Audi komt met sportieve S3

Vorig artikel Volgend artikel
Audi komt met sportieve S3

Naast de al eerder aangekondigede Audi RS 5 cabriolet komt het merk op de autotentoonstelling van Parijs (29 september-14 oktober) ook met een nieuwe Audi S3. Het driedeurs model beschikt over een nieuwe 2.0 TFSI-motor met een vermogen van 211 kW/300 pk en een koppel van 380 Nm. De prestaties mogen er wezen. Mede dankzij een 60 kg lager gewicht (vergeleken met de vorige S3) is het gemiddelde verbruik gedaald tot 6,9 l/100 km. De Audi ultra lichtgewicht technologie vormt samen met de nieuwe onderstelarchitectuur de basis voor een zeer sportief weggedrag.

De Audi S3 beschikt over een nieuwe, zeer geavanceerde 2.0 TFSI-motor. Deze is licht (148 kg) en compact. Hij is uitgevoerd met zowel directe als indirecte inspuiting. De 2.0 TFSI maakt bovendien gebruik van een nieuwe turbo, het Audi valve lift-systeem (variabele lichthoogte van de kleppen) en twee balansassen. Het vermogen van de nieuwe 2.0 TFSI bedraagt 221 kW/300 pk bij 5.500 - 6.200 tpm.

De prestaties liegen er niet om. De topsnelheid is afgeregeld op 250 km/h en de sprint van 0-100 km/h duurt slechts 5,1 seconden. Dankzij een lager gewicht van 1.395 kg en vele efficiencyverhogende maatregelen is de nieuwe Audi S3 1,5 l/100 km zuiniger dan zijn voorganger. Het gemiddelde verbruik bedraagt 6,9 l/100 km (CO2: 159 g/km) voor de S3 met S tronic-transmissie. Met handgeschakelde zesbak is dat 7,0 l/100 km (CO2: 162 g/km).  

S3_inside

De Audi S3 heeft een volledig nieuwe onderstelarchitectuur. Vergeleken met zijn voorganger is de vooras bijvoorbeeld ruim 5 cm verder naar voren geplaatst en de 2.0 TFSI is licht achterover gekanteld (12 graden). Dit draagt bij aan een betere gewichtsverdeling en daarmee aan een neutraal weggedrag. De hoge mate van stabiliteit en dynamiek wordt versterkt door de standaard quattro permanente vierwielaandrijving en het verlaagde sportonderstel.

De nieuwe S3 is bovendien standaard uitgevoerd met dynamic steering, een stuurinrichting met variabele overbrenging. Bij hogere snelheden en scherpe stuurbewegingen is de respons zeer direct. Bij lagere snelheden en in rechte lijn is het stuurgevoel heel comfortabel. De Audi S3 wordt van huis uit geleverd met een handgeschakelde zesbak. De razendsnel schakelende zestraps S tronic-transmissie met stuurpaddles is optioneel. Audi drive select behoort tot de standaarduitrusting. Dit maakt het mogelijk de respons van de motor, de versnellingsbak en de stuurinrichting naar wens in te stellen. Er is keuze uit de settings: comfort, dynamic, efficiency en individual (individual alleen in combinatie met MMI).

De nieuwe S3 is dankzij typische S-details als vier uitlaatpijpen en een grotere achterspoiler direct herkenbaar als het sportieve topmodel van de reeks. Hij kan worden uitgevoerd met volledige LED-hoofdverlichting, desgewenst inclusief LED-bochtverlichting. Ook in het interieur komen specifieke S-details terug, waaronder gedeeltelijk met leer beklede sportstoelen. Het automatisch tevoorschijn komende display is standaard vanaf MMI radio. MMI navigatie plus en MMI touch vormen samen de top als het gaat om infotainment en dankzij Audi connect komen online-functies onder handbereik. Ook kan de Audi S3 als mobiele hotspot fungeren. Hierdoor kunnen inzittenden met tablets en smartphones gebruik maken van snel internet.

S3_back

Het veiligheidsniveau van de nieuwe Audi S3 is zeer hoog. Standaard is bijvoorbeeld het bestuurdersinformatiesysteem met vermoeidheidsherkenning. Ook kan hij worden uitgerust met een adaptieve cruise control inclusief Audi pre sense front. Met dit systeem kan de Audi S3 autonoom remacties uitvoeren bij snelheden tot 30 km/h. Daarnaast zijn ook Audi side assist, Audi active lane assist, verkeersbordherkenning en een parkeerassistent leverbaar. Comfortverhogende opties zijn Adaptive light, Comfortsleutel en een glazen panoramadak.

De nieuwe Audi S3 wordt begin 2013 op de Nederlandse markt verwacht. Gedetailleerde specificaties en prijzen worden pas kort voor de marktintroductie bekend gemaakt.

Meer content

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies