Panamera Sport Turismo: een kijkje in de toekomst van Porsche

Vorig artikel Volgend artikel

Het carrosserie-ontwerp van de Panamera Sport Turismo is een kijkje op de Porsche van de toekomst: Het studiemodel moet de prestaties van Porsche koppelen een aan alledaags gebruiksgemak. Korte overhangen en een grote achterklep voor de laadruimte zijn zaken die zorgen voor zowel sportiviteit als functionaliteit. De conceptcar heeft de afmetingen van een limousine met een zeer hoog comfort.

De Sport Turismo is op 1 centimeter na 2 meter breed, slechts 1.40 meter hoog en 4.95 meter lang. De richtingaanwijzers en zijverlichting zijn onderdeel van de C-vormige lampunits (C-bladen). Die zijn geïntegreerd in de grote luchtinlaten aan de voorzijde. Samen met de vierpunts LED-koplampen bepalen ze het uiterlijk van de conceptcar.

Panamera Sport Turismo: een kijkje in de toekomst van Porsche

De carrosserielijn wordt niet verstoord door onderbrekingen of toevoegingen. Zo zijn er bijvoorbeeld geen buitenspiegels. In plaats daarvan heeft de Sport Turismo twee camera's die zijn gemonteerd in de luchtuitlaten op de flanken. Beelden van de camera's worden weergegeven in het interieur.

07_P12

De achterzijde is compleet nieuw, al heeft die nog steeds de karaktertrekken van Porsche. De achterlichtunits met LED-technologie en de unit met de Porsche-badge zijn driedimensionaal vormgegeven. Het derde remlicht is geplaatst tussen de LED-achterlichten. Aan het einde van het dak prijkt een verstelbare spoiler van koolstofvezel die zorgt voor meer downforce.

05_P12_0508_a4

Door de nieuwe carrosseriekleur Liquid Metal Blue lijkt het oppervlak van het studiemodel op vloeibaar metaal. De contouren en het design komen hierin beter tot hun recht. De tweespaaks velgen zijn uitgevoerd in twee kleuren en de remklauwen hebben een Acid Green laklaag. De wielmoeren herinneren aan de bakermat van elke Porsche: autosport. Logo's met "e-hybrid" op de zijkanten verwijzen naar de aandrijving en de aanduiding "Sport Turismo" op de achterzijde. De aluminium behuizing van de accu's is gemonteerd onder de vloer van de bagageruimte. Die vloer is gemaakt van elektrochromatisch glas dat met een druk op een knop zicht geeft op de energiebron voor de hybride-aandrijving.

De aandrijving van de Panamera Sport Turismo bestaat uit de nieuwste plug-in hybride-technologie, op de voorspatborden aangeduid als "e-hybrid". De mogelijkheid om de auto op te laden wordt gecombineerd met een krachtige aandrijflijn. De Panamera Sport Turismo heeft een totaal topvermogen van 306 kW (416 pk) en kan volledig elektrisch aangedreven een snelheid bereiken van 130 km/u met een actieradius van 30 kilometer. Daaraan koppelt de conceptcar een indrukwekkende zuinigheid: tijdens de gecombineerde cyclus verbruikt hij minder dan 3,5 liter over 100 kilometer en de CO2-uitstoot is minder dan 82 gr/km.

08_P12_0514_a41

De aandrijflijn van de Panamera Sport Turismo is een verdere ontwikkeling van de volledig hybride-technologie die Porsche op dit moment al toepast in de Panamera S Hybrid en Cayenne S Hybrid. De nieuwe elektromotor levert 70 kW (95 pk), ongeveer het dubbele vermogen in vergelijking met wat Porsche momenteel toepast in zijn bestaande hybride-modellen, terwijl de drieliter V6-motor met compressor nog altijd 245 kW (333 pk) levert. Als beide motoren actief zijn, accelereert de Panamera Sport Turismo in minder dan zes seconden naar 100 km/u.

De Panamera Sport Turismo biedt de bestuurder volkomen nieuwe communicatiemogelijkheden. Hij kan met een app op zijn smartphone bij alle informatie over zijn auto komen. Zo kan hij zien hoever de accu is opgeladen en hoeveel tijd het nog vergt om volledig opgeladen te zijn. Ook kan hij zelf de tijdstippen kiezen waarop moet worden opgeladen. Bovendien kan de bestuurder de temperatuur in het interieur regelen en die bijvoorbeeld laten opwarmen terwijl de auto is aangesloten op het lichtnet.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies