BAM is een door en door 3D-digitaal bedrijf

BAM is een door en door 3D-digitaal bedrijf

Vorig artikel Volgend artikel
Met in haar stand een spectaculair, en in deze vorm nog niet eerder vertoond, hologram was BAM een van de spraakmakende deelnemers aan de vakbeurs InfraTech 2017. Het zwevende hologram is circa 3,5 bij 2,5 meter groot en is volledig in kleur.
Wij willen toonaangevend zijn in de digitalisering van het bouwproces. Onze procesbeheersing verbetert sterk door het gebruik van drie- en vierdimensionale technieken. Daarmee boeken we voordeel voor zowel de klant als voor onszelf. De manier waarop we onszelf aan de markt presenteren, verandert. Dat hebben we met onze stand willen laten zien: we zijn een door en door 3D-digitaal bedrijf geworden.
- Marinus Schimmel, directeur BAM Infra Nederland
BAM Infratech-6356

Hologram

Het hologram visualiseert enkele prestigieuze en innovatieve projecten, zoals Zeesluis IJmuiden, Rotterdamsebaan (Den Haag) en de afzinkbare fundering voor windturbines in zee (Blyth). Voor de ontwikkeling van het hologram heeft BAM het Rotterdamse creatieve bureau MCW ingeschakeld.

Het hologram is met het blote oog te zien, dus zonder dat er een aparte bril nodig is. Voor de projectie gebruiken we een uiterst specialistische en flinterdunne projectiefolie.
- Directeur Bart Engelvaart

De techniek van het hologram is ook voor andere BAM-onderdelen beschikbaar.

De markt vraagt om een andere benadering en we waren te lang als organisatie niet toegerust op die veranderende vraag. Als je kijkt naar trends in de samenleving, dan zie je dat de uitdagingen van nu liggen bij brede infrastructurele oplossingen voor maatschappelijke uitdagingen zoals verstedelijking & mobiliteit en duurzame energieoplossingen. Daarbij schrijven klanten steeds minder voor wát we moeten doen, maar stellen functionele specificaties op. Vroeger asfalteerden we een straat, maar tegenwoordig zijn we verantwoordelijk voor de wegeninfrastructuur van een stad. We willen de interactie met de klant optimaliseren. Zodat we in een vroeg stadium kunnen instappen in de oplossing voor de vraagstukken waar de klant voor staat. Een van de hulpmiddelen daarbij is het digitale proces voorafgaand aan de uiteindelijke realisatie. Digitaal kun je inzichten verwerken tot beelden. Die je nog kunt bijsturen en uitkristalliseren met behulp van informatie en kennis van partners. We zijn in staat de bouw van een project virtueel te simuleren en te optimaliseren voordat de eerste paal de grond in gaat. Ons uitgangspunt is dat we het virtueel al moeten hebben gebouwd voordat we in de echte wereld de eerste spade in de grond steken. 3D-ontwerpen maakt dat mogelijk. En dat gaat nog worden vervolmaakt met augmented reality en hologramtechnologie, zodat je al door een tunnel kunt lopen voordat hij is gebouwd. Dan breng je de toekomstige beleving echt naar de klant.
- Marinus Schimmel, directeur BAM Infra Nederland

Innovatieprijs

Iedere editie roept de vakbeurs InfraTech de infrasector op om baanbrekende ideeën te lanceren voor de aanleg en het onderhoud van infrastructuur in de breedste zin van het woord. Het bedrijfsleven, overheden, kennisinstellingen maar ook particulieren kunnen meedingen naar deze prestigieuze prijs. In de categorie Product Innovatie waardeerde de jury de ShimLift van BAM en Movares, een in hoogte verstelbare kunststof wig die zorgt voor een betere spoorligging en efficiënter onderhoud, met de eerste prijs.

Dit geeft weer extra exposure voor de ShimLift, zodat die nog meer toegepast kan gaan worden. Met als voordeel voor vervoerders en daarmee ook de reizigers, dat er minder mechanisch onderhoud aan het spoor uitgevoerd hoeft te worden.
- Jens Jansen, onderhoudsengineer bij BAM Infra
De vakjury wordt, behalve door Maxime Verhagen gevormd door Jan Hendrik Dronkers, DG Rijkswaterstaat, Annemieke Nijhof, CEO Tauw Group BV, Johan Vermeer van Stadsontwikkeling Rotterdam en Tomas te Velde namens TU-Delft.
Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies