Apart: Toyota showt i-TRIL concept met controller-besturing

Apart: Toyota showt i-TRIL concept met controller-besturing

op Autosalon Genève

Vorig artikel Volgend artikel

De Toyota i-TRIL Concept werd door Toyota als wereldprimeur getoond op de Autosalon van Genève. Die toont Toyota’s visie op stedelijke mobiliteit in 2030. Het studiemodel sluit aan op de filosofie Waku Doki: een Japanse term voor ‘Beat of the Heart’. Toyota wil hiermee bewijzen dat ook toekomstige elektrische auto’s rijplezier kunnen bieden.

Elektrisch aangedreven

De i-TRIL is een nieuwe vorm van transport, vooral bedoeld voor steden. De concept is ontworpen voor een nieuwe doelgroep: een vooruitstrevende 30- tot 50-jarige actieve vrouw in een SMESTO (Small to Medium Sized TOwn). Europese studies hebben aangetoond dat grote steden als Londen en Parijs in de toekomst niet zozeer in de breedte groeien, maar in de hoogte. Dat vraagt om een compact, wendbaar en stadsvriendelijk voertuig en dat is de i-TRIL zeer zeker.

11-In-Geneve-showt-Toyota-de-nieuwe-Yaris-en-de-hot-hatch-Yaris-GRMN-i-Tril

Active Lean

De i-TRIL Concept is maar een klein voertuig: 2,8 meter lang en anderhalve meter hoog, met aan taps toelopende breedte: 1,2 meter aan de voorkant en slechts 60 cm aan de achterkant. Vlinderdeuren zorgen voor maximaal gemak tijdens het in- en uitstappen. Doordat de voorwielen en zijschermen vóór ‘los’ staan van de carrosserie, zijn grotere kantelhoeken mogelijk en kan de i-TRIL dus binnen vier meter draaien.

Autonoom

In de basis is de i-TRIL een autonoom voertuig. Op een volle acculading kan tot 200 kilometer elektrisch worden gereden, maar als bestuurder heb je de keuze om ook zelf te rijden. Er is zelfs een lager gelegen rijpositie mogelijk waardoor het bijna als een kart rijdt. Voor maximale betrokkenheid tijdens het rijden, zoals Toyota het zelf zegt.

10-In-Geneve-showt-Toyota-de-nieuwe-Yaris-en-de-hot-hatch-Yaris-GRMN-i-Tril

Alles onder controle

De i-TRIL Concept heeft geen pedalen. Het sturen, accelereren en remmen gebeurt allemaal via drive-by-wire technologie. Dat doe je met een controller die lijkt op een gamecontroller en tijdens de actieve ritjes uit de console komt. De informatie die je nodig hebt wordt via een heads-up display weergegeven en natuurlijk is er spraaktechnologie aanwezig zodat je tegen de auto kunt praten.

Extreem futuristisch dus, en daarbij ook nog eens handig voor de mensen die nooit hebben leren rijden met pedalen: een controller is voor de generatie die de i-TRIL misschien echt gaat gebruiken bekender dan wat we nu in auto's zien.

09-In-Geneve-showt-Toyota-de-nieuwe-Yaris-en-de-hot-hatch-Yaris-GRMN-i-Tril

Met hoe veel?

Je zou het niet zeggen als je de auto zo ziet, maar Toyota zegt dat er makkelijk drie volwassenen in de Concept passen. Dat komt doordat de chauffeur in het midden zit en de twee passagiers daar schuin achter. Om dat mogelijk te maken zijn er een aantal slimme aanpassingen aan de 'normale' interieur-normen van auto's gedaan.

De hoofdsteun van de bestuurdersstoel is aan het plafond bevestigd en klapt naar beneden als de i-TRIL wordt gestart. Daarnaast gaat bij het openen van de portieren een deel van de vloer mee, zodat in- en uitstappen makkelijker wordt. Voor de bestuurder is het helemaal makkelijk: de stoel draait automatisch mee als de deuren open gaan.

Heel gaaf dus, maar zoals altijd bij concept-auto's is het de vraag hoeveel van de i-Trill we ook echt gaan zien en wanneer we dit hoogstandje (zij het in aangepaste vorm) zouden kunnen verwachten op de weg. 2030 is te ver in de toekomst, dit mag er ook al iets eerder zijn...

[Afbeeldingen © Toyota]

Patrick Smeets

Game-enthousiast, tech blogger en presentator. Was ooit rockster. Local celebrity in Limburg maar ziet graag veel van de wereld. Er zijn niet genoeg kattenGIFjes...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies