Wereldpremière in Parijs: Audi RS 5 Cabriolet

Vorig artikel Volgend artikel

Op de autotentoonstelling van Parijs (29 september - 14 oktober) beleeft de Audi RS 5 Cabriolet zijn wereldpremière. Het topmodel brengt twee echt unieke sensaties samen: die van cabrio rijden en de pure power van de Audi V8. De RS 5 Cabriolet is uitgerust met een atmosferische krachtbron van 450 pk (331 kW) en is goed voor sensationele prestaties zoals een spint van 0-100 km/h in 4,9 seconden. 

De Audi RS 5 Cabriolet heeft een softtop. Deze is licht en prima geïsoleerd. Na een druk op de knop duurt het openen slechts 15 seconden en het sluiten 17 seconden. Openen en sluiten kan desgewenst rijdend bij een (maximale snelheid van 50 km/h). Met de kap open bedraagt de bagageruimte 320 liter, met gesloten kap 380 liter.

De atmosferische, direct ingespoten 4,2-liter V8 van de Audi RS 5 Cabriolet levert een vermogen van 331 kW/450 pk (bij 8.250 tpm) en een koppel van 430 Nm (tussen 4.000-6.000 tpm). Het specifieke vermogen bedraagt 4,27 kg/pk. De motor is met de hand geassembleerd. De RS 5 Cabriolet is standaard uitgevoerd met een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling. Hij sprint in slechts 4,9 s van 0-100 km/h. De topsnelheid bedraagt 250 km/h (optie: 280 km/h). 

Wereldpremière in Parijs: Audi RS 5 Cabriolet

Het uitlaatgeluid is ook dankzij speciale 'sound-kleppen' diep en indrukwekkend. Door diverse efficiencyverhogende maatregelen ('lange' overbrengingsverhouding van de zevende versnelling, minimale interne weerstand, nevenaggregaten die 'on demand' werken etc.) komt het gemiddelde verbruik uit op 10,9 l/100 km.

De Audi RS 5 Cabriolet beschikt over een sportonderstel en de nieuwste generatie quattro. Het geavanceerde vierwielaandrijvingsysteem is licht, compact en efficiënt. Onder normale omstandigheden gaat 60 % van de aandrijfkracht naar de achterwielen en 40 % naar voren. Bij verminderde grip kan maximaal 85 % van de aandrijfkracht naar de achterwielen gaan of maximaal 70 % naar de voorwielen. Launch Control, dat bijdraagt aan een supersnelle staande start, is standaard.

De voordelen van Torque vectoring (eveneens standaard) komen vooral bij een dynamische rijstijl op bochtige routes naar voren. Dit systeem reguleert de aandrijfkracht op elk individueel wiel. Het resultaat: een neutraal weggedrag - ook bij hoge bochtsnelheden. Een sportdifferentieel is optioneel. De elektromechanische stuurinrichting met snelheidsafhankelijke bekrachtiging werkt direct, precies én geeft optimale feedback. Dynamic Steering met variabele overbrenging van de stuurinrichting is beschikbaar als optie. Audi drive select is standaard. Hiermee is de respons van stuurinrichting, de transmissie en gaspedaal naar eigen voorkeur in te stellen. Er is keuze uit 'comfort', 'auto' en 'dynamic'. Het optionele Dynamic Ride, met schokdempers die diagonaal met elkaar verbonden zijn, wordt ook door Audi drive select aangestuurd.

De Audi RS 5 Cabriolet heeft standaard een ESC-stabiliteitsysteem met een sportmodus die een zeer dynamische rijstijl toestaat. Het systeem is ook volledig uitschakelbaar (bijvoorbeeld voor circuitgebruik). Achter de standaard 19-inch lichtmetalen wielen met 265/35-banden gaan krachtige schijfremmen schuil. De voorste schijven hebben een diameter van 365 mm en zijn inwendig geventileerd en radiaal doorboord.

Zowel in het in- en exterieur komt de sportiviteit duidelijk tot uiting dankzij een groot aantal specifieke Audi RS-details. Daarbij is de standaarduitrusting zeer compleet. Zo is de Audi RS 5 Cabriolet uitgerust met parkeerhulp plus, verwarmde voorstoelen, een windscherm, lichtpakket en een bestuurdersinformatiesysteem. Tot de opties behoren hoofdruimteverwarming, een volautomatische airconditioning met drie klimaatzones en adaptieve verlichting. Daarnaast is een groot aantal geavanceerde assistentiesystemen beschikbaar zoals de adaptieve cruise control, Audi side assist en Audi active lane assist. De top op het gebied van multimedia wordt gevormd door MMI navigatie plus met harddisk, DVD-speler en 7-inch kleurenscherm.

Dit kan worden aangevuld met de connectiviteitsmogelijkheden van Audi connect met geïntegreerde WLAN-hotspot. De Audi RS 5 Cabriolet wordt in het voorjaar van 2013 in Nederland verwacht. De exacte specificaties en de prijzen zijn nog niet bekend.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies