Automotive03.03.2013

Toyota komt met FT-86 Open concept, een cabrioversie van de GT-86


Precies een jaar nadat de Toyota GT86 als Europese première te zien was op de Autosalon van Genève, onthult Toyota op diezelfde autobeurs de FT-86 Open concept. Deze 2+2-zitter met elektrisch bedienbaar stoffen dak is volgens de autofabrikant een duidelijke aanwijzing hoe de toekomstige cabrioletversie van de Toyota GT86 eruit zou kunnen zien. De FT-86 Open concept beleeft komende dinsdag, 5 maart, zijn werelddebuut.

Toyota heeft de FT-86 Open concept ontwikkeld om reacties van consumenten op een mogelijke cabrioletversie van de Toyota GT86 te peilen. En net als deze met een boxermotor en achterwielaandrijving uitgeruste hardcore sportauto, is ook de FT-86 Open concept ontworpen als rijdersauto pur sang. 

toyota-komt-met-ft-86-open-concept-een-c.jpg
toyota-komt-met-ft-86-open-concept-een-c.jpg

De FT-86 Open concept is even lang (4.240 mm) en breed (1.775 mm) als de Toyota GT86. De conceptauto is wel lager dan zijn productiebroer (1.270 versus 1.285 mm). De wielbasis is met 2.570 mm gelijk gebleven. Hierdoor is 2+2-stoelopstelling van de GT86 ook in de FT-86 Open concept mogelijk. Om het karakter van de GT86 zoveel mogelijk te behouden, is gekozen voor een stoffen softtop. Deze bestaat uit meerdere lagen en is bovendien voorzien van een glazen achterruit. De softtop vouwt zich áchter de achterste stoelen op. Hierbij blijft de grootte van de bagageruimte nagenoeg hetzelfde.

Niet ver van waar de FT-86 Open concept zijn wereldpremière beleeft, ligt de Italiaanse modestad Milaan. De combinatie van Pure Bright White voor de carrosserie en Navy Blue voor de softtop komt hier vandaan. Evenals het interieurdesign in Pure Bright White met marineblauwe accenten en goudgele vloermatten. De kleur goudgeel keert op subtiele wijze terug in de stiksels van de lederen stoelbekleding.

Onderhuids is de FT-86 Open concept gelijk aan de Toyota GT86. Dit betekent een 1.998 cc atmosferische boxermotor van 147 kW/200 pk met D-4S-technologie, een zeer laag zwaartepunt van slechts 460 mm boven het wegdek, achterwielaandrijving én een bewust gekozen gewichtsverdeling van 53:47 die het best bij het motorvermogen past. De wielophanging bestaat uit McPherson-veerpoten voor en dubbele wieldraagarmen achter. Grote, geventileerde remschijven zorgen voor veel pedaalgevoel en een flinke portie remkracht.

Hoewel Toyota verwacht dat de softtop een positief effect op het zwaartepunt heeft (dit komt immers nóg lager te liggen), moeten verdere technische analyses uitwijzen of de FT-86 Open concept de onovertroffen balans van de Toyota GT86 evenaart. Ook buigen Toyota technici zich nog over maatregelen om de FT-86 Open concept dezelfde stijfheid te kunnen geven als de GT86, zoals versterkingen bij de deursloten. Andere zaken die meer technisch onderzoek vragen, hebben betrekking op het gewicht en de aerodynamica van de auto. Hierbij wil Toyota de FT-86 Open concept net als de GT86 de best mogelijke pk-gewichtsverhouding meegeven.

1303-15-ft-86-open-concept.jpg
1303-15-ft-86-open-concept.jpg
1303-21-ft-86-open-concept.jpg
1303-21-ft-86-open-concept.jpg
1303-23-ft-86-open-concept.jpg
1303-23-ft-86-open-concept.jpg

Verder lezen over Toyota

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota en elektrisch rijden, (te)lang waren die twee niet echt elkaars vrienden. Veel energie en geloof werd gestopt in het rijden op waterstof maar die droom lijkt definitief over. De automaker werd zelfs benoemd tot d...

Automotive04.12.2023

Toyota lijkt elektrisch rijden nu toch te gaan omarmen

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Op de Japan Mobility Show die eind deze maand van start gaat komt Toyota onder andere met drie bijzondere elektrische conceptauto’s. Nou ja, twee auto’s, de FT-3e SUV en de sportieve FT-Se, en een busje, KAYOIBAKO, d...

Automotive20.10.2023

Toyota pakt uit met drie elektrische concepten

Bijzonder busje en twee nieuwe BEV’s in Japan te zien
500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Over iets minder dan een jaar is Parijs het toneel van de 30e Olympische zomerspelen van het moderne tijdperk. En deze spelen worden zowaar nog wat moderner. Dat wil zeggen, er is meer aandacht voor het klimaat. Het Inte...

Automotive21.09.2023

500 Waterstofauto’s voor de Olympische Spelen

Toyota levert in Parijs 500 Mirai's af
Toyota opent basisschool voor robots

Robots kunnen worden geprogrammeerd, maar ze zijn natuurlijk veel waardevoller met een sprankeltje kunstmatige intelligentie. Hierdoor is Toyota begonnen met een robotkookschool, waar het robots die gebruikmaken van gene...

Technology20.09.2023

Toyota opent basisschool voor robots

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Voor de zomer maakte Toyota bekend dat het Nederlandse VDL, bekend van de autofabriek in Born waar (nu nog) Mini’s en BMW’s geproduceerd worden, vrachtwagens van het Japanse merk gaat ombouwen tot waterstof aangedrev...

Automotive12.09.2023

Eerste Toyota waterstof truck van VDL de weg op

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Toyota heeft deze week, vlak voor de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering, bekend gemaakt dat de autofabrikant werkt aan de ontwikkeling van nieuwe EV-accu’s. De primaire doelen die Toyota daarbij voor ogen heeft is he...

Automotive13.06.2023

Toyota ontwikkelt nieuwe technologie voor EV-accu’s

Ook het productieproces van EV’s wordt flink gemoderniseerd
VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota zet, naast batterij-elektrische voertuigen (BEV), ook flink in op waterstof-elektrisch aangedreven vrachtwagens. Deze week maakte de Japanse fabrikant bekend dat een deel van die ‘waterstoftrucks’ binnenkort i...

Automotive10.05.2023

VDL gaat waterstof vrachtwagens voor Toyota maken

Toyota wil petrolheads tegemoetkomen, maar dan anders

Ze zijn er nog in grote getalen, petrolheads die (nog) niets moeten hebben van elektrische bolides. Toegegeven, ook ik ben nog altijd heel blij met mijn Golf 4 V5 met zijn ronkende en benzine slurpende 2,3 liter vijfcili...

Automotive16.01.2023

Toyota wil petrolheads tegemoetkomen, maar dan anders

Fabrikant toont zero-emission uitvoeringen van een jaren 80 Corolla