Hoe goed scoren automerken op sociale media?

Vorig artikel Volgend artikel
Hoe goed scoren automerken op sociale media?

Uit een onderzoek van Greenberry en het Tijdschrift voor Marketing bleek dat auto's een geliefdkoost gespreksonderwerp vormen in de sociale media. Elke dag zeggen Nederlanders gemiddeld 5.300 keer iets over automerken. BMW blijkt het meest besproken merk met dagelijks vierhonderd vermeldingen, terwijl Mazda het meest positief wordt besproken, gevolgd door Chrysler, Alfa Romeo, Subaru en Hyundai. Vooral de introductie van nieuwe Mazda modellen (CX serie, MX serie, ...) werden erg positief ontvangen op de sociale media.

Het digitale communicatiebureau Greenberry kwam tot die conclusie na analyse van zowat 1 miljoen berichten op sociale media in vier maanden tijd. Niet alleen sociale netwerken als Facebook, Hyves of Twitter maar ook verschillende weblogs en fora werden onder loep genomen. Het onderzoek toonde aan dat in de periode tussen 1 januari tot 1 mei 2012 het woord 'auto' zo'n 354.000 keer werd vermeldt; zo'n 3.000 berichten per dag. Hierbij ging de meeste interesse uit naar luxemerken als Audi, BMW, Ferrari, Lamborghini en vreemd genoeg ook Volkswagen...

De analyse toonde aan dat de merknaam werd genoemd bij 22% van de berichten waarin gesproken wordt over een auto. Andere berichten (het overgrote gedeelte) was niet gerelateerd aan automerken; de rol van merken in de online conversaties blijkt dus niet zo bijzonder groot. Verder schoof de analyse naar voren dat BMW de lijst aanvoert als merk met het grootste aantal berichten. Er werden namelijk zo'n 50.000 berichten geplaatst in een periode van vier maanden oftewel een slordige 419 berichten per dag! Hierbij viel op te merken dat er meer werd getwitterd over Volkswagen dan over BMW

Het onderzoek downloaden kan je 'hier'.

Carl Vanormelingen

Carl is een online marketeer met focus op zoekmachine marketing bij het Belgische digital performance marketingbureau FairEtail. Van jongs af aan gepassioneerd...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies