Toename van virussen op Mac

Toename van virussen op Mac

Het lijkt er serieus op dat ook Apple meer en meer te maken gaat krijgen met een toename van virussen. Nadat eerder deze week al een virus werd ondekt in iWork'09 (a nasty Trojan) is er nu ook een virus aan getroffen in een illegale versie van Adobe Photoshop CS4.

De malware virussen komen nu nog met illegale software. Het afdoen onder de noemer van “eigen schuld…” is echter iets te eenvoudig. Volgens experts van Kapersky Lab moeten Mac-gebruikers beveiliging voortaan op dezelfde manier benaderen als gebruikers van Windows. Cyber-criminals follow the money, and Mac users are now seen as worth putting in their sight.

Het werken met legale software blijft daarom van groot belang en voorkomt veel schade.

Tags: apple, virus
2d600050395e57e734f486cf6df66dec7accd832_42066_90_90_1Henk de Hooge

is oprichter en hoofdredacteur van Dutchcowboys. Daarnaast is hij online-uitgever, internet entrepreneur en MD van Red Banana, een creatief online-marketing bureau. Henk volgen kun je via Twitter @Henkey via zijn Facebook pagina en Google+

Reacties (26)

  • Er schijnt een virus te zijn dat opeens je klinkers verdubbelt. Heel gek ;)

    Vr 30 jan 2009, 10:14 [reply]

  • Een trojan is geen virus. Veel gemaakte fout. Het verschil zit 'm in hoe ze zich verspreiden. Trojans beschrijven als 'malware virussen' vergroot de verwarring voor de argeloze computergebruiker.

    Een virus verspreidt zich voor de gebruiker ongemerkt. Een trojan is een programma dat de gebruiker zelf heeft gedownload, opstart en vervolgens doet het wat anders dan 'beloofd'.

    Voor de Mac bestaan geen virussen 'in het wild', alleen trojans. Antivirus software is dus niet nodig op een Mac. Kwestie van uitsluitend legale applicaties gebruiken van betrouwbare bronnen.

    Vr 30 jan 2009, 10:50 [reply]

    • Erik

    'Het werken met legale software blijft daarom van groot belang en voorkomt veel schade.'

    Right.....

    Vr 30 jan 2009, 10:53 [reply]

  • Onno Feringa heeft gelijk, voor de Mac heb je geen virusscanner nodig. Je zou een virus scanner wel kunnen gebruiken om de email die je doorstuurt te scannen om zo andere PC gebruikers te beschermen.

    Maak je gebruik van Gmail dan is ook dat niet nodig omdat Gmail zelf alle email controleerd op virussen, zoals ook veel ander email providers doen.

    Vr 30 jan 2009, 11:06 [reply]

    • Marco

    Er zijn (nog) geen virussen voor OSX. Antivirus software doet zelfs meer kwaad dan goed. Dat is de reden dat Apple het ook niet meer verspreid. Lees ook "The Mac Malware Myth" : http://www.roughlydrafted.com/2009/01/29/the-mac-malware-myth/

    Vr 30 jan 2009, 12:41 [reply]

    • vodka

    De titel van deze post is nogal misleidend. Er zijn geen virussen voor OS X, dus van een toename in virussen kan geen sprake zijn.

    De trojan waar in deze post over wordt gerept, komt op je Mac omdat je illegale software hebt geïstaleerd. Dat is sowieso onverstandig.

    Vr 30 jan 2009, 13:06 [reply]

  • @Onno, daar heb je gelijk in. Het blijft zoeken naar de een upperlevel omschrijving. Misschien moet we spreken over cybercrime waaronder malware en virussen vallen.

    Zolang we legale software blijven gebruiken zijn we voorlopig nog gevrijwaard van alle ellende die pc-bezitters hebben.

    Vr 30 jan 2009, 14:01 [reply]

    • Yuri

    Er zijn geen virussen voor Mac die zichzelf kunnen activeren is een correcte benadering. Dat komt om er geen security holes zitten in de core. Natuurlijk als er een programma vraagt installeer mij en je doet dat dan kan er kans bestaan dat je een poort (backdoor) openzet. Maar dan nog wil dit niet zeggen dat men je mac ineens onder controle valt van een remote user. Bij Mac werkt dat zo simpel niet. Is het een kwestie van tijd? Misschien wel, maar vergeet niet dat elke mogelijke opening evensnel dichtgaat dan een hacker community ze ontdekt. Apple's osx is gebaseerd op open source community en tegenover microsoft dat alles in house met enkele duizenden programmeurs moet zien te redden terwijl apple kan rekenen op miljoenen coders uit die community.

    Vr 30 jan 2009, 14:16 [reply]

    • Yuri

    Om even te vervolledigen. Werk je op een Mac dan werk je op één van de veiligste computeromgevingen die er zijn. En al de rest is anti-mac propaganda van een bende windows gebruikers die niet begrijpt dat Mac superieur is aan hun kreupele windows software. Ik zou zeggen koop een Mac, gebruik hem 3 maand en oordeel zelf. Sinds 2006 werk ik voor 99% op Mac. Was het beu met reinstalls te doen en sinds 3 jaar nog één enkele reinstall sinds ik OSX gebruik. En ik doe alles wat een pc gebruiker doet, beter en efficienter zelfs nog. Meeste pc gebruikers moeten trouwens op termijn minstens 1 reinstall doen omdat hun machines gewoon trager beginnen werken. Mac gebruikers hebben daar gewoon geen last van. Zeker als particulier, je koopt 1 mac (eender welke) en je hebt meteen alles wat je nodig hebt. Surfen, emailen, video, dvd, muziek, fotos, alles op een zeer veilige en intuitieve wijze. Geen geklooi. Ze lijken misschien iets duurder dan een gewone windows pc maar dat komt ook omdat je met 1 mac ineens voor jaren gesteld bent. En pc's nou ja die worden alleen maar trager door de jaren heen. + macs hebben een resale value. Verkoop je een mac van 5 jaar oud die heeft nog waarde, net omdat men nog steeds alle software kan draaien. Bij een pc, forget it. + wil je persé windows draaien op mac, kan ook en zelfs beter dan op een gewone pc :-) No BS.

    Vr 30 jan 2009, 14:24 [reply]

    • jonathan

    je hebt gelijk alleen windows op mac ??
    ik heb zelf vmware op mijn mac maar das niet goed genoeg voor een game ofzo voor de rest werkt het wel net zo snel
    nadeel van mac zijn de games niet makkelijk vekrijgbaar
    maarja dat moet eigelijk ook niet willen op je mac

    Wo 2 nov 2011, 17:36 [reply]

  • @Yuri, das duidelijk ;)

    Malware is een samenvoeging van het Engelse malicious software (kwaadwillende software).

    Vr 30 jan 2009, 14:32 [reply]

    • vodka

    @ Henk

    Het blijft zoeken naar de een upperlevel omschrijving.

    Waarom? Er zijn geen virussen voor de Mac, dus een allesomvattende term voor virussen en trojans is niet aan de orde. De titel zou moeten zijn "Toename van Trojans op Mac" (hoewel ik de term toename dan nog overdreven vind)

    Vr 30 jan 2009, 14:52 [reply]

  • @vodka

    Toename van het aantal trojans voor de Mac is procentueel gezien toch substantieel. Misschien wel 25% :-)

    Vr 30 jan 2009, 14:57 [reply]

  • "Volgens experts van Kapersky Lab moeten Mac-gebruikers beveiliging voortaan op dezelfde manier benaderen als gebruikers van Windows."
    Tuurlijk, ze leven immers van anti-virus software.
    Je kan geen unbiassed advies verwachten van een club die erbij gebaad is dat men bang is van virussen en andere malware. Misschien volgende keer wederhoor halen bij een club die geen commercieel belang heeft bij bestrijding van computervirussen? :-)

    Vr 30 jan 2009, 14:59 [reply]

  • @Vodka het blijft inderdaad wel een punt hoe je het beestje noemt.

    Feit is dat er sinds de Mac populairder is geworden er langzaam maar zeker van dit soort ellende begint op te duiken.

    Off topic, nog nooit ergens last van gehad buiten een corruptie met time-machine nadat mn HD was gecrashed. Dat was pas echt shit.

    @Onno, het zijn juist dit soort bedrijven die ons op de hoogte houden. Uiteindelijk is er ook een publiekelijk belang. Maar je hebt een punt wat betreft de eigen parochie ;).

    Vr 30 jan 2009, 18:57 [reply]

    • christine

    Toch jammer dat vele mac gebruikers totaal blind vertrouwen op het feit dat er geen virussen en dergelijke bij Mac voor zouden komen. Ik heb al dagen een probleem met iemand in de United States die geen e-mail meer naar me kon verzenden. Eindelijk lukt het hem maar in plaats van de inhoud van de e-mail krijg ik een pagina in een blad van bedenkelijke allure. De persoon gebruikt dus een mac en gelooft niet dat het probleem aan zijn kant kan liggen. Toppunt van Mac-arrogantie is dus wel dat ik nu te horen krijg dat het komt dat ik Windows gebruik......zucht.

    Do 5 feb 2009, 09:17 [reply]

    • marco

    Welk gedeelte van 'er bestaan geen mac-virussen' begrijp je niet? Check je spamfilters eens...

    Do 5 feb 2009, 12:33 [reply]

    • richard

    Ik lach me al jaren bij voorbaat een ongeluk. Mac-gebruikers denken nog steeds dat er kryptonite door hun kabels stroomt ....

    Za 11 apr 2009, 17:48 [reply]

  • Richard denkt ook wat te kunne roepen, maar wet niet echt waar hij het over heeft, ik lach mij al jaren rot omdat ik geen antivirus software hoef te gebruiken en ik weet, dat dat dankzij de architectuur van Mac OS X ook niet nodig zal zijn. Al jaren geen last en ook in de toekomst niet, wat andere onwetende ook willen roepen. Virussen zijn exclusief het genoegen van Windows gebruikers en daar zijn wij niet sappel om.

    Za 11 apr 2009, 19:49 [reply]

    • richard

    Ik weet precies waar ik aan toe ben met windows. Ik koester mijn virussen omdat ik precies weet waar ze zich bevinden. De arrogante mac-gebruiker DENKT alleen maar dat 'ie veilig is. (of praat alle andere maccers gewoon na, wat volgen mij het geval is zoals ik op alle fora kan lezen. 'het is geen virus, maar een worm', 'architectuur blabla').

    http://kernelthread.com/publications/security/vunix.html

    Blijf vooral reageren, de lol wordt er alleen maar groter door.

    Zo 12 apr 2009, 15:14 [reply]

    • stan

    Ik gebruik nu al een maandje of twee mijn macbook. Op mijn vorige laptop pc had ik in die tijd al een reinstall nodig!

    Za 30 jan 2010, 21:03 [reply]

    • Bill Gates

    Ik heb geen Mac en ik hoef het ook niet. Een Mac computer kun je niet eens upgraden en die dingen zijn veel te duur. Voor grafische toepassingen kan ik het voorstellen vanwege de grafische capaciteiten van Mac. Het ding is alleen dat het overgrote gedeelte van de gebruikers een PC met Windows heeft, daar worden dus ook de virussen en trojans voor geschreven. Hoe meer mensen naar Mac overstappen hoe groter de kans dat deze gebruikers er ook last van krijgen.

    Do 11 feb 2010, 02:56 [reply]

    • manus

    Leuk al dat gekissebis over wel of geen virus. Feit is dat m'n site gehacked is door een malwareboer en dat ik er door dit soort discussies maar niet achter kom hoe ik moet controleren of mijn mac besmet is met een of ander malwareprogje.

    Di 16 feb 2010, 15:30 [reply]

    • Marco Kramer

    Je site? Dat staat los van Mac of PC-virussen. De fouten in codes of databases (mySQL etc) worden geexpoliteerd en je site over genomen. Veel Open Source websites worden door hun eigenaren nooit ge-update waardoor bekende fouten aanwezig blijven tot iemand er misbruikt van maakt. Tot op heden heb ik op al mijn macjes en die van mijn werk (50+) nooit malware gevonden.

    Di 16 feb 2010, 15:33 [reply]

    • Gijs

    ik heb CoD 4 gedownload (van piratebay)en het werkt perfect maar de iMac laad sommige internet pagina's heel langzaam en hij laad de plaatjes niet altijd. wat moet ik doen? :P

    Zo 9 mei 2010, 13:18 [reply]

    • Hans

    http://www.youtube.com/watch?v=3wUmz8Vy9aM

    Hier wordt het nog eens duidelijk uitgelegd.

    Wo 19 jan 2011, 15:12 [reply]

Reageren

  • HTML niet toegestaan. URL's worden automatisch clickable.
    * E-mail adres wordt niet getoond

Recommend on Google

Headlines

© 2004-2011 Dutchcowboys.nl - All Rights Reserved.

All views and opinions expressed are those of the authors of Dutchcowboys.

All trademarks, slogans, text or logo representation used or referred to in this website are the property of their respective owners. Sitemap