Automotive03.04.2013

Intelligente wagens worden snel mainstream


Intelligente toepassingen krijgen een steeds grotere rol bij de aankoop van een nieuwe auto. Dat hebben diverse consulenten en experts bevestigd. Opgemerkt wordt dat de keuze voor een auto in het verleden vooral werd bepaald door omvang, kleur, prestaties en prijs, maar inmiddels blijkt ook steeds meer aandacht te worden besteed aan onder meer de toegang tot draadloze verbindingen en mobiele applicaties die door de verkoper worden aangeboden.

De auto ontwikkelt zich tot het ultieme mobiele platform,” benadrukt Thilo Koslowski, vice-president automotive bij consulent Gartner, verwijzend naar toepassingen die worden aangeboden op het gebied van draadloze verbindingen, sensoren en ingebouwde computers die de bestuurder toelaten informatie te verzamelen, zoals realtime verkeersdata en de verwachte weersomstandigheden, naast programma’s die bijkomende veiligheidsmaatregelen voorzien. Volgens Koslowski staan deze ontwikkelingen pas aan het begin van een grote evolutie.

intelligente-wagens-worden-snel-mainstre.jpg
intelligente-wagens-worden-snel-mainstre.jpg

Ongeveer de helft van de wagens die dit jaar in de Verenigde Staten op de markt worden verwacht, zullen volgens Juniper Research zijn uitgerust met een toegang tot applicaties. Over 4 jaar zullen volgens de consulent nagenoeg alle nieuwe wagens op de markt met dit aanbod zijn uitgerust. Intelligente toepassingen worden dan ook steeds belangrijker voor de waardering die de autobouwers bij de consument genieten. Recent nog werd Ford Motor geconfronteerd met lagere waarderingscijfers door problemen met het aanbod voor navigatie, entertainment en applicaties. Het bedrijf haakte daar snel op in door ondermeer de samenwerking met Spotify.

Autobouwers en overheden exploreren ook systemen die wagens toelaten met elkaar te communiceren, waarbij informatie kan worden uitgewisseld over hun actuele locatie, weersomstandigheden en verkeerssituaties.

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert hij als Blogger artikelen op Dutchcowboys.