Apple: "We zaten er volledig naast"

Vorig artikel Volgend artikel
Apple: "We zaten er volledig naast"

Apple heeft toegegeven dat de ontvangstproblemen met de nieuwe iPhone 4 te wijten zijn aan een softwarefout. De uitleg die het Amerikaanse tech-concern voor deze fout geeft, kan wel opmerkelijk worden genoemd.

Kort na de lancering van de nieuwe iPhone regende het klachten over een 'verstoorde ontvangst' van de antenne wanneer men het toestel in de linkerhand neemt op de manier waarop de meeste bellers het toestel vasthouden, namelijk de linker onderhoek rustend in de muis van je hand. In dat geval zorgt je hand voor kortsluiting tussen de twee antenne's (Bluetooth/WiFi en 3G/GSM) die links onder samen komen en waar ook een kleine opening zit in de behuizing. Die kortsluiting zorgt ervoor dat de signaalsterkte van het netwerk met zo'n 75% kan afnemen, In sommige gevallen, als je aan het bellen bent, vallen de gesprekken zelfs helemaal weg.

In een eerste reactie liet Apple weten dat er niets aan de hand was. De fabrikant raadde klanten aan om de iPhone 4 anders vast te houden en zei bovendien dat bij elk toestel (ook van andere fabrikanten dus), als het vastgepakt wordt, het netwerkbereik minder wordt.

Tijdens het afgelopen weekeinde verraste Apple de technologiewereld door een communiqué uit te vaardigen waarin staat te lezen dat het bedrijf tot zijn eigen grote verbazing heeft moeten vaststellen dat de formulie die gebruikt werd om het aantal blokjes weer te geven die de signaalsterkte weergeven, verkeerd is. Er worden namelijk 2 blokjes teveel weergegeven, zodat het alleen maar lijkt alsof hun signaal wegvalt bij het vastpakken van de iPhone op die "verkeerde" wijze. Apple belooft nu snel een software-update om het aangegeven signaal te corrigeren. Via

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies