Autonoom rijdende Fusion Hybrid Research Car van Ford

Vorig artikel Volgend artikel

Ford heeft vandaag bekend gemaakt de volgende stap te zetten in zijn Blauwdruk voor mobiliy, met de onthulling van een geautomatiseerde onderzoeksauto, de Ford Fusion Hybrid. Deze zal worden gebruikt om voortgang te maken op gebied van autonoom rijden en andere geavanceerde technologieën.

De autonoom rijdende Fusion Hybrid is het resultaat van een doorlopend project dat voortbouwt op meer dan tien jaar onderzoek van Ford naar autonoom rijden, en zal worden gebruikt om huidige en toekomstige sensorsystemen en technologieën voor bestuurdersassistentie te testen. Het doel van Ford is het bevorderen van de ontwikkeling van nieuwe technologieën met zijn leveranciers, zodat deze functionaliteit in de volgende generatie auto's van het bedrijf kan worden geïmplementeerd.

"De Ford Fusion Hybrid Research Car is een wezenlijk onderdeel van onze visie op de toekomst van mobiliteit," aldus Bill Ford, Executive Chairman van Ford. "Wij zien een toekomst voor ons met auto's die met elkaar en hun omgeving communiceren om het rijden veiliger te maken, verkeersopstoppingen te verminderen en het milieu te sparen. Met deze baanbrekende technologieën zal Ford de komende 100 jaar een nog grotere impact hebben dan we in onze eerste 100 jaar hebben gehad."

Autonoom rijdende Fusion Hybrid Research Car van Ford

De Ford-modellen van vandaag beschikken nu al over technologie die ze in staat stelt zichzelf te parkeren, gesproken opdrachten van de bestuurder te begrijpen, gevaarlijke situaties op de weg te detecteren en noodstops te maken.

"Het is heel goed mogelijk dat volautomatisch rijden ons in de toekomst kan helpen om de veiligheid van automobilisten te verbeteren en problemen op te lossen zoals verkeersopstoppingen en wereldwijd vastlopend verkeer, maar er zijn nog veel vragen die beantwoord moeten worden om het op lange termijn te verwezenlijken," zegt Raj Nair, Vice President Global Product Development van Ford. "Ons doel met het Ford Fusion Hybrid onderzoeksproject is de grenzen van volledige automatisering te verkennen en de juiste niveaus voor implementatie op korte en middellange termijn te bepalen."

De autonoom rijdende Fusion Hybrid Research Car dient als onderzoeksplatform voor het ontwikkelen van mogelijke oplossingen voor de sociale, juridische en technologische uitdagingen die een toekomst met volledig geautomatiseerde auto's oproept. Deze onderzoeksauto bouwt voort op studies met de automobilist aan het stuur, die zijn uitgevoerd in de VIRTTEX-rijsimulator van Ford. Met behulp van VIRTTEX bestuderen de onderzoekers van Ford hoe de mogelijkheden van menselijke en automatische bestuurders kunnen worden samengevoegd om een naadloze, geïntegreerde ervaring te creëren.

Fusion_Research_Car_2

Fords Blauwdruk voor mobiliteit
Tijdens het Mobile Word Congress in Barcelona schetste Bill Ford vorig jaar de 'Blauwdruk voor mobiliteit' van Ford Motor Company, een plan dat beschrijft hoe de vervoerswereld er volgens de autofabrikant in 2025 en later uit zal zien, en de technologieën, bedrijfsmodellen en partnerschappen die nodig zijn om daar te komen.

Ford werkt iedere dag aan het verbeteren van technologie die al wordt gebruikt in auto's die zich nu op de weg bevinden. Dit zijn onder andere functies die bestuurders waarschuwen voor files en ongelukken, en technologieën die mensen helpen bij het inparkeren en bij het rijden in langzaam bewegend verkeer.

Op de middellange termijn zal de communicatie tussen auto's gangbaar gaan worden. Dit zal sommige automatische-piloottoepassingen mogelijk maken, zoals het vormen van ‘pelotons’ van auto's, waarin auto's die in dezelfde richting rijden hun bewegingen synchroniseren om dichtere rijpatronen te creëren.

Op de langere termijn zullen auto's beschikken over functionaliteit voor volledig autonoom rijden en parkeren. Ze zullen met elkaar en hun omgeving communiceren, en een element worden in een volledig geïntegreerd vervoersecosysteem. Met de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsmodellen zal ook het persoonlijke eigendom van auto's veranderen. De voordelen zijn onder andere verbeterde veiligheid, minder verkeersopstoppingen en de mogelijkheid om grote verbeteringen op milieugebied te realiseren.

Samenwerking
Voor het ontwikkelen van de infrastructuur die nodig is om een duurzaam vervoersecosysteem te ondersteunen, is de samenwerking van vele partners in diverse bedrijfstakken vereist. State Farm en het onderzoeksteam van de Universiteit van Michigan op het gebied van robotica en automatisering zijn van kritiek belang voor het creëren van het visionaire onderzoeksproject.

Fusion_Research_Car_8

Ford werkt al lange tijd samen met anderen aan de toekomst van de mobiliteit. Ford was een actieve deelnemer aan de door DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) georganiseerde wedstrijden voor autonome voertuigen in 2004, 2005 en 2007, in welk jaar Ford de Universiteit van Michigan bij zijn inspanningen betrok.

Terwijl Ford verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van unieke onderdelen waardoor de auto met hoge niveaus van automatisering kan functioneren, leidt de Universiteit van Michigan, aangevoerd door stafleden Ryan Eustice en Edwin Olson, de ontwikkeling van sensortechnologieën. De sensoren ondersteunen de logica en virtuele besluitvorming die nodig zijn om de auto zijn fysieke omgeving op de weg te laten begrijpen.

De onderzoekers van de universiteit verwerken de biljoenen bytes aan gegevens die door de sensoren van de auto worden verzameld, aan de hand waarvan zij een 3D-model van de omgeving rond de auto kunnen opbouwen. Het doel is de auto – en de bestuurder – te helpen goede en veilige beslissingen te maken bij het rijden. 

"Deze research bouwt voort op de lange geschiedenis van de Universiteit van Michigan van grensverleggend onderzoek op autogebied in samenwerking met Ford”, aldus Alec Gallimore, assistent-decaan van onderzoek en postdoctoraal onderwijs van de technische hogeschool van de universiteit. “Dankzij deze unieke samenwerking kan Ford profiteren van de diepgaande robotica- en automatiseringskennis van de universiteit, en kunnen de staf en studenten van de Universiteit van Michigan zij aan zij werken met enkele van de beste auto-ingenieurs ter wereld."

Ondertussen heeft State Farm met Ford samengewerkt om de impact van bestuurdersassistentie te onderzoeken en te bepalen of deze technologieën het aantal kop-staartbotsingen kunnen terugdringen. Vorig jaar waren er bijna 34.000 dodelijke verkeersongelukken in de Verenigde Staten, en in 2012 waren er ook 28.000 ongelukken met dodelijke afloop in Europa. Door intelligentere auto's te ontwikkelen, helpt Ford bestuurders slimmer te worden.

"De samenwerking met Ford en de Universiteit van Michigan bij dit onderzoek is de voortzetting van onze tientallen jaren lange inspanningen om auto's, wegen en bestuurders veiliger te maken”, zegt Edward Rust, hoofd en CEO van State Farm. “De veranderingen die nieuwe technologieën in onze levens brengen zijn spannend, en we zijn altijd op zoek naar manieren om onze technologie beter te laten voldoen aan de steeds veranderende behoeften van onze klanten.”

Fusion_Research_Car_4

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies