Automotive11.12.2012

De derde generatie Skoda Octavia voor de zomer in de showroom


De derde generatie van de Skoda Octavia is volgend jaar in de lente zeer waarschijnlijk te zien in de showroom. De nieuwe Octavia is ruim en heeft een volledig nieuw design, voorzien van slimme veiligheidsvoorzieningen en meer comfort en verbruikt hij weinig brandstof.

De nieuwe Skoda Octavia biedt ongekend veel ruimte. Geen enkele andere auto in deze klasse heeft een langer interieur (1.782 mm), meer knieruimte (73 mm) en meer hoofdruimte achterin (980 mm). Ook de bagageruimte is met 590 liter de grootste in zijn klasse. Ten opzichte van de tweede generatie zijn de interieurmaten flink gegroeid: de hoofdruimte voorin + 8 mm, de elleboogruimte voorin + 39 mm en de elleboogruimte achterin + 26 mm.

de-derde-generatie-skoda-octavia-voor-de.jpg
de-derde-generatie-skoda-octavia-voor-de.jpg

Ten opzichte van zijn voorganger is de Octavia beduidend gegroeid in de lengte en breedte. Het nieuwe model is 90 mm langer en 45 mm breder dan de tweede generatie Octavia. Verder is de wielbasis met 108 mm vergroot, wat vooral de ruimte op de achterbank ten goede komt.

Een belangrijke doelstelling tijdens de ontwikkeling van de nieuwe Skoda Octavia was om de auto nog veiliger te maken. De auto is uitgerust met een Front Assistant/noodstopfunctie (vanaf mei 2013), Lane Assistant om de Octavia in de eigen rijstrook te houden, automatische remingreep bij een ongeval (ook om een vervolgaanrijding te voorkomen), Crew Protect Assistant/bescherming van de auto in een ongevalsituatie, Driver Activity Assistant (vermoeidheidsdetectie) en een actieve motorkap met het oog op de bescherming van voetgangers. Al deze systemen helpen om ongelukken te voorkomen of om de gevolgen ervan voor de inzittenden en andere weggebruikers te beperken.

Het onderstel, de lange wielbasis en de torsiestijve en lichte carrosserie doen een duit in het zakje om de nieuwste Skoda uiterst stabiele rijeigenschappen mee te geven. In de onverhoopte situatie van een ongeval weten bestuurder en passagiers zicht goed beschermd door uitgebreide passieve veiligheidsvoorzieningen. Het gaat om maximaal negen airbags, die nauw samenwerken met de driepunts veiligheidsgordels. Knieairbags (standaard) en zijairbags achterin zijn voor het eerst in een Skoda Octavia te vinden.

De engineers hebben de verbruiks- en emissiecijfers van de Skosa Octavia flink verlaagd. Dit is bereikt met nieuw ontwikkelde benzine- en dieselmotoren, een gunstige cw-waarde en een gereduceerd gewicht.

De nieuwe Skoda Octavia 1.6 TDI 81 kW Greenline heeft een CO2-emissie van slechts 89 g/km en een verbruik van slechts 3,4 liter diesel per 100 km. Skoda importeur Pon Mobiel is in samenspraak met de fabrikant bezig om deze uitstoot nog verder omlaag te krijgen. De nieuwkomer komt met vier toonaangevende TSI-benzinemotoren en vier moderne TDI common-raildieselmotoren op de markt. Later volgt nog een aardgasvariant. Op de basis-TSI en –TDI na, beschikken alle uitvoeringen over een Greentec start-stopsysteem en energierecuperatie. Het motorengamma loopt tot en met de 132 kW sterke 1.8 TSI. De motoren zijn gekoppeld aan moderne handgeschakelde versnellingsbakken of DSG-automaten. In de toekomst is vierwielaandrijving mogelijk. Ook aan de sportieve Skoda Octavia RS wordt achter de schermen al gewerkt.

De Octavia is 102 kilogram lichter dan de tweede generatie Skoda Octavia. Dit is bereikt door resoluut voor lichtgewicht engineering te kiezen. Zo is de carrosserie lichter dankzij het gebruik van staalsoorten met hoge en ultrahoge treksterkte en een nauwkeurige materiaalselectie. De exacte gewichtsbesparing hangt af van de specificaties en configuratie van een specifieke uitvoering.

Als laatste heeft de nieuwe Octavia een nieuwe generatie radio´s en audio-navigatiesystemen. In de hogere niveaus zijn touchscreens mogelijk met sensoren die de nabijheid van een hand registreren. Door de menu´s bladeren gaat met veegbewegingen (swipen). Het nieuwe CANTON soundsystem en een verbeterde interieurakoestiek moeten bijdragen aan het luistergenot.

02-skoda-octavia-bij-pand.jpg
02-skoda-octavia-bij-pand.jpg
03-skoda-octavia-zijkant.jpg
03-skoda-octavia-zijkant.jpg
04-skoda-octavia-interieur.jpg
04-skoda-octavia-interieur.jpg