BMW introduceert BMW Concept X5 eDrive

Vorig artikel Volgend artikel

BMW kiest zoals zoveel automerken de komende IAA in Frankfurt (12 tot 22 september) uit voor de introductie van een aantal nieuwe modellen. Naast de nieuwe BMW 4 Serie Coupé, een nieuwe X5, een nieuwe generatie BMW 5 Serie, de BMW Concept Active Tourer Outdoor en de BMW i3 introduceert het automerk de BMW Concept X5 eDrive.

Met dit studiemodel op basis van de nieuwe X5 wil BMW het beste van haar twee 'Drive-werelden' combineren: het rijplezier van BMW's vierwielaandrijving xDrive met de efficiency van de elektrische aandrijflijn eDrive. Het resultaat is een verbruik van slechts 3,8 l/100 km en dat is voor een dergelijke zware auto zeer laag.

Aan de buitenkant verraden alleen een laadklepje en wat blauwe accenten het bijzondere karakter van deze plug-in hybride. Als de wagen (verwacht wordt in 2014) ook de Co2 uitstoot beneden de 88 gram weet te houden zou hij binnen de 14 procent-bijtellingscategorie gaan vallen en wordt hij in het hogere lease-segment een uitstekend alternatief.

BMW introduceert BMW Concept X5 eDrive

De BMW eDrive-aandrijflijn van de BMW Concept X5 eDrive heeft een viercilinder verbrandingsmotor met BMW TwinPower Turbo techniek en een eveneens door BMW ontwikkelde elektromotor met een vermogen van 70 kW (95 pk). Als bestuurder heb je de keuze uit drie rijstanden: hybride, volledig elektrisch en de Safe Battery-modus. Met de boost-functie ondersteunt de elektromotor de verbrandingsmotor en sprint de X5 eDrive vanuit stilstand naar 100 km/u minder dan 7 seconden. In de volledig elektrische modus kan de BMW Concept X5 eDrive maximaal dertig kilometer emissievrij afleggen. De topsnelheid in deze stand bedraagt 120 km/u. In de Safe Battery-modus wordt de actuele accucapaciteit bewaard en kan worden 'gespaard' voor bijvoorbeeld een langere emissievrije rit door de stad.

P90131126_highRes

Daarbij verbruikt de BMW Concept X5 eDrive slechts 3,8 l/100 km, wat overeenkomt met een CO2-uitstoot van minder dan 90 g/km. De elektromotor wordt gevoed door een lithium-ion-accu. Het opladen daarvan is mogelijk via elk huisstopcontact, een Wallbox en openbare laadpunten. De laadkabel is op te bergen in een daarvoor bedoelde ruimte onder de laadvloer. Daar weer onder bevindt zich de accu. Door de plaatsing van de accu onder de laadvloer is niet alleen nagenoeg alle bagageruimte behouden, het is ook de veiligste plaats voor de accu in het geval van een ongeval.

P90131133_highRes

Om de wagen een eigein karakter te geven zijn de lamellen in de grille, de spijlen in de luchtinlaten en de inleg in de achterbumper uitgevoerd in de kleur BMW i Blue, dat speciaal voor de BMW i-modellen is ontwikkeld. De BMW Concept X5 eDrive is verder voorzien van speciale dakrails en een connector voor de oplaadkabel die blauw oplicht tijdens het laden en nieuwe aerodynamische lichtmetalen 21-inch wielen.

x5_edrive_blue

Dankzij nieuwe functionaliteiten van BMW ConnectedDrive weet je als bestuurder altijd hoeveel kilometers je nog elektrisch aangedreven kan afleggen. Het systeem houdt voor de berekening van de actieradius niet alleen rekening met de rijstijl, maar gebruikt ook parameters zoals de verkeersdrukte en de route. Ook laadpunten op de geplande route worden aangegeven. Met de Remote app krijg je via je smartphone informatie over de status van de accu, de actieradius van de auto en beschikbare laadpunten langs de route. Via de app zijn bovendien de airconditioning en de verwarming op afstand te bedienen.

P90131127_highRes
P90131217_highRes

Meer content

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies