Waarom Toyota nog voorzichtig is met Apple

Vorig artikel Volgend artikel
Waarom Toyota nog voorzichtig is met Apple

Volgens Zack Hicks, topman bij de afdeling technologie van Toyota in Noord-Amerika, is het volgende internatapparaat de auto. Maar als het aan hem ligt, zal Apple niet de fabrikant zijn die verantwoordelijk zal zijn voor dit gedeelte in hun auto's. Apple werkt samen met verschillende autofabrikanten om hun apparaten in de auto's te krijgen. In juni kondigde Apple Siri Eyes Free aan. Dit is een aangepaste versie van Siri, maar dan bedoeld voor in auto's. Het maakt het mogelijk om bestuurders handsfree te kunnen laten bellen, muziek af te spelen, berichten te versturen, te navigeren en dat allemaal dankzij stemherkenning. Volgens Apple zou dit in de zomer van 2013 al mogelijk moeten zijn in auto's. 

Apple probeert hiermee een alternatief te bieden tegenover Microsoft, die al jaren samenwerkt met verschillende autofabrikanten. Ford heeft bijvoorbeeld Ford Sync en Toyota heeft Entune, allebei aangedreven dankzij Microsoft. Toch behoorde Toyota tot de negen autofabrikanten die te zien waren op het scherm tijdens de aankondiging van Apple's Eyes Free in juni. Maar toen Toyota om een reactie werd gevraagd, vertelden ze dat ze van niets weten en dat er ook geen concrete plannen op het programma staan.

Scott Forstall was de verantwoordelijke bij Apple die ging over Siri Eyes Fee, maar hij heeft Apple ondertussen al verlaten. Hicks vertelt het volgende aan Business Insider:

Apple is everyone's darling but everyone is knocking on their door. So while there's great partnership opportunities and capabilities, how much are they willing to invest with their partners? They don't have to today. So it's a matter of who can really scale and who can work with large corporate enterprises.

Het komt er dus op neer dat ze nog steeds blijven samenwerken met Microsoft.

Nichal Joosse