Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Het aantal elektrische voertuigen groeit in rap tempo. Noorwegen is koploper als het gaat om de aanschaf van elektrische auto’s maar ook in Nederland groeit de vloot van dit soort wagens in een rap tempo. Beperkende factoren zijn nu nog de leverbaarheid en het ontbreken van voldoende laadpunten.
Het eerste probleem is iets waar autofabrikanten nog in moeten schakelen. Zo hebben er in Noorwegen al meer mensen ingetekend voor de nieuwe Opel Ampera-E dan Opel in één jaar kan produceren. Een luxeprobleem of komt het door een te afwachtende houding van de fabrikant? Laadpalen onderweg is een ander probleem. In the ‘middle of somewhere’ staan ze voorbijgangers aan te kijken, in stedelijke gebieden en hoofdsteden zijn er vaak te weinig. En als de overheid vandaag niet schakelt ontstaan er vanzelf nieuwe modellen.
Chargie
Zo is vandaag in Engeland een pre-launch van Chargie, een Airbnb-model voor elektrische voertuigen. Eigenlijk verbazend dat iemand dat nog niet eerder heeft bedacht. Met Chargie kunnen EV-rijders toegang krijgen tot wall-mounted laadpunten van andere EV-eigenaren die zijn aangemeld voor de Chargie service.
De manier waarop Chargie werkt is eenvoudig en lijkt op die van Airbnb. De eigenaar die zijn auto wil opladen kan de Chargie-website een boekingsaanvraag versturen naar de bezitter van een wall-mount. De huiseigenaar kan daarna het profiel van de persoon die de boeking maakt beoordelen en hem al dan niet accepteren. Zodra de reservering is bevestigd betaalt de aanvrager via Chargie de gemaakte oplaadtijd en ontvangen beide partijen een bevestiging.
De eigenaar van de wall-mount ontvangt een extra vergoeding tussen de drie en vijf euro. De bedenkers van Chargie rekenen een kleine fee voor de bemiddeling dat wordt gehalveerd als de aanvrager al een eigen laadpunt op het netwerk heeft geplaatst. Kosten voor registratie en zoeken zijn gratis en deelnemende huishouders kunnen specificeren wanneer hun eigen eenheden beschikbaar zijn.
We zijn benieuwd of ook in Nederland een dergelijke service snel van de grond gaat komen.
Verder lezen over Elektrisch rijden
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive16.04.2024
Tesla gaat niet lekker: dikke prijsverlagingen en ontslaggolf
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
Automotive20.03.2024
Ford wil het met twee auto’s opnemen tegen Chinese makers
Automotive14.03.2024
Elektrische KGM Torres EVX gooit meteen hoge ogen
Automotive08.03.2024
Rivian presenteert drie nieuwe elektrische auto’s: met bril
Automotive06.03.2024
De elektrische muscle car arriveert: Dodge Charger Daytona EV
Hey, het is de General E!Automotive27.02.2024
Apple Car is niet meer: Apple stopt met eigen auto
Verder lezen over Elektrische auto
Automotive19.04.2024
Helaas: je krijgt geen subsidie meer voor een tweedehands elektrische auto
Maar er komt iets voor terugAutomotive18.04.2024
Elektrische auto-maker Polestar komt met een smartphone
Automotive17.04.2024
Alfa Romeo Milano, de lat ligt heel hoog
Automotive17.04.2024
Neemt de interesse in elektrische auto’s af? [Infographic]
ANWB zegt van welAutomotive29.03.2024
5 tips als je een auto wil gaan kopen
Automotive26.03.2024
Nissan wil in 3 jaar tijd 16 elektrische auto’s lanceren
DC Business21.03.2024
Benzine, diesel of elektriciteit: wat is milieuvriendelijker?
Correlatie tussen prijs en milieuvriendelijkheid van brandstof in NederlandAutomotive20.03.2024