Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes in de wereld.
Ja, pre-order vooral nog een Tesla Model 3. Moet je doen, hebben we straks geen batterijen meer. Tesla is het namelijk allemaal schuld. OK, beetje overdreven natuurlijk. Maar het is wel echt een probleem. De Lithium-ion batterijen zijn zo goed als onvindbaar, en bronnen wijzen naar Tesla als de schuldige.
Tesla’s Gigafactory in Nevada heeft bijna alle productiemateriaal dat er nog was om (ronde) Lithium-ion batterijen te produceren staan, maar de productie daar gaat niet snel genoeg om meer batterijen te maken dan Tesla zelf nodig heeft. Aangezien Tesla ook al alle batterijen heeft gekocht van grote leverancier (en partner in de Gigafactory) Panasonic hebben die ook niks meer.
De reden dat Panasonic alle batterijen naar Tesla heeft gestuurd is niet helemaal duidelijk: het zou kunnen liggen aan een probleem bij het produceren van de Powerpacks en Powerwalls, waar bijvoorbeeld energiebedrijven met smart op zitten te wachten. De bottleneck bij de productie van de Model 3 zou namelijk niet zitten in de batterij, die Panasonic in de Gigafactory zelf maakt, maar in de batterijmodule die Tesla er vervolgens bij moet zetten.
Alles op een hoop
Hoe dan ook, er is duidelijk een batterijprobleem. Als Tesla het niet echt schuld is wil dat alleen maar zeggen dat de doorbraak van elektrische energie een beetje te hard gaat: leuk dat we allemaal duurzaam elektriciteit aan het opwekken zijn, maar zonder een manier om dat op te slaan loopt het een beetje vast.
Dat betekent effectief allemaal dat de rest van de bedrijven die behoefte hebben aan de batterijen moeten aankloppen bij Samsung, LG Chem en onbekendere bedrijven als Murata die nog batterijen produceren. In Japan is letterlijk geen batterij meer te krijgen en iedereen zit met de handen in het haar. Het zou kunnen betekenen dat elektrische auto-productie vertraagd gaat worden, omdat er geen batterijen zijn om in de auto’s te leggen. En dan kun je dus nog lang wachten op je Model 3. En de rest van het elektrische wagenpark.
[Afbeeldingen © Bokeh Art Photo – Adobe Stock]
Verder lezen over Technology
Technology10.04.2024
De maan krijgt zijn eigen Sint Bernards: robothonden
Technology09.04.2024
Gevonden voorwerpen: Androids gaan zoekgeraakte gadgets vinden
Technology03.04.2024
Opmerkelijk: Amazon stopt met zijn kassaloze supermarkt
Technology01.04.2024
Dit plaatje uit de Playboy is niet meer welkom in de tech
Technology21.03.2024
Eerste mens met Neuralink gamet uren achtereen met zijn brein
Gadgets11.03.2024
TV kopen? Dit is het verschil tussen LCD, OLED, QLED en mini-led
Technology07.03.2024
Hoe kan jij Tech for Good inzetten?
Gadgets04.03.2024
Tijdmachine: Tamagotchi was op sommige scholen verboden
Veeleisende sleutelhangersVerder lezen over Tesla
Automotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Technology13.03.2024
Deze 8 rare dingen hebben we als mensheid de ruimte ingeschoten
Automotive08.03.2024
Mensen nemen hun Tesla Cybertruck overal mee naartoe
Automotive29.02.2024
Elon Musk stelt dat Tesla Roadster van 0-100 gaat in 1 seconde
Sneller dan geluidAutomotive20.02.2024
Tesla gaat iets doen aan een grote ergernis van automobilisten
Automotive18.01.2024
Tesla Model Y wordt veel goedkoper in Nederland
Automotive10.01.2024
Zoveel subsidie krijg je in 2024 voor een elektrische auto
De subsidiepot is nu geopendAutomotive05.01.2024