Automotive23.11.2016

​Op de koffie bij Augusto Farfus


sponsored story

Augusto Farfus legt in dit interview uit hoe belangrijk motorolie is voor zijn succes en waarom hij de Shell Helix Ultra met PurePlus Technologie vertrouwt.

Achter de receptiedesk van het hoofdkantoor van BMW Motorsport in München heb je een uitzicht wat het hart van elke motorsportfanaat sneller doet kloppen. Een bewonderingswaardige display bestaande uit racemotoren op pilaren, gepolijst tot hoogglans en showcases vol trofeeën. Er staan ook twee echte racewagens van BMW Motorsports; wagens die de geblokte vlag hebben gezien.

Voor de meesten van ons belichamen deze auto’s opwinding en entertainment, maar voor hem is het zijn werkomgeving. Graag introduceren we de Braziliaanse Augusto Farfus, BMW-rijder en Shell Helix ambassadeur die in Monaco woont.

<em>Copyright: Shell<\/em><em><\/em>
Copyright: Shell

Kan je vertellen waar een autocoureur voor kiest om in te rijden?

Ik heb net mijn nieuwe auto geleverd gekregen, een BMW 7 serie en ik kijk nu al uit naar mijn eerste rit. Moet je zien, ik houd iets vast wat op een smartphone lijkt en dat is alleen de sleutel maar!

Hoe lang doet een autocoureur er over om van Monte Carlo naar München te komen?

Dat zal je nog verbazen, op de weg ben ik een extreem voorzichte rijder. Ik raak altijd geïrriteerd als ik mensen gedachteloos zie rijden, of zie rijden alsof zij de enige op de weg zijn. Op de Duitse Autobahn zal je me niet op de linkerbaan vinden, zelfs als er geen snelheidslimiet is. Ik verdien mijn geld door zo snel te rijden als ik kan, maar onderweg is mijn snelheid gemiddeld.

De DTM is een Duitse serie met een global bereik. Wat trekt jou het meest aan in deze serie?

Het is het closest-run kampioenschap dat er bestaat. Er zit minder dan seconden verschil tussen de time laps van de eerste en tweede coureur op de grid. In Formule 1® is er vaak meer dan een seconde tussen de koppositie en de derde na snelste. Dus jockeying voor een plek in de DTM is extreem competitief. En natuurlijk is er ook competitie binnen het BMW Motorsport team. Er zijn acht coureurs die allemaal dezelfde auto rijden. Als je nummer 1 wilt zijn, moet je de anderen uitschakelen.

<em>Copyright: Shell<\/em><span class=\
Copyright: Shell

Waar let je op bij motorolie bij deze sport?

Om een race te kunnen winnen, heb je een motor nodig die goed presteert. Daar begint het allemaal mee. Voor een topprestatie heb je de juiste motorolie nodig. En om op het circuit succes te hebben moet het hele pakketje kloppen voor perfectie. Elk onderdeel telt, inclusief het gebruik van de juiste motorolie. Bij een racewagen moet je zo min mogelijk smeerolie gebruiken, om gewicht te besparen. Maar je moet ook frictie minimaliseren, omdat dat de prestatie vermindert. En de prestaties van je motor moeten van topniveau zijn gedurende de race en tijdens het seizoen. Sterker nog, we rijden op slechts 1 motor gedurende bijna het hele DTM seizoen. De motor in mijn auto moet dezelfde kracht hebben in de negende race als in de eerste. De engineers van BMW Motorsport en Shell Helix hebben dit perfect samen gebracht.

Een tijdje terug bezocht je het Shell Technology Centre Hamburg en nam je een kijkje achter de schermen bij de Shell PurePlus Technologie, wat bijdraagt aan de Shell Helix Ultra producten die in de DTM worden gebruikt. Kan je daar iets over vertellen?

Toen ik aankwam in Hamburg, had ik geen idee wat me te wachten stond. Ik leerde veel over hoe Shell Helix Ultra wordt gemaakt en wat de technologie kenmerkend maakt. Na vijf of zes uur was ik zo enthousiast dat ze tegen me zeiden: “Je hoeft Shell Helix niet aan ons te verkopen, wij maken het!”

Dus, wat is de grote aantrekkingskracht van Shell Helix Ultra met PurePlus Technologie?

