Mensen rijden niet wat ze willen, ze rijden hun LinkedIn-profiel

Mensen rijden niet wat ze willen, ze rijden hun LinkedIn-profiel

Erwin Wijman 'een auto maakt je niet gelukkig, je auto zelf kiezen wel'

Vorig artikel Volgend artikel

Nederlanders hebben niet de auto die ze graag willen. Erwin Wijman laat in zijn nieuwe boek De geluksmachine zien dat je gelukkiger kunt worden als je de moed opbrengt om wél je droomauto te kopen, dus zelf je keuze te bepalen in plaats van die laten afhangen van vrienden, familie, buren en collega’s. ‘Mijn boek gaat over auto’s maar vooral over autonomie.’

De meeste automobilisten hebben niet de auto die ze graag willen stel jij?

Ja, auto’s roesten niet meer maar wij zelf wel. We zitten allemaal vastgeroest in onze autokeuze. Kort door de bocht: je moeder koopt je auto.

Hoe komt dat dan?

Nederlanders laten hun omgeving hun auto bepalen. Je baas, je collega’s, je vrienden, je buren, je vader, je opdrachtgevers. Nederlandse automobilisten zijn standaard uitgerust met lane departure warning: zodra je het gebaande pad dreigt te verlaten, zijn oorverdovende waarschuwingspiepjes je deel. Opvallend is ook hoe sterk je beroep bepaalt welke auto je rijdt. Ik deed onderzoek op LinkedIn met ruim 3400 respondenten en wat bleek: mensen rijden niet wat ze zouden wíllen rijden, ze rijden hun LinkedIn-profiel.

Ja duh, iedereen wil natuurlijk een Ferrari of Porsche?

Nee helemaal niet. Nederlanders willen helemaal geen exotische auto, ze willen een Audi, BMW of Volvo. Terwijl ze in een volkswagen rijden. Vaak staat daar ook letterlijk Volkswagen op maar bijna even vaak Opel, Renault, Peugeot, Ford of Kia.

Maar mensen houden toch van hun Opel of Renault?

Jazeker, maar dat komt vooral doordat mensen niet zonder auto kúnnen. Ze zijn verslingerd aan het vervoermiddel, aan de vrijheid die die ze geeft. Daarom onderschatten ze ook wat ze maandelijks kwijt zijn aan hun auto met een factor 4. Ze denken 200 euro per maand kwijt te zijn maar de gemiddelde maandkosten liggen zeker 500 euro hoger. Ze zijn letterlijk blind voor de kosten. En ze verzekeren hun auto beter tegen onheil dan zichzelf. Drie van de vier Nederlandse automobilisten zijn oververzekerd voor pechhulp.

Geldt dat ook voor de nieuwe generatie? Jongeren keren zich toch af van auto’s?

Nee, niets is minder waar. Steeds meer jongeren halen hun rijbewijs, jongeren rijden meer kilometers in hun auto, een auto verschaft hen vrijheid en onafhankelijkheid. Vooral jonge vrouwen voelen zich minder afhankelijk van anderen als ze een eigen auto hebben. Uit onderzoek van VWE blijkt dat het overgrote deel van de groei in autobezit voor rekening komt van jonge vrouwen. Jongeren denken ook eerder een baan te vinden als ze een auto hebben.

Boek_De_Geluksmachine_Erwin_Wijman
De geluksmachine – Zo kies je de auto die je echt wilt van Erwin Wijman

Maar jongeren omarmen toch het autodelen, waarom zouden ze dan nog een eigen auto kopen?

De deelauto en autodelen sowieso stellen nog steeds niks voor. Nada. Zo’n 0,1 procent van de personenauto’s in Nederland is een deelauto. Ja, natuurlijk lees je geregeld een artikel in NRC Handelsblad, de Volkskrant of Trouw over de ‘opkomst’ van Snappcar, WeGo, Car2Go, Greenwheels of andere al dan niet particuliere deelauto-alternatieven waardoor de eigen auto de deur uit kan. Jongeren zouden hun iPhone of Samsung belangrijker vinden dan een auto. Maar dat is echt onzin. Ik snap wel hoe die verhalen de wereld in komen. Die artikelen worden steevast geschreven door een – meestal ook nog jonge – journalist of redacteur die midden in Amsterdam, Den Haag of Utrecht woont en zelf niet eens een auto bezit. Of niet meer, omdat een auto inderdaad niet handig is als je midden in de binnenstad woont en overal dichtbij woont waar je moet zijn. In de grote steden heb je ook best veel vervoersalternatieven direct ter beschikking, van tram en bus tot fiets, taxi, Uber, trein, metro, fietstaxi zelfs. En natuurlijk een Up!je of Polo van Greenwheels op veel straathoeken. Maar in 99% van Nederland kun je gewoon niet zonder auto. Kijk naar de cijfers over autobezit. Amsterdam telt 247 auto’s per 1000 inwoners terwijl er in de provincie Drenthe 489 auto’s per duizend inwoners zijn. Dat is twee keer zoveel. Het gemiddelde over heel Nederland is 420 auto’s per duizend inwoners. Niet verwonderlijk. Buiten de binnensteden is een auto zo goed als onmisbaar.

Maar daar is 'auto delen' dan toch ook handig? Huren van de buren, zoals Snappcar zegt…

In theorie is het misschien handig. Maar Nederlandse autobezitters willen niks weten van autodelen. Nederlanders móeten gewoon een auto hebben, een eigen auto, blijkt uit onderzoek. Twee van de drie Nederlanders zeggen hun auto absoluut niet te willen uitlenen via een autodeeldienst en slechts 5 procent van de autobezitters staat positief tegenover deelauto-initiatieven. De bereidheid tot autodelen bereikt daarmee bijna nul. Van de dik 3400 mensen die op mijn LinkedIn-onderzoek reageerden, noemden 3 mensen Snappcar. Alleen mannen. Vrouwen maken helemaal geen gebruik van Snappcar, en de reden zou kunnen liggen in de vrees dat de auto van een particulier niet of minder betrouwbaar is. Een rijbewijsloze trendwatcher vertelde mij laatst dat hij wel taxi’s, Ubers, Car2Go en Greenwheels gebruikt maar nooit Snappcar. Hij vindt namelijk de kans veel te groot dat hij onderweg met zo’n auto stil komt te staan.

Vrouwen staan sowieso heel anders tegenover auto’s hè, zeg jij in je boek?

Ja echt. Vrouwen praten alleen al anders over hun auto dan mannen. Vrouwen gebruiken heel veel verkleinwoordjes. Zij duiden bovendien hun auto aanzienlijk minder specifiek aan. Waar mannen het hebben over hun Saab 9-5 Sportcombi 2.3TS Aero Hirsch of BMW 3 Touring Estoril blue in M Style, houden vrouwen het bij Ford Fiesta, Opel Vectra of simpelweg ‘Een rode’. Of ze komen met niet-bestaande modellen, zoals ‘Volkswagen Corso’ en ‘Volkswagen V70’. Vrouwen stellen zichzelf graag als onwetend op over auto’s. Vrouwen rijden ook in kleinere auto’s dan mannen, en ook in heel andere auto’s. Vrouwen rijden in Mini’s, Fiats 500, Opels en Citroëns. Mannen rijden in Skoda’s. Bijna geen vrouw rijdt in een Skoda, bijna geen man in een Mini. Mannen rijden in BMW’s, Audi’s, Mercedessen, een vrouw in een Alfa Romeo MiTo of Hyundai i10. Een Porsche Panamera is een mannenauto. Net als een Tesla en een Toyota Prius.

Even terug naar al die Opels en Renaults, die zijn dan toch goed voor de meeste mensen? Als ie maar start en rijdt?

Dat zou je denken ja. Het is net als met je vrouw of man: Geraldine Kemper of Kim Feenstra is dan misschien wel knapper dan jouw vrouw. En Brad Pitt of Art Rooijakkers ziet er misschien leuker uit dan je eigen man, maar jouw Ingrid of Henk is wel jóuw Ingrid of Henk. Totdat je op een dag bedenkt: nee, ik wil iets anders. Ik wil wel een auto, maar ik wil niet deze auto. Ik wil de auto die ik echt wil.

En dat is een grotere auto?

Niet per se. Het gaat ook eigenlijk niet om de auto zelf. Natuurlijk, een auto is een onovertroffen vervoermiddel, een cocon, tweede huis en sociaal medium, en ook nog een chick magnet of lad magnet. En hij is zichtbaarder dan een cursus zen-meditatie. In mijn boek noem ik wel 13 redenen waarom een auto een geluksmachine is. De 13e reden is de belangrijkste: wie zijn of haar auto bewust zelf kiest maakt zichzelf vrij. Echt autonoom kiezen voor de auto die jij graag wilt zonder dat je je iets gelegen laat liggen aan wat anderen ervan vinden of wat jij denkt dat anderen van je vinden, is een stap naar onafhankelijkheid, vrijheid, zelfstandigheid en daarmee naar het geluk. Maar dat vraagt wel om moed.

Dus het gaat niet om de auto maar om de keuze zelf?

Ja exact. Van een auto word je niet gelukkig. Zoals je ook niet van dure schoenen, een jacht of andere dure spullen gelukkig wordt. Maar van zelf je pad kiezen, daarvan word je wel gelukkig. Wie zijn of haar auto zelfstandig en vrij kiest wordt niet alleen een gelukkiger automobilist maar ook een gelukkiger mens. Je zit met je autokeuze niet zo vast als de meeste mensen denken. Veel mensen laten zich leiden door angst, veel meer dan door begeerte. Daarom zitten zo veel mensen ook vast aan hun baan, vanwege de hypotheek zeggen ze dan. Of aan een huwelijk, vanwege de kinderen en het geld zeggen ze dan. Maar je moet toch echt je eigen pad volgen. Het boek gaat over auto’s maar vooral over autonomie.

Het boek De geluksmachine – Zo kies je de auto die je echt wilt van Erwin Wijman is eigenlijk een must-read voor iedere autobezitter. Dat je je na het lezen zit af te vragen waarom jij ook alweer toch hebt gekozen voor die ene auto, tja misschien helpt die gedachte je verder bij je volgende bolide, autonoom of niet.

De Geluksmachine is uitgegeven door Uitgeverij Haystack, telt 240 pagina’s en kost € 16,50. Meer informatie vind je hier. Erwin Wijman schreef eerder de bestseller Wat je rijdt ben je zelf (2011) en Succes met je grote auto (2013). Online te bestellen via deze link.

Ferrari F430 Scuderia
De auteur poserend met een Ferrari F430 Scuderia (staat overigens niets van op zijn LinkedIn profiel)
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies