Apple zal iPad-ambities moeten temperen

Vorig artikel Volgend artikel
Apple zal iPad-ambities moeten temperen

Amper 2 weken voordat de iPad in de Amerikaanse winkels moet liggen, doet Apple verwoede pogingen om overeenkomsten te sluiten met Amerikaanse televisienetwerken en uitgevers om de toekomstige eigenaars van de tablet een hoogstaand mediacontentaanbod te kunnen verzekeren. Maar de onderhandelingen met de mediabedrijven verlopen stroef omdat het soort overeenkomsten dat Apple sluiten wil de toekomstige inkomstenstroom van de tv-bedrijven en magazine-uitgevers dreigt te hypothekeren.

Volgens de Wall Street Journal is enkel op vlak van de e-Books een akkoord bereikt. Alle grote Amerikaanse uitgevers hebben hun e-boeken beschikbaar gemaakt en de iPad zal bij zijn lancering een boekenaanbod hebben dat gelijkaardig is als dat van Amazon.

Toch bestaat de kans dat Apple zijn ambities wat betreft het media-aanbod alsnog zal moeten temperen. De kabelnetwerken lijken niet happig om fragmenten van hun tv-shows, die op iTunes 1,99 à 2,99 dollar kosten via de iPad beschikbaar te stellen voor 0,99 dollar. Ze vrezen dat dit zal leiden tot het verlies van miljarden dollars aan abonnementsgelden. Uitgevers van gedrukte content staan weigerachtig tegenover een samenwerking met Apple, omdat de iPad niet over Adobe Flash-videotechnologie beschikt, een technologie die hun content verrijkt en ook vaak wordt gebruikt bij het tonen van publicitaire spots die aan de content gelinkt is.

Sinds het gehypte apparaat vorige vrijdag in voorverkoop ging hebben honderdduizenden mensen al een exemplaar gereserveerd en vooruitbetaald. Via

Dominique Dewitte

Dominique Dewitte is hoofdredacteur en mede-uitgever van het in Belgie populaire zakenportaal Express.be. Daarnaast is hij schrijver van boeken en publiceert...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies