Automerken zorgen voor betrokkenheid op Facebook

Vorig artikel Volgend artikel
Automerken zorgen voor betrokkenheid op Facebook

In een recente studie van Simply Measured over betrokkenheid op Facebook, gemeten naar aantal page fans, gemiddeld aantal posts per dag en engagement per post (reacties, share, like) kwamen in de top 5 maar liefst drie bekende automerken voor: Ferrari, Mercedes-Benz en BMW. Zij bezetten respectievelijk plaats 2, 3 en 5. De vierde plaats is voor Intel en Disney staat op nummer 1. Verderop in de top 10 zijn ook Harley Davidson en Audi USA vertegenwoordigd. Hoe doen die automerken dat? 

Het is namelijk niet zo dat alle in de top 10 vertegenwoordigde merken zo veel "fans" op Facebook hebben en dat de wet van de grote getallen geldt. Simply Measured is verder gaan kijken en vond dat de content die gepost wordt door de fans gewaardeerd wordt. Het "geheim" van dit succes zit dus in het zorgen dat je weet waar je fans van houden en de content van je postings daar op aanpassen. Klinkt simpel, maar toch lukt het vele andere bedrijven niet om zoveel engagement te bereiken. 

Wat blijkt uit analyse van posts van 100 bekende merken is dat foto's het meest zorgen voor liking en sharing. Het gemiddelde bij de onderzochte top 100 merken is 9.400 reacties(likes/shares/comments) per post-met-foto. Video scoort gemiddeld 2.500 reacties. 

Meer dan 94% van de posts van automerken bestaan uit foto's of video's en dit wordt gewaardeerd door de fans. En het gaat niet alleen om foto's van de nieuwste modellen, het hele merk wordt gepromoot, de geschiedenis, foto's van races en van vintage modellen, filmpjes van auto's op bijzondere locaties en dit alles zorgt voor hoge scores op betrokkenheid bij de fans. 

Moeten we nu allemaal veel foto's en filmpjes gaan delen? Ja en nee. Natuurlijk zal beeldmateriaal meer aanspreken dan alleen tekst, maar zorg er wel voor dat het aansluit bij de interesse en smaak van je doelgroep, anders sla je de plank volledig mis en dat wordt door de snelheid van reageren en het razendsnel verspreiden van reacties, genadeloos afgestraft. Blijf dus wel bij datgene waar je voor staat en blijf verrassen.

Meer content

Karina

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies