Automotive04.09.2013

Toyota komt met een extreme versie van de Yaris, de Hybrid-R


Volgende week maakt de werkelijk supersnel Toyota Yaris Hybrid-R zijn opwachting op de IAA in Frankfurt. Vandaag geeft Toyota de eerste officiële foto’s vrij van deze compacte en beestachtige hybrid racer, die zich zowel op de openbare weg áls op het circuit thuis voelt.

Deze conceptauto van Toyota combineert een krachtige 1,6 liter Global Race Engine-benzinemotor met twee krachtige elektromotoren, waarmee ‘intelligente’ elektrische vierwielaandrijving mogelijk is. Alles bij elkaar levert de aandrijflijn een onvoorstelbaar vermogen van 308 kW/420 pk.

toyota-komt-met-een-extreme-versie-van-d.jpg
toyota-komt-met-een-extreme-versie-van-d.jpg

De voorwielen van de op de 3-deurs Yaris gebaseerde Hybrid-R worden aangedreven door een direct ingespoten, 220 kW/300 pk sterke 1,6 liter viercilinder turbomotor. Deze is ontwikkeld door Toyota Motorsport GmbH (TMG) volgens de regels van de Internationale Automobiel Federatie (FIA) als zogenoemde Global Race Engine, voor gebruik in diverse takken van autosport. De achterwielen zijn elk uitgerust met een 44 kW/60 pk sterke elektromotor.

Alles bij elkaar levert de aandrijflijn een vermogen van 308 kW/420 pk. De twee elektromotoren dienen als generator tijdens remmen en ondersteunen de benzinemotor tijdens accelereren.

2013-09-04-01-toyota-yaris-hybrid-r-conc.jpg
2013-09-04-01-toyota-yaris-hybrid-r-conc.jpg

De hoeveelheid afgegeven vermogen hangt echter af van de tijdsduur waarvoor energie gevraagd wordt. Voor gebruik op de weg laat de supercondensator de teruggewonnen energie gedurende acceleraties van maximaal 10 seconden los. Het totale vermogen van de twee elektromotoren wordt dan teruggebracht tot 29 kW/40 pk. In circuitmodus leveren de elektromotoren in de achterwielen een gecombineerd maximumvermogen van 88 kW (120 pk) gedurende maximaal 5 seconden per keer, als gevolg van de hogere frequentie van remmen en accelereren tijdens het rijden op een circuit.

Een derde elektromotor met een vermogen van 44 kW/60 pk (geplaatst tussen motor en sequentiële 6-versnellingstransmissie) fungeert als generator in twee gevallen: tijdens vertraging om de supercondensator te voeden en tijdens het accelereren om direct vermogen aan de achterste elektromotoren te leveren.

2013-09-04-07-toyota-yaris-hybrid-r-conc.jpg
2013-09-04-07-toyota-yaris-hybrid-r-conc.jpg

Dit laatste zal alleen gebeuren wanneer het motorvermogen en het koppel te groot zijn voor de grip van de voorbanden op de weg. De generator gedraagt zich als een geavanceerd tractiecontrolesysteem. Hij brengt het koppel als elektrische energie over naar de achterwielen om de acceleratie en de rijeigenschappen te verbeteren in plaats van simpelweg het motorvermogen te beperken.

Standaard in de high performance Yaris Hybrid-R voorzien van onder meer:

• 18 inch TRD-wielen
• Michelin Pilot Sport Cup banden, geschikt voor zowel op de weg áls op het circuit
• Dual Tone Recardo kuipstoelen
• Geventileerde én gegroefde remschrijven
• Remklauwen met zes zuigers voor en vier zuigers achter
• Boostknop op het stuur voor 40 pk of 120 pk extra (zie specificaties).

Specificaties aandrijflijn

Benzinemotor (FIA Global Race Engine)
• Aandrijving op voorwielen
• 1.6 liter (1.595 cm3)
• Direct Injection, maximaal 200 bar
• Turbo Garett GTR2560R, maximaal 2.5 bar
• 33 millimeter air restrictor (FIA-bepaling)
• > 300 pk bij 6.000 tpm
• Maximaal koppel 420 Nm
• Maximaal 7.500 tpm
2 Elektromotoren
• Op elk achterwiel 1, beide 60 pk sterk
• Gevoed door supercondensator (NiMH)
• Boost van 5 seconden lang 120 pk òf 10 seconden lang 40 pk
• Onafhankelijke vermogensafgifte per wiel
• 1 extra generator voor regenereren energie, geplaatst tussen sequentiële transmissie en de benzinemotor 

2013-09-04-04-toyota-yaris-hybrid-r-conc.jpg
2013-09-04-04-toyota-yaris-hybrid-r-conc.jpg
2013-09-04-05-toyota-yaris-hybrid-r-conc.jpg
2013-09-04-05-toyota-yaris-hybrid-r-conc.jpg
2013-09-04-03-toyota-yaris-hybrid-r-conc.jpg
2013-09-04-03-toyota-yaris-hybrid-r-conc.jpg
Henkey
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.

Verder lezen over Toyota

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota en elektrisch rijden, (te)lang waren die twee niet echt elkaars vrienden. Veel energie en geloof werd gestopt in het rijden op waterstof maar die droom lijkt definitief over. De automaker werd zelfs benoemd tot d...

Automotive04.12.2023

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Op de Japan Mobility Show die eind deze maand van start gaat komt Toyota onder andere met drie bijzondere elektrische conceptauto’s. Nou ja, twee auto’s, de FT-3e SUV en de sportieve FT-Se, en een busje, KAYOIBAKO, d...

Automotive20.10.2023

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zien
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Over iets minder dan een jaar is Parijs het toneel van de 30e Olympische zomerspelen van het moderne tijdperk. En deze spelen worden zowaar nog wat moderner. Dat wil zeggen, er is meer aandacht voor het klimaat. Het Inte...

Automotive21.09.2023

500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Toyota levert in Parijs 500 Mirai's af
Toyota opent basisschool voor robots

Robots kunnen worden geprogrammeerd, maar ze zijn natuurlijk veel waardevoller met een sprankeltje kunstmatige intelligentie. Hierdoor is Toyota begonnen met een robotkookschool, waar het robots die gebruikmaken van gene...

Technology20.09.2023

Toyota opent basisschool voor robots

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Voor de zomer maakte Toyota bekend dat het Nederlandse VDL, bekend van de autofabriek in Born waar (nu nog) Mini’s en BMW’s geproduceerd worden, vrachtwagens van het Japanse merk gaat ombouwen tot waterstof aangedrev...

Automotive12.09.2023

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Toyota heeft deze week, vlak voor de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, bekend gemaakt dat de autofabrikant werkt aan de ontwikkeling van nieuwe EV-accu’s. De primaire doelen die Toyota daarbij voor ogen heeft is he...

Automotive13.06.2023

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerd
VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota zet, naast batterij-elektrische voertuigen (BEV), ook flink in op waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens. Deze week maakte de Japanse fabrikant bekend dat een deel van die ‘waterstoftrucks’ binnenkort i...

Automotive10.05.2023

VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota wil petrolheads tegemoetkomen, maar dan anders

Ze zijn er nog in grote getalen, petrolheads die (nog) niets moeten hebben van elektrische bolides. Toegegeven, ook ik ben nog altijd heel blij met mijn Golf 4 V5 met zijn ronkende en benzine slurpende 2,3 liter vijfcili...

Automotive16.01.2023

Toyota wil petrolheads tegemoetkomen, maar dan anders

Fabrikant toont zero-emission uitvoeringen van een jaren 80 Corolla