Ford's pedestrian detection remt automatisch voor voetgangers in het donker

Ford's pedestrian detection remt automatisch voor voetgangers in het donker

Vorig artikel Volgend artikel

Bang zijn in het donker is niet per definitie iets voor kinderen, volwassenen kunnen dat ook hebben. En zeker in het verkeer. Nachtblindheid kan zorgen voor stress achter het stuur, zo blijkt uit onderzoek. Daarom zal Ford dit najaar een techniek introduceren die ervoor zorgt dat auto's 's nachts automatisch remmen voor voetgangers.

Toen Ford automobilisten vroeg naar hun grootste angsten wanneer zij in het donker de weg op gaan, bleek dat de angst om iemand te raken het grootst is. Men is bang voor nachtblindheid, een slechter zicht wanneer het schemerig of donker is. Daarom is geïnvesteerd in de ontwikkeling van een speciale technologie die auto's automatisch laat remmen wanneer een voetganger gedetecteerd wordt. De auto zal remmen als de bestuurder dat niet al zelf gedaan heeft en als op eerdere waarschuwingen niet gereageerd is.

Uit het onderzoek dat Ford deed bleek dat 81 procent van de respondenten een bepaalde mate van angst heeft in het donker; ietsje meer mannen dan vrouwen hebben hier last van. Slecht zicht in het donker leidt tot stress om mogelijk in een ongeval betrokken te laten.

Pedestrian detection: hoe het werkt

Om de pedestrian detection te ontwikkelen en te testen stuurde Ford levensgrote dummies de drukke straten van Parijs en Amsterdam op. Want als het daar werkt...

De bumper van auto's met deze technologie krijgen een radar in de bumper en een wide angle-camera in de voorruit. Het systeem is vervolgens in staat om alles wat de vorm heeft van een voetganger te onderscheiden van andere objecten zoals bomen en verkeersborden. De camera maakt meer dan 30 snapshots per seconde en zelfs wanneer het écht donker is, worden voetgangers herkend. Als eerste krijg je een waarschuwing met geluid én een visuele waarschuwing en pas als je die beiden negeert, zal de auto vanzelf gaan remmen.

De pedestrian detection-technologie wordt later dit jaar geïntroduceerd op de volgende generatie Fiësta.

Hoewel ondertussen ook volop gewerkt wordt aan volledig zelfrijdende auto's de vooral voor meer veiligheid moeten gaan zorgen, is dit ook weer een goede stap in de richting. Uit onderzoek blijkt namelijk dat bij één op de vijf verkeersongevallen voetgangers betrokken zijn en dat de helft daarvan plaatsvindt in het donker.

Meer content

Marloes de Hooge

Marloes is editor in chief van DutchCowboys en Travelvalley. Ze is gek op schrijven, reizen en hardlopen. 17 oktober verschijnt haar boek Bucketlist Reizen....

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies