informatie op websites onjuist of onvolledig is, leidt dat tot irritatie bij consumenten.”

Datastromen verwerken

‘We kunnen niet dagelijks miljoenen artikelen checken, dat kost veel te veel tijd. We handelen op basis van input. Daarom zijn we bezig met een nieuw proces dat ons laat weten als er iets niet klopt,’ zegt Verkerk tegen Twinkle.

‘We hebben ruim 14,5 miljoen producten in de etalage staan’, aldus Rogier Martens, verantwoordelijk voor productcontent. ‘Deze producten zijn afkomstig van meer dan 800 leveranciers en 13.000 verkopende partijen. Per dag verwerken we 260.000 productupdates.’

Om deze enorme datastroom beter en sneller te kunnen verwerken, is een taal nodig, aldus Martens. ‘GS1 (in de volksmond vaak EAN genoemd) is onze taal. Deze zorgt er voor dat we grip krijgen en houden op de processen achter de schermen, zoals inkoop, retourstromen, voorraadbeheer et cetera.’

Van barcode naar uitwisselen van productinformatie

Bol.com, Google en Alibaba hebben retailers en fabrikanten de afgelopen tijd opgeroepen om over te stappen naar de standaarden van GS1. De e-commercegigant Alibaba heeft aangekondigd de GS1-standaard op platformen van Alibaba Group te implementeren. Met GS1 codes wil Alibaba producten identificeren en via de centrale datapool van GS1 productinformatie uitwisselen.

Begin met één digitale waarheid

Nu worden GS1 codes niet altijd goed gebruikt en komt het nog te vaak voor dat online bedrijven worden geconfronteerd met meerdere digitale ‘waarheden’ over één product. Zo is te lezen in het GS1 Nederland Jaarplan 2017+. Zo gebruiken sommige online aanbieders meerdere GS1 codes (EAN) voor hetzelfde product. Anderzijds wordt een GS1 code wel gebruikt voor verschillende producten.

‘We willen zo veel mogelijk voorkomen dat onze klanten teleurgesteld zijn als ze een item bestellen dat in werkelijkheid afwijkt van het bestelde product’, zo stelde Martens. ‘Daarom gaan we vanaf 2017 strakker handhaven, om te beginnen in pilots. Het kan zijn dat we partijen gaan weren op onze platform als ze doorgaan met bovenstaande praktijken.’ We gaan actiever optreden tegen onjuist gebruik van GS1 codes (EAN’s).

Pieter Maarleveld, directeur GS1 Nederland: “Wereldwijd zijn er per dag vijf miljard barcodescans in winkels. Daar kunnen we de online verkopen die een identificatie nodig hebben bij optellen. Dan moet het GS1 codesysteem een waterdicht identificatiesysteem zijn. Die wereldwijde uniciteit gaan én moeten we kunnen blijven waarborgen.”

Loek Boortman, Chief Technology Officer van GS1 Nederland vult Pieter Maarleveld aan: “Naast alle bestaande manieren om uniciteit te garanderen werkt GS1 aan een systeem waarmee (online) bedrijven gemakkelijk kunnen controleren of de digitale productinformatie en het afgebeelde product overeenkomen."

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies