Elektrisch rijden. De toekomst?

Vorig artikel Volgend artikel
Elektrisch rijden. De toekomst?

Dit vraag ik me al geruime tijd af. Wat gaat er gebeuren met het elektrisch rijden? Gaat het van' 0% bijtelling cheap ass groene wollige sokken imago' naar 'hip en happening'?

Tijdens mijn interview met Jan-Christiaan Koenders (CEO BMW Group Nederland) wordt mijn interesse verder aangewakkerd. Mede door zijn uitleg van elektrisch rijden en de ontwikkelingen in de maatschappij, vind ik dat dit onderwerp serieuze aandacht verdient. Een geluidloze auto zonder het gevoel van een letterlijke kloppende en stomende motor onder je kont is a-sexy. Anno 2013 is het wel tijd voor een geheel nieuwe visie op mobiliteit.

Voor nu zie ik een aantal praktische nadelen:

  • Het beperkte kilometerbereik van de auto; met mijn variabele woon-werkafstand die vaak boven de 200km per dag ligt (N=1).
  • Hoe laad ik de auto op? Heb geen stopcontact in mijn garage noch op straat. Verlengsnoer uit het raam vanaf 3hoog? (N=1).
  • Als ik een Duracell batterijtje al moet inleveren als giftig afval voor recycling, wat betekent dat voor de ongeveer 200kg aan batterijen in de elektrische auto. Hoe groen is dat? 
  • Last but not least, het totaal ontbreken van sexappeal bij een elektrische auto (N=1). De Tesla is hierop de uitzondering door haar looks, imago en technologische hoogstandjes in het interieur. 

Het gesprek met Jan-Christiaan gaf me een andere visie:

  • De ontwikkelingen van snellaadstations langs de snelweg. In 10min 60km erbij tot later in 30min 70% van de batterij opladen. 
  • De realistische dromen van Daan Rosengaarden voor de smart highway and electric priority lane die en besparen in energie door slim gebruik van verlichting en verf, en de mogelijheid bieden onderweg de auto op te laden. Dit concept wordt al toegepast bij bussen in Amsterdam. 

Beiden bieden perspectief voor het kilometer bereik van de electrische auto. 

Daarnaast:

  • De veranderende opinie over mobiliteit; van bezit en status naar transport. Mede geïnspireerd door het BMW DriveNow in Duitsland. Plus de toekomstige uitbreiding hiervan met het concept 'Drive, switch, drive on'. Dat is zo simpel als; gebruik de wagen tot dat de batterij leeg is, ruil deze op locatie voor een wagen met volle batterij en rijd weer verder. 
  • Concepten waarbij je tijdens vakanties je elektrische auto inruilt tegen een "echte" auto om op een tank benzine of diesel non stop minimaal 1.000km te rijden.
  • De seamless integratie en informatie tussen mijn persoonlijke mobile devices en mijn fysieke auto.
  • "It is all about the money". 0% bijtelling is toch wel erg aantrekkelijk. 

Tot slot kijken zowel BMW met de i3 als Tesla naar geheel vernieuwende retail concepten waarmee zij de traditionele autoverkoop-gedachte ver achter zich laten. Met Audi, Nissan, Renault en andere autofabrieken heb ik hier nog geen ervaring mee, wederom N=1. 

Eerlijk is eerlijk, het milieu verdient de aandacht. De manier waarop wij met brandstof omgaan, al dan niet ingegeven door een tankpas van de baas, moet gaan veranderen. Het kan zo niet langer. Een aantal grote automerken stappen in op het elektrisch rijden, de één is wat verder dan de ander. De één weet het met wat meer sex te verkopen, de ander focust meer op de wollen-sokken-doelgroep. Ieder zijn ding, zijn doelgroep en de beoogde sales en imago. Het zijn bijna echte auto's.

Terugkomend op mijn initiële vraag, heeft elektrisch rijden de toekomst? Ja. Ik denk van wel door een veranderende maatschappelijke opinie en de slimme marketeers die het sexy en concreet zullen weten te maken. Het elektrisch rijden zal daarnaast, net als de social media, binnenkort uit de kinderschoenen treden en volwassen worden. Ik weet in elk geval wel dat de innovatieve bedrijven als BMW, Tesla en de soms wat arrogantere Audi mij genoeg weten te prikkelen om elektrisch rijden serieus in overweging te gaan nemen. Ergens... In de nabije toekomst.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies