Reputatie iPhone gaat achteruit

Vorig artikel Volgend artikel
Reputatie iPhone gaat achteruit

Het is de “gadget of the year”, de iPhone. Steve Jobs mag strots zijn want zelden is een product zo ge-hyped als het door Apple ontworpen mobiele device.

Nu een paar maanden na de hype verschijnen er echter steeds meer berichten die de reputatie van de iPhone niet ten goede komen. Daar lijkt het tenminste op als je alle koppen voorbij ziet flitsen.

In Nederland sprak gadget-guru Vincent Evers klare taal toen hij zijn iPhone in de vuilcontainer deponeerde. Het apparaat is traag, dat is inmiddels bekend, en met de ontvangst lijkt het ook niet helemaal goed te zitten. Verder blijft het wat mij betreft een “state-of-the-art device” met ongekende mogelijkheden en een interface die alle andere vormen doet verbleken.

Waar gaan dan vooral al die klachten over. Eigenlijk hebben ze niet zoveel met het apparaat te maken maar meer met de verwachting die is geschept bij de lancering. In Engeland worden reclames misleidend genoemd omdat gebruikers het 'hele internet' binnen handbereik zouden hebben. Niet waar want de browser van het apparaat ondersteunt geen Flash en Java.

In Nederland is het weer net iets anders. Hier kwettert de Consumentenbond over het wisselvallige bereik van het mobiele internet en heeft T-Mobile daar inmiddels een weblog over geopend. Men weet niet of dit komt door het toestel, het netwerk of een combinatie van die twee.

In Belgie zeurt men over misleiding omdat de indruk van schaarste werd gewekt. De Belgische consumentenorganisatie Test Aankoop heeft hierover bij de overheid een klacht ingediend.

In Duitsand is de rechter er al een keer aan te pas gekomen om te voorkomen dat alleen T-Mobile de iPhone zou mogen gaan verkopen. Of de simlock er inmiddels af is voordat deze over de toonbank gaat is niet duidelijk.

Waarschijnlijk zouden veel klachten al verdwijnen als de iPhone normaal bij iedere abonnement van welke provider dan ook mag worden aangeboden. Ook het Nederlandse probleem krijgt daarmee een antwoord. Al die exclusiviteit en gekrakeel over sim-locks doet de reputatie duidelijk geen goed. Een morrend publiek zal nu eenmaal twijfelen en z’n keuze uitstellen of  veranderen.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies