Automotive21.05.2015

Ford Mustang, American Hero komt eindelijk naar Nederland


Europa heeft 50 jaar moeten wachten op een van de meest iconische auto's ooit

Een Ford Mustang is een van die echte excentrieke auto’s, een status symbool in zijn thuisland en hier in Europa een auto voor als je je midlife crisis overleefd hebt. Jongeren, in tegenstelling tot de VS, zegt het niet echt veel maar wie een beetje eelt op z’n ziel heeft weet dat een Mustang bijzonder is in alle opzichten. Het is een auto waar iedereen gelijk een beeld bij heeft, Net als dat logo, die Mustang, wie het niet herkent, kent zijn geschiedenisboekjes niet. De Ford Mustang heeft geen concurrentie en mag je nooit vergelijken, hooguit met een andere Ford Mustang want daar is wel eens meningsverschil over.

50 jaar Mustang

Door de rijke historie van 50 jaar Mustang zitten er wat modellen bij waarvan niet iedereen even blij werd. Dat past ook bij de auto, de discussie over welke nu eigenlijk de mooiste is. De eerste, de fameuze Ford Mustang uit 1964 (steevast ‘1965 Mustang’ genoemd) of is juist de laatste altijd de mooiste of is het toch de ene, die hele speciale Ford Mustang GT-390 met Steve McQueen in Bullit, een cult film uit 1968. Ga maar eens terug in de tijd dan zul je zien hoe vaak er een Mustang opdook in James Bond films zoals de Ford Mustang Mach 1. De Mustang is een icoon van zijn eigen tijd, en dat duurt al 50 jaar.

1968 Ford Mustang 390 GT 2+2 Fastback: Foto: Warner Bros.
1968 Ford Mustang 390 GT 2+2 Fastback: Foto: Warner Bros.

Het ergste wat je Mustang kunt aan doen is hem letterlijk verneuken. Spoilers, exotische en gekleurde velgen, uitgebouwde wielkasten of nog erger een ander stuur. Wat je ook doet, het is altijd een volledige mislukte botox-behandeling. Je blijft met je tengels van deze auto af. Iedere modificatie is bedrog en doet de auto zeer. Een Ford Mustang heeft gevoel en daar moet je mee leren leven. Eigenaren van oudere modellen beschermen hem, verscholen in hun garage onder lakens, de kleur moet zo origineel mogelijk blijven, het chroom moet blinken en hij komt alleen van stal bij mooi weer.

De fameuze 1965 Mustang puur!
De fameuze 1965 Mustang puur!
mustang_1965_red
mustang_1965_red
mustang_1965_red
mustang_1965_red

Streetcar

Hoe groot de Ford Mustang was en is wordt duidelijk als je terug gaat in de historie. De eerste Mustang vonden ze bij Ford zo bijzonder dat werd besloten de auto bovenop de Empire State Building te plaatsen, het hoogste gebouw in de wereld in die periode. Nu 50 jaar laten hebben ze nog steeds dezelfde ambitie want de nieuwe Mustang is recentelijk op de Burj Khalifa geplaatst in Dubai, nu het hoogste gebouw te wereld. Wij vinden het een leuke marketing actie maar volledig misplaatst, een Ford Mustang hoort thuis op de grond, op de weg, op het circuit en wil worden aangeraakt en gekoesterd. Hoge gebouwen zijn voor Dare-devils van dat energiedrankje, de straat is van ons en daar hoort de Mustang thuis.

De wagen is ruig en ruw, sommige vinden de rode hoerig en verkeerd. Autoliefhebbers vinden hem juist bruut en een natte droom. Ergens onderweg vinden die twee elkaar want een Mustang is een brok van emotie. Sinds zijn lancering was hij meer dan 3.000 maal onderdeel van Tv-programma’s, films, videogames en popsongs. De Mustang is altijd een goed verkochte auto geweest want sinds zijn lancering in 1964 reden er meer dan 9 miljoen exemplaren de showroom uit.

Mustang 2015
Mustang 2015

American Hero

Jaren geleden konden de ontwerpers en constructeurs de nieuwe Mustang al zien aankomen. 50 jaar Ford Mustang, hoeveel lef heb je dan om de auto nog verder te moderniseren. Moet hij juist op die eerste lijken of is dit het moment om hem radicaal te veranderen en een nieuw tijdperk in te gaan voor nog eens 50 jaar.

Ford is er in geslaagd om een Mustang te ontwerpen vól klassieke elementen waardoor de wagen aan de buitenzijde z’n herkenbaarheid krijgt die hem z’n faam heeft opgeleverd maar onder de motorkap en van binnen volledig is vernieuwd. De lange neus en korte achterkant, de dunne strakke lijnen, z’n robuustheid, de achterlichten en veel kleine details maken hem tot een echte Mustang.

Wat natuurlijk is gebleven is die 5.0 lier V8-motor die de wagen laadt trillen en hem het geluid geeft wat past bij dit raspaard. Natuurlijk heeft Ford ook een 2.3 liter met hun nu zo populaire toevoeging EcoBoost. Minder vermogen, veel zuiniger maar nog steeds retesnel. De 5.0 liter V8 fastback doet de sprint met handgeschakelde zesbak naar 100 in net geen 5 seconden, de 2.3 Ecoboost doet er net een seconde langer over. Doe je die sprint op een nat wegdek, en dat konden wij tijdens onze testritjes want de regen kwam met bakken uit de hemel, dan zoekt hij grip, het vermogen duwt hem alle kanten op en hoe verkeerd het misschien ook is, je glimlach past niet in de binnenspiegel.

Als berijder van de Ford Mustang kun de prestaties van de auto ook aanpassen aan je eigen wensen en de rijomstandigheden door middel van zelf te kiezen ‘Drive Modes voor aanpassing van de motor, transmissie en elektronische stabiliteitscontrole. Keuze’s die je hebt zijn ‘Normal’, ‘Sport’ en ‘Track’. En als het echt glibberig wordt heb je altijd nog een Sneeuw/Regen-instelling voorhanden. De leukste stand laat zich natuurlijk raden maar pas op, een Mustang moet je echt eerst leren rijden voordat je gelijk de grenzen wil opzoeken. De V8 beschikt verder nog over Launch Control voor als je als eerste bij de stoplichten weg wilt zijn en Line Lock om de achterbanden eens flink op te warmen (zie video). Het past allemaal niet bij onze benzineprijzen en de vaak behoudende Europese modellen maar dat maakt Ford niets uit. Een Mustang is een Mustang en laat zich amper temmen.

Maar goed het grote vermogen maakt dat deze auto ook bijzonder rijdt. De V8 geeft je 421 Pk en een koppel van 530 Nm. De veel zuinigere 2.3 EcoBoost doet het met 317 Pk en een koppel van 423 Nm. In de vele bochtige Duitse wegen in Beieren wil onze Mustang uitbreken en getemd worden. Met de ESP aan geeft hij je ruimte om te spelen binnen bepaalde grenzen. Op het droge wegdek een dag later lijkt de 2.3 EcoBoost mede door een andere gewichtsverhouding meer aan het wegdek te plakken. Maar in alle gevallen biedt deze Mustang je heel veel rijplezier en bekijks. Het is de auto die kiest als je iets anders wil dan anders. Concurrentie heeft hij niet want iedere vergelijking met welke auto ook blijft misplaatst.

De V8 wordt alleen dankzij onze overheid onbetaalbaar en gaat waarschijnlijk 55.000 tot 60.000 euro meer kosten dan in buurlanden wat op z’n zacht gezegd ronduit belachelijk is. Het verbruik is stevig, maar dat weet je vooraf als je een 5.0 liter op stal hebt staan. De 2.3 EcoBoost doet niet zo heel veel onder voor zijn brute broertje en wordt gelukkig nog net binnen de 50K geprijsd.

WP_20150515_13_58_44_Pro
WP_20150515_13_58_44_Pro
WP_20150515_12_39_30_Pro
WP_20150515_12_39_30_Pro
WP_20150515_13_56_22_Pro (2)
WP_20150515_13_56_22_Pro (2)
Ford_Mustang_Yellow
Ford_Mustang_Yellow
Droomauto voor Deutsche Post
Droomauto voor Deutsche Post

Stijlvol

De nieuwe Ford Mustang is verkrijgbaar in tien opvallende kleuren, waaronder het ‘exclusieve’ Competition Orange en Triple Yellow. De meningen lopen uiteen, om mij heen hoor ik toch dat rood het meest populair is maar persoonlijk zou ik zelf gaan voor het fraaie Triple Yellow. Het textielen dak van de convertible levert, nadat dit is neergeklapt, zowel een sportief stoer profiel als een luxe uiterlijk op en zie je vanaf de zijkant een heel ander soort auto. Het fraaie blauw van onze Convertible matched prachtig in het landschap van de Tegernsee.

Tegernsee
Tegernsee
Bijzondere interesse van `2 mustangs`
Bijzondere interesse van `2 mustangs`
Mustang Inside
Mustang Inside
Stylingset voor de rode Mustang gebaseerd op sport en emotie
Stylingset voor de rode Mustang gebaseerd op sport en emotie
Artwork aan de onderzijde van de 5.0 liter
Artwork aan de onderzijde van de 5.0 liter

Techniek

Deze technisch meest geavanceerde Mustang ooit, heeft een nieuw chassis met onafhankelijke voor- en achterwielophanging. De combinatie van beiden zorgt tijdens het rijden voor een mix van stabiliteit, responsiviteit en plezier. De nieuwe Ford Mustang is verder uitgerust met SYNC 2, Ford’s nieuwe connectiviteitssysteem waarmee je alle in-car-systemen (waaronder klimaatregeling, navigatie en entertainment) en mobiele apparaten kunt bedienen met behulp van spraakopdrachten.

Kopen

De nieuwe Mustang is te koop als fastback (coupé) en als convertible (cabriolet) met een handbak of zestraps automaaat. Hij wordt in juli bij de Nederlandse FordStores verwacht en is per direct te bestellen vanaf een prijs van € 47.600. Begin mei waren er inmiddels in Europa al 2.700 nieuwe Mustangs besteld. De Mustang wordt gebouwd in het Amerikaanse Flat Rock, Michigan.

No Words
No Words
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Ford

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Ford heeft twee auto’s in de maak die het beide moeten gaan opnemen tegen Chinese merken, maar ook tegen Tesla. Tesla is een populair automerk en heeft elektrisch rijden op de kaart gezet, al dragen ook merken als Kia...

Automotive20.03.2024

​Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Het is niet de eerste keer dat we naar de Algarve rijden, en ook zeker niet de eerste keer dat we dit met een elektrische auto doen. Lange afstanden en de zuidelijke landen lijken echter nog steeds veel EV-rijders af te...

Automotive15.11.2023

Roadtrip met een Ford Mustang Mach-e GT naar de Algarve

Ford zet rem op EV-investeringen

Ford heeft deze week bekendgemaakt dat de autofabrikant geplande investeringen ter waarde van 12 miljard dollar in de ontwikkeling van EV’s en -accu’s (tijdelijk) gaat vertragen. Daardoor wordt onder andere de bouw v...

Automotive27.10.2023

Ford zet rem op EV-investeringen

Dalende vraag naar EV’s maakt de fabrikant voorzichtiger
Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Ford is een van de autofabrikanten van het eerste uur. De eerste grote innovatie, die tegenwoordig nog altijd door alle merken toegepast wordt, is de lopende band productielijn die in 1913 door Henry Ford werd bedacht om...

Automotive28.09.2023

Ford Blue Cruise: zonder handen aan het stuur over de Autobahn

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Je hebt ze ongetwijfeld wel eens gezien, de standaard Mercedes B-klasse met ‘Hermandad’ belettering, striping en verlichting. Die zijn binnenkort verleden tijd. Niet de ‘basispolitievoertuigen’ zoals ze officieel...

Automotive28.08.2023

Politie ruilt Mercedes in voor Ford en BMW

Prijsdalingen Tesla doen EV-tak van Ford geen goed

Ford presenteerde vorig jaar ambitieuze plannen voor haar EV-divisie. Na een ietwat weifelend begin, in de jaren daarvoor, zag uiteindelijke ook een van ’s werelds grootste autofabrikanten in dat de tijd van de verbran...

Automotive01.08.2023

Prijsdalingen Tesla doen EV-tak van Ford geen goed

Op stap met de 2024 Ford Mustang!

Een week geleden verzamelde de Amerikaanse vakpers in Los Angeles om een eerste keer met de allernieuwste Ford Mustang te rijden. Het 2024 model dat in de VS vrijwel meteen op de baan verwacht wordt en in het voorjaar va...

Automotive25.07.2023

Op stap met de 2024 Ford Mustang!

Wij reden als één van de weinige in Europa met de nieuwe Ford Mustang
​Met de Bronco haalt Ford nog een klassiek paard van stal

De Ford Bronco komt naar Europa en wij konden hem nu al voor de eerste keer uitvoerig testen. En dat deden we in de Belgische Ardennen meer bepaald, zeg nu zelf een betere plek hadden ze bij Ford niet kunnen uitkiezen.

Automotive24.06.2023

​Met de Bronco haalt Ford nog een klassiek paard van stal

Gaat de Ford Bronco de Mustang achterna?