Toyota komt met FT-86 Open concept, een cabrioversie van de GT-86

Vorig artikel Volgend artikel

Precies een jaar nadat de Toyota GT86 als Europese première te zien was op de Autosalon van Genève, onthult Toyota op diezelfde autobeurs de FT-86 Open concept. Deze 2+2-zitter met elektrisch bedienbaar stoffen dak is volgens de autofabrikant een duidelijke aanwijzing hoe de toekomstige cabrioletversie van de Toyota GT86 eruit zou kunnen zien. De FT-86 Open concept beleeft komende dinsdag, 5 maart, zijn werelddebuut.

Toyota heeft de FT-86 Open concept ontwikkeld om reacties van consumenten op een mogelijke cabrioletversie van de Toyota GT86 te peilen. En net als deze met een boxermotor en achterwielaandrijving uitgeruste hardcore sportauto, is ook de FT-86 Open concept ontworpen als rijdersauto pur sang. 

Toyota komt met FT-86 Open concept, een cabrioversie van de GT-86

De FT-86 Open concept is even lang (4.240 mm) en breed (1.775 mm) als de Toyota GT86. De conceptauto is wel lager dan zijn productiebroer (1.270 versus 1.285 mm). De wielbasis is met 2.570 mm gelijk gebleven. Hierdoor is 2+2-stoelopstelling van de GT86 ook in de FT-86 Open concept mogelijk. Om het karakter van de GT86 zoveel mogelijk te behouden, is gekozen voor een stoffen softtop. Deze bestaat uit meerdere lagen en is bovendien voorzien van een glazen achterruit. De softtop vouwt zich áchter de achterste stoelen op. Hierbij blijft de grootte van de bagageruimte nagenoeg hetzelfde.

Niet ver van waar de FT-86 Open concept zijn wereldpremière beleeft, ligt de Italiaanse modestad Milaan. De combinatie van Pure Bright White voor de carrosserie en Navy Blue voor de softtop komt hier vandaan. Evenals het interieurdesign in Pure Bright White met marineblauwe accenten en goudgele vloermatten. De kleur goudgeel keert op subtiele wijze terug in de stiksels van de lederen stoelbekleding.

Onderhuids is de FT-86 Open concept gelijk aan de Toyota GT86. Dit betekent een 1.998 cc atmosferische boxermotor van 147 kW/200 pk met D-4S-technologie, een zeer laag zwaartepunt van slechts 460 mm boven het wegdek, achterwielaandrijving én een bewust gekozen gewichtsverdeling van 53:47 die het best bij het motorvermogen past. De wielophanging bestaat uit McPherson-veerpoten voor en dubbele wieldraagarmen achter. Grote, geventileerde remschijven zorgen voor veel pedaalgevoel en een flinke portie remkracht.

Hoewel Toyota verwacht dat de softtop een positief effect op het zwaartepunt heeft (dit komt immers nóg lager te liggen), moeten verdere technische analyses uitwijzen of de FT-86 Open concept de onovertroffen balans van de Toyota GT86 evenaart. Ook buigen Toyota technici zich nog over maatregelen om de FT-86 Open concept dezelfde stijfheid te kunnen geven als de GT86, zoals versterkingen bij de deursloten. Andere zaken die meer technisch onderzoek vragen, hebben betrekking op het gewicht en de aerodynamica van de auto. Hierbij wil Toyota de FT-86 Open concept net als de GT86 de best mogelijke pk-gewichtsverhouding meegeven.

1303-15-FT-86_Open_concept
1303-21-FT-86_Open_concept
1303-23-FT-86_Open_concept

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies