Toyota komt met een extreme versie van de Yaris, de Hybrid-R

Vorig artikel Volgend artikel

Volgende week maakt de werkelijk supersnel Toyota Yaris Hybrid-R zijn opwachting op de IAA in Frankfurt. Vandaag geeft Toyota de eerste officiële foto's vrij van deze compacte en beestachtige hybrid racer, die zich zowel op de openbare weg áls op het circuit thuis voelt.

Deze conceptauto van Toyota combineert een krachtige 1,6 liter Global Race Engine-benzinemotor met twee krachtige elektromotoren, waarmee 'intelligente' elektrische vierwielaandrijving mogelijk is. Alles bij elkaar levert de aandrijflijn een onvoorstelbaar vermogen van 308 kW/420 pk.

Toyota komt met een extreme versie van de Yaris, de Hybrid-R

De voorwielen van de op de 3-deurs Yaris gebaseerde Hybrid-R worden aangedreven door een direct ingespoten, 220 kW/300 pk sterke 1,6 liter viercilinder turbomotor. Deze is ontwikkeld door Toyota Motorsport GmbH (TMG) volgens de regels van de Internationale Automobiel Federatie (FIA) als zogenoemde Global Race Engine, voor gebruik in diverse takken van autosport. De achterwielen zijn elk uitgerust met een 44 kW/60 pk sterke elektromotor.

Alles bij elkaar levert de aandrijflijn een vermogen van 308 kW/420 pk. De twee elektromotoren dienen als generator tijdens remmen en ondersteunen de benzinemotor tijdens accelereren.

2013_09_04_01-Toyota-Yaris-Hybrid-R-Concept-Car

De hoeveelheid afgegeven vermogen hangt echter af van de tijdsduur waarvoor energie gevraagd wordt. Voor gebruik op de weg laat de supercondensator de teruggewonnen energie gedurende acceleraties van maximaal 10 seconden los. Het totale vermogen van de twee elektromotoren wordt dan teruggebracht tot 29 kW/40 pk. In circuitmodus leveren de elektromotoren in de achterwielen een gecombineerd maximumvermogen van 88 kW (120 pk) gedurende maximaal 5 seconden per keer, als gevolg van de hogere frequentie van remmen en accelereren tijdens het rijden op een circuit.

Een derde elektromotor met een vermogen van 44 kW/60 pk (geplaatst tussen motor en sequentiële 6-versnellingstransmissie) fungeert als generator in twee gevallen: tijdens vertraging om de supercondensator te voeden en tijdens het accelereren om direct vermogen aan de achterste elektromotoren te leveren.

2013_09_04_07-Toyota-Yaris-Hybrid-R-Concept-Car

Dit laatste zal alleen gebeuren wanneer het motorvermogen en het koppel te groot zijn voor de grip van de voorbanden op de weg. De generator gedraagt zich als een geavanceerd tractiecontrolesysteem. Hij brengt het koppel als elektrische energie over naar de achterwielen om de acceleratie en de rijeigenschappen te verbeteren in plaats van simpelweg het motorvermogen te beperken.

Standaard in de high performance Yaris Hybrid-R voorzien van onder meer:

• 18 inch TRD-wielen
• Michelin Pilot Sport Cup banden, geschikt voor zowel op de weg áls op het circuit
• Dual Tone Recardo kuipstoelen
• Geventileerde én gegroefde remschrijven
• Remklauwen met zes zuigers voor en vier zuigers achter
• Boostknop op het stuur voor 40 pk of 120 pk extra (zie specificaties).

Specificaties aandrijflijn

Benzinemotor (FIA Global Race Engine)
• Aandrijving op voorwielen
• 1.6 liter (1.595 cm3)
• Direct Injection, maximaal 200 bar
• Turbo Garett GTR2560R, maximaal 2.5 bar
• 33 millimeter air restrictor (FIA-bepaling)
• > 300 pk bij 6.000 tpm
• Maximaal koppel 420 Nm
• Maximaal 7.500 tpm
2 Elektromotoren
• Op elk achterwiel 1, beide 60 pk sterk
• Gevoed door supercondensator (NiMH)
• Boost van 5 seconden lang 120 pk òf 10 seconden lang 40 pk
• Onafhankelijke vermogensafgifte per wiel
• 1 extra generator voor regenereren energie, geplaatst tussen sequentiële transmissie en de benzinemotor 

2013_09_04_04-Toyota-Yaris-Hybrid-R-Concept-Car
2013_09_04_05-Toyota-Yaris-Hybrid-R-Concept-Car
2013_09_04_03-Toyota-Yaris-Hybrid-R-Concept-Car
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies