De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.
Audi is gestart met het testen van nieuwe technologieën voor zelfrijdende auto’s en car-to-x-communicatie. De nadruk hierbij ligt op het omgaan met verkeerssignalen en infrastructurele aanpassingen. De tests, die gehouden worden op de Duitse Autobahn, moeten tot technologische oplossingen leiden, die uiteindelijk zullen zorgen voor meer veiligheid van en een hoger comfort voor zelfrijdende auto’s.
Digitale Snelweg Test
In het kader van de ‘Digitale Snelweg Test’ is Audi betrokken bij zes projecten: drie gericht op infrastructurele oplossingen en drie op communicatietechnologie. Op diverse delen van de A9 tussen Nürnberg en München verbinden transmitters en sensoren auto’s met elkaar en met de omgeving, de zogeheten car-to-x-communicatie.
“De infrastructuur van de Autobahn moet nóg betrouwbaarder worden en op die manier geschikt worden voor zelfrijdende auto’s,” zegt Alejandro Vukotich, Audi’s hoofd ontwikkeling voor autonoom rijden. “Onder meer het materiaal van de wegmarkeringen en vangrails wordt aangepast, zodat ze radarsignalen beter terugkaatsen. Ook is het doel om tot sensoren te komen die de wegmarkeringen beter detecteren. Camera’s moeten de auto’s in staat stellen zeer nauwkeurig hun positie te bepalen.”
Perfecte afstemming is een must
Het ‘Car2Infrastructure’ communicatieproject van Audi verbindt de auto met online verkeerstekens met variabele signaleringen. Deze waarschuwen automobilisten via een mobiele verbinding bijvoorbeeld voor snelheidsbeperkingen, wegwerkzaamheden, files of rijbaanafsluitingen.
Als eerste stap hebben engineers van Audi een universele interface ontwikkeld. De verkregen informatie wordt daarbij geüpload naar de cloud en vervolgens van daar uit via het mobiele netwerk naar de testauto’s gestuurd. De auto ontvangt zo rechtstreeks de meest actuele informatie over nieuwe verkeerssituaties, hetgeen een onmisbaar onderdeel is van veilig autonoom rijden.
Onderling communiceren
En dankzij de toekomstige mobiele communicatietechnologie LTE-V staan de data-units in de auto’s ook in directe verbinding met elkaar. Deze ad-hoc communicatie biedt auto’s de gelegenheid om met elkaar te communiceren. Ook maakt dit nieuwe veiligheidsfuncties mogelijk, zoals waarschuwingen voor ‘black ice’ (ijzel) en de mogelijkheid tot ‘platooning’ (in colonne rijden), waarbij de autonoom rijdende auto’s gezamenlijk een energiebesparend konvooi vormen.
Verder lezen over Audi
Automotive15.11.2023
De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen
Automotive25.08.2023
Bayern spelers verkopen hun Audi’s
Automotive02.02.2023
Audi ziet zichzelf langzaam veranderen in softwarespecialist
Online04.11.2022
VR in de auto: nieuwe Audi’s krijgen het al
Hallo HolorideAutomotive25.10.2022
Going viral: Ken Block met Audi S1 Hoonitron in Las Vegas
nieuwe ‘Electrikhana’ driftvideoAutomotive15.10.2022
Voor autoliefhebbers: 5 toffe wannahave auto’s van The Block Zone
Automotive12.09.2022
Audi’s nieuwe hybride Dakar Buggy
Automotive26.08.2022
Audi gaat meedoen aan de Formule 1
Pas vanaf 2026 en in eerste instantie als motorleverancierVerder lezen over Zelfrijdende auto
Automotive29.03.2024
Deze zelfrijdende auto kan ook autonoom driften
Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Automotive09.01.2024
Waymo start autonoom rijden tests op snelwegen
Voorlopig alleen voor eigen medewerkers in en rond PhoenixAutomotive27.12.2023
Zelfrijdende auto’s op Britse wegen in 2026
Gefaseerde uitrol en er moeten ook nog wel wat juridische hordes genomen wordenAutomotive16.11.2023
Zelfrijdende auto’s lijken nog ver weg: GM stopt er even mee
Automotive28.09.2023
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn
Automotive25.09.2023
Zelfrijdende vrachtwagens zonder chauffeur stapje dichterbij in California
Automotive15.06.2023