Automotive24.02.2013

Volkswagen realiseert droom oud-CEO met zuinigste auto ooit: de XL1


De droom van oud-Volkswagen CEO Dr. Ferdinand Piëch, een auto die niet meer dan 1 liter brandstof per 100 kilometer verbruikt, wordt tien jaar na de initiële conceptauto ‘L1’ werkelijkheid. Op het autosalon van Genève (begin maart) zal de XL1 voor het eerst staan schitteren om later zijn intrede te maken op onze Europese wegen.

volkswagen-realiseert-droom-oud-ceo-met-.jpg
volkswagen-realiseert-droom-oud-ceo-met-.jpg

Niemand zou tien jaar geleden durven geloven dat deze rijdende sigaar levensvatbaar was, maar niets blijkt nu minder waar. De derde generatie van de oorspronkelijke conceptauto is nu klaar om in productie te gaan. Hij behoudt zijn dolfijnachtige design, maar werd wel wat breder. Hierdoor hoeven de twee inzittenden niet meer achter elkaar te zitten, maar kan dat nu schuin naast elkaar. Zijspiegels ontbreken, hun werk wordt opgevangen door camera’s.

De originele conceptauto L1 (april 2002)

Volkswagen L1 

Productie wordt huzarenstukje

De XL1 plug-inhybride zal uit de werkplaatsen rollen in Osnabrück. De hele structuur, inclusief de vleugeldeuren, werd opgetrokken uit met polymeer versterkt koolstofvezel, materiaal dat ook wordt gebruikt voor de stabilisatorstangen. De dubbele wishbones voor- en de pendelas achteraan kregen dan weer een aluminiumkuur, terwijl de wielen opgetrokken werden uit magnesium. De remschijven, tot slot, zijn er van de keramische soort en het dashboard werd opgetrokken uit een dun laagje geperst hout.

schermafbeelding-2013-02-24-om-21-08-29.jpg
schermafbeelding-2013-02-24-om-21-08-29.jpg

Gemiddeld verbruik van slechts 0,9 liter per 100 kilometer

Het resultaat is een 3,89 meter lange, 1,15 meter brede en 1,15 meter hoog bakje dat slechts 795 kilo op de weegschaal zet.  Verder is de aandrijvingstechnologie een technisch vernuft: een 800 cc grote en 48 pk sterke tweecilinderdiesel neemt het grote deel van het werk voor zijn rekening, maar kan in moeilijkere situaties wel steeds terugvallen op een 27 pk sterke elektromotor. Die laatste haalt zijn jus uit een setje vooraan ingebouwde lithium-ions die tekenen voor 5,5 kWh en 50 kilometer elektrische zelfstandigheid. Werken beide modules samen, dan sluis je 70 pk en 140 Nm naar de achterwielen, kracht die beteugeld wordt door de DSG-7-bak van het merk.

De 12,6 seconden tot 100 km/u, noch de topsnelheid van 160 km/u zijn om over naar huis te schrijven, maar je kan wel uitpakken met zijn dorst. Onder andere dankzij een uitzonderlijk lage Cx-waarde (0,189) kan deze XL1 pronken met een gemiddeld verbruik van 0,9 liter of 21 g/km CO2. We hoeven er waarschijnlijk niet bij te vertellen dat dat een record is.

211-1.jpg
211-1.jpg

Geïnteresseerden, gelieve zich te haasten

Wanneer we de kundige VW op de markt mogen verwachten, is nog een vraagteken. Maar als hij er komt, zal je snel moeten zijn. De Duitsers hebben namelijk al laten weten dat de jaarlijkse oplage beperkt zal zijn, met in eerste instantie slechts 50 wagens. Ook op een prijs is het nog wachten, al gaan er geruchten de ronde dat je er minstens 80.000 euro voor op zal moeten hoesten. Hopelijk worden de Duitsers wat loslippiger tegen het salon van Genève (7-17 maart). 

[Bron: AutoWereld.be

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd door consumer technologie en sinds zijn eerste job bij Produpress (uitgever auto magazines) ook door de automobielindustrie. In zijn studententijd schreef hij geregeld voor BelgianCowboys, nu blogt hij sporadisch op DutchCowboys.nl

Verder lezen over Volkswagen

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

De World Car of the Year 2024 verkiezing komt er weer aan. Deze begint traditiegetrouw met de bekendmaking van de Top 10 en Top 5 finalisten in zes verschillende categorieën van de World Car Awards. Het aftellen naar de...

Automotive01.02.2024

World Car of the Year 2024: dit zijn de finalisten

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Persoonlijk vind ik inparkeren en opladen van een EV niet echt een lastige klus. Het vinden van een lege parkeerplaats is dat ook niet, zolang je voor een parkeergarage kiest waar het bord voor de inrit aangeeft dat er n...

Automotive11.01.2024

Parkeren en opladen laat je straks over aan een robot

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

Het zat er in 2023 al het hele jaar aan te komen; een soort van herstel van de verkoop van nieuwe auto’s. Vanaf de eerste maanden liep het aantal registraties al voor op dezelfde periode in 2022. Alleen in december lag...

Automotive03.01.2024

Meer nieuwe auto’s de weg op in 2023

En bijna een derde was een EV, ondanks de stagnerende verkoop
Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Er wordt al een tijd over gesproken en technisch is het al lang mogelijk. Waarom zou je je opgeladen elektrische bolide niet gebruiken om je huis van stroom te voorzien? Dit zogenoemde bidirectionele laden kan een behoor...

Automotive08.12.2023

Sommige VW EV’s ondersteunen nu bidirectioneel gebruik

Met je elektrische Volkswagen je huis van stroom voorzien
VW schaalt EV-productie af

Het gaat niet goed met de verkoop van elektrische auto’s. De vraag is dit jaar niet alleen in Nederland afgenomen. Als gevolg van die dalende vraag naar EV’s heeft Volkswagen besloten om de productie in haar fabriek...

Automotive16.11.2023

VW schaalt EV-productie af

Volkswagen noemt het een 'tijdelijke dip' in de vraag naar nieuwe EV's
​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Als je bezig bent met je rijbewijs, dan droom je ervan. Als je een nieuwe auto koopt ook: hoe handig is de bekerhouder, voor als we eindelijk op die roadtrip gaan? Dat ultieme gevoel van vrijheid, dat is wat een auto je...

Automotive15.11.2023

​De 5 verschillende roadtriptypes met bijpassende, fantastische reizen

Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop

Volkswagen maakte meer dan 75 jaar geleden de eerste uitvoering van haar welbekende busje. De T1, T2 en al diens opvolgers – inclusief de camper-uitvoeringen - waren, zijn en blijven ongekend populair onder hippies, su...

Automotive17.10.2023

Volkswagen ID.Buzz in de uitverkoop

Seat gaat verdwijnen, Volkswagen kiest voor Cupra [UPDATE]

UPDATE (7-9, 12u00): De oorspronkelijke berichtgeving, dat gisteren in diverse media verscheen, wordt door de CEO, Thomas Schäfer op zijn eigen LinkedIn kanaal weerlegd. "Ondanks onnauwkeurige berichten in sommige med...

Automotive06.09.2023

Seat gaat verdwijnen, Volkswagen kiest voor Cupra [UPDATE]