Als autocoureur ben ik me er zeer van bewust wat een verschil goed presterende motorolie kan maken. We testen de motoren, nemen deel aan races en geven de engineers daarna feedback. Maar vanuit de cockpit merk je de olie niet direct op. Voor mij was het daarom in Hamburg heel boeiend om te zien wat de basis voor dit alles is en hoe de olie is opgesteld. Het eerste wat ze doen is dat ze natuurlijk gas omzetten naar vloeistof, om het om te buigen naar een bijna zuivere basisolie. Het lijkt op water. Deze pure basisolie helpt bij het leveren van langdurende motorprestaties, zelfs wanneer de motor onder extreme temperaturen en druk verkeert.

<em>Copyright: Shell<\/em><span class=\
Copyright: Shell

Het mag duidelijk zijn dat je een dappere man bent. Ze zeggen dat je op zevenjarige leeftijd al een motorcross rijder was.

Mijn vader was een groot fan van motor- en autorijden. Toen ik klein was gaf hij mij een mini fiets voor kerst. Ik reed er uren op rond. Toen hoorden we dat er een wedstrijdparcours was in mijn woonplaats Curitiba. Op zaterdag gingen we er heen voor een kinderkampioenschap. Ik vertrok van de start en won zomaar het kampioenschap. Natuurlijk was het toen een kinderrace op laag niveau.

Ik weet zeker dat je ouders trots waren!

Mijn vader wel, mijn moeder was minder enthousiast. Zij probeerde me richting andere sporten te sturen zoals: zwemmen, voetbal, karate of baanatletiek. Ze meldde me voor alles aan wat beschikbaar was voor kinderen van mij leeftijd om te zorgen dat ik iets minder gevaarlijks ging doen. Ik met karten, dan zit je tenminste op vier wielen. Toen was m’n moeder een soort van opgelucht en ik won het stadskampioenschap in mijn eerste jaar. Daar begon het en hier sta ik vandaag.

<em>Copyright: Shell<\/em><span class=\
Copyright: Shell

Van mini fiets naar een touring car kampioenschap. Je hebt nu best een gevaarlijke baan.

Ik zou het niet zo zeer als gevaarlijk omschrijven. De wagens worden direct getest en zijn tegenwoordig extreem veilig. Maar natuurlijk blijft het gevaarlijk er kunnen altijd ongelukken gebeuren. Maar de techniek is zo veel beter. Ik zou zeggen dat motorsport tegenwoordig veilig is.

Komt je familie naar je races?

Ja, ze komen meestal wel. We moeten kijken of dat in de toekomst nog steeds mogelijk is, aangezien mijn dochter vanaf september naar school gaat. Maar ik probeer zo veel mogelijk tijd met mijn familie door te brengen, we zij erg close.

Je laat je vrouw nooit alleen. Ze moet je altijd bellen als ze haar olie moet bijvullen, heb je ooit gezegd.

Haha, ik heb dat ooit gezegd tijdens een etentje in Hamburg en het is echt zo. Olie is een voertuigonderdeel dat niemand kan zien of aanraken en de effecten ervan zijn niet direct merkbaar. Het moet een moeilijke baan zijn om motorolie te verkopen. Ik denk dat veel automobilisten denken: alle olies lijken op elkaar, ik koop gewoon de goedkoopste. Ze besparen elke keer een paar Euro’s, maar een paar duizend kilometer later, kan het zijn dat ze daar de prijs voor moeten betalen. Uit eigen ervaring weet ik dat olie beslissend voor motorprestaties en levensduur kan zijn. Dat is zo bij extreme omstandigheden van een race, maar ook op de weg in mijn eigen auto. Een goede olie brengt mij simpelweg verder.

In de Shell Premium Technology Partnership met BMW Motorsport werken BMW Motorsport ingenieurs samen met Shell Helix wetenschappers, om op maat gemaakte high-performance oliën te ontwikkelen die worden gebruikt in BMW Motorsport racewagens in de DTM, de USCC en de Nürburgring 24 Hours. De op maat gemaakte raceformule is gebaseerd op de Shell Helix Ultra met PurePlus Technologie, Shell’s meest geavanceerde motorolie en de eerste olie die is gemaakt van natuurlijk gas. Bovendien is Shell de enige “aanbevolen leverancier van echte BMW motorolie” en “BMW’s enige aanbevolen olieleverancier voor aftermarket motoroliën.