Introductie nieuwe duurzame BMW i3 in Nederland.

Vorig artikel Volgend artikel

BMW heeft gisteren de nieuwe, duurzame, elektrische en vrijwel geheel van lichtgewicht carbon gemaakte BMW i3 in Amsterdam (naast internationaal in Londen, Beijing en New York) gelanceerd. De BMW i3 is het eerste model van BMW dat vanaf de tekentafel is ontwikkeld voor elektrische aandrijving. Het resultaat is een duurzame, nieuwe auto met een zeer moderne uitstraling, ruim interieur en lijkt met een afmeting van 3.999 meter en breed van 1.775 meter ideaal voor stadsgebruik. i

Zowel de aandrijflijn en de elektromotor (125 kW (170 pk) vermogen en 250 Nm trekkracht) als de lithium-ion-accu en de voertuigarchitectuur van de BMW i3 zijn bij BMW zelf ontwikkeld. Bij de productie wordt zo'n 50 procent minder energie en 70 procent minder water verbruikt dan gemiddeld bij de andere modellen van het Duitse automerk. De fabriek in Leipzig betrekt zijn elektriciteit geheel van windenergie. Voor de productie van het CFRP (carbon-fibre reinforced plastic) voor de Life & Drive-bodyconstructie in het Amerikaanse Moses Lake wordt gebruikgemaakt van met waterkracht opgewekte elektriciteit.

Introductie nieuwe duurzame BMW i3 in Nederland.

De ontwikkelde elektromotor is exclusief voor de BMW i3. De aandrijfkrachten worden via een eentrapstransmissie naar de achterwielen gestuurd. De prestaties van de BMW i3 zijn van een opvallend hoog niveau. De sprint van 0 naar 60 km/u vergt 3,7 seconden en van 0 naar 100 km/u 7,2 seconden. De acceleratie van 80 naar 120 km/u is in minder dan vijf seconden geklaard. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u.

Met een volle accu is de BMW i3 in staat een afstand van 130 tot 160 kilometer af te leggen. In de energiebesparende ECO PRO- en ECO PRO+-modi zelfs tot 20 kilometer extra. In stadsverkeer is de recuperatie-modus actief. Zodra het gaspedaal wordt losgelaten, fungeert de elektromotor als generator. Dit heeft een remmend effect, waardoor het rempedaal in stadsverkeer nauwelijks hoeft te worden gebruikt ('single-pedal control concept'). Bij hogere snelheden, bijvoorbeeld op de snelweg, is de 'coasting'-modus actief, die de aandrijving ontkoppelt bij het loslaten van het gaspedaal.

Met een lengte van 3.999 mm, een breedte van 1.775 mm en hoogte van 1.578 mm oogt de auto compact en tegelijk dynamisch. De dicht bij de hoeken van de carrosserie geplaatste wielen en de korte overhang voor en achter versterken dat beeld en dragen bij aan het stabiele en koersvaste rijgedrag. Andere kenmerken in het design zijn de 'black belt' over motorkap, dak en achterkant, en de 'stream flow'-knik op de flanken, waardoor de achterste zijruiten groter zijn voor meer licht en een ruimtelijk gevoel in het interieur.

bmw_i3_drive
bmw_i3_achter

De body van deze met koolstofvezel versterkte CFRP-kunststof i3 is zo stijf dat B-stijlen tussen de voor- en achterportieren overbodig zijn. De portieren openen daardoor in tegengestelde richting van elkaar. Deze opzet bevordert in hoge mate de toegankelijkheid van het interieur. De U-vormige koplampen en de eveneens U-vormige LED-achterlichten zijn het kenmerk van de BMW i3, evenals de grotendeels van glas gemaakte achterklep, die toegang geeft tot een bagageruimte van 260 liter en 1.100 liter bij omgeklapte stoelleuningen achter.

De BMW i3 is de eerste elektrisch aangedreven auto die optioneel leverbaar is met een 'range extender'. De 650 cc tweecilinder benzinemotor van 25 kW (34 pk), die bovenop de elektromotor wordt gemonteerd, vergroot de actieradius tot zo'n driehonderd kilometer; dan blijft de uitstoot van CO2 13 g/km. De 'range extender' heeft geen invloed op de bagageruimte en de brandstoftank (9 liter) bevindt zich aan de voorzijde van de auto. De accu van de BMW i3 kan worden opgeladen via een conventioneel stopcontact en via de BMW i Wallbox, die thuis of op het werk kan worden geïnstalleerd. Met behulp van een snellader duurt het slechts 30 minuten om de accu voor 80 procent op te laden.

bmw_i3_laadpunt

BMW wil met de BMW i3 een nieuwe maatstaf zetten op het gebied van connectiviteit. De standaard aanwezige SIM-kaart is de sleutel tot talloze diensten via BMW ConnectedDrive, waaronder Intelligent Emergency Call. Het navigatiesysteem Professional toont beschikbare laadpunten en indien de eindbestemming buiten bereik ligt, wordt automatisch een efficiënte alternatieve route berekend. Een speciaal voor BMW i ontwikkelde dienst is de BMW i Remote app met Pedestrian Navigation-functie. Hiermee kan via de smartphone de route van de parkeerplaats naar de eindbestemming worden getoond. De Remote app toont ook informatie over de status van de accu, het rijbereik van de auto en beschikbare laadpunten. Via de app kunnen bovendien de airconditioning en de verwarming op afstand worden bediend.

Voor de BMW i3 is tevens het meest recente, zeer uitgebreide pakket aan veiligheidssystemen en assistentiesystemen van ConnectedDrive verkrijgbaar. Zoals onder meer Driving Assistant Plus, Parking Assistant en Traffic Jam Assistant waarbij tot 40 km/h de auto zelfstandig een veilige afstand tot de voorligger bewaart door gas te geven en te remmen. Het voert zelfs stuurcorrecties uit om de auto binnen de rijstrook te houden. Ook behoren Pedestrian Recognition en Collision Warning met automatisch afremmen tot de mogelijkheden. Ook BMW Online Entertainment, Concierge Services en Real Time Traffic Information zijn als optie beschikbaar.

Onder de noemer 360° ELECTRIC biedt BMW i een uitgebreide reeks assistentiesystemen en mobiliteitsdiensten. Behalve de BMW i Wallbox zitten hierbij ook de ChargeNow Card, toegang tot het deelautoprogramma DriveNow en de mogelijkheid om een beperkt aantal dagen per jaar gebruik te maken van een conventionele BMW, bijvoorbeeld om lange afstanden af te leggen. Het serviceniveau van de BMW i3 is identiek aan dat van andere BMW's. De accu wordt continu gemonitord en problemen kunnen via een diagnose direct worden opgespoord.

 bmw_i3_front

Natuurlijke materialen als leer, hout en wol moeten het premium en tegelijk duurzame karakter van de BMW i3 versterken. Veel andere materialen zijn afkomstig van recycling en zijn ook opnieuw weer te recyclen. De stoelen zijn voorzien van zeer dunne rugleuningen voor maximale ruimte achterin. De zitpositie is hoger dan gemiddeld en zorgt voor een goed uitzicht rondom. De bedieningshendel voor het inschakelen van de transmissie zit op de stuurkolom. Het instrumentenpaneel en de display (6,5 of 8,8 inch) van BMW iDrive zijn vrijstaande elementen op het dashboard. Er is te kiezen uit vier interieurstijlen: Atelier, Loft, Lodge en Suite.

In Nederland start de levering van de BMW i3 in november. Basisprijs voor deze duurzame i3 is 35.500 euro. Met 'range extender' komt de prijs op 39.990 euro. Het leasetarief is 599 euro per maand (ex. BTW), op basis van Full Operational Lease, een looptijd van 48 maanden en een kilometrage van 15.000 per jaar. We hopen zo snel mogelijk onze rij-ervaring in deze nieuwe BMW i3 met jullie te kunnen delen.



Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